folk som tankat bromsolja i bilen !!

ghost_boy83 CREW
4 juli 2006 · 2 594 Inlägg

hej är det fler änn mig som brlir förbannad på folk som smygkör tex 70-på 90väg och så man inte kan köra om?

va på väg hem från en crusing me bubblan i söndags då jag hamnade bakom en gammal gubbjäven i en vit nissan han låg å smyg körde 65-70 på 90väg låg nästan 2,5 mil innan jag fick tillfälle att köra om och just när jag ligger jämsides tar gubbjäveln å gasar men med lite hemlängtan å vilja kommer jag nätt å jämt förbi och om så jag ligger å crusar i 90 då ser jag gubbjäveln komma å kör om mitt i en kurva å nästan krockar me en mötande altså gubben va säkert 90 år och hade tanten med sig vad fan tänkte han med????

Psychotic Brum säger bilen.
4 juli 2006 · 394 Inlägg

Han tänkte nog så att jag ser/hör inge längre. jag kanske ska köra lite lungnare så ingen dör pga mig.
Sen så tycker jag oxå att "seg körare" är iriterande/farliga för den delen. men jag vet inte om är någon ide att hetsa up gammla att gassa på lite extra bara för de.
Ganska sjukt man får köra bil när man är så gammal dock. Min morfar är runt 90 och han rullar på.
Ganska sjukt att man får köra bil när man är så gammal.  Bara at bita ihop. wink

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
jonesono Personal- och beteendevetare
4 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Psychotic skrev:
Han tänkte nog så att jag ser/hör inge längre. jag kanske ska köra lite lungnare så ingen dör pga mig.
Sen så tycker jag oxå att "seg körare" är iriterande/farliga för den delen. men jag vet inte om är någon ide att hetsa up gammla att gassa på lite extra bara för de.
Ganska sjukt man får köra bil när man är så gammal dock. Min morfar är runt 90 och han rullar på.
Ganska sjukt att man får köra bil när man är så gammal.  Bara at bita ihop. wink

Absolut, ibland undrar man ju vad många äldre gör i sina bilar.. höll själv på att köra in i en jättegammal tant som körde rakt ut från en parkeringsplats, fick nita ordentligt (trodde ju att hon såg mig halvvägs ut på vägen, men icke då). Problemet med gamla är väl att hälsan är främsta orsaken till att många kör som de gör.

Dock måste jag ändå inflika att ungdomar kan vara minst lika trafikfarliga (om ibland inte farligare) när de skall hetsköra och inte har någon som helst erfarenhet i trafiken. För den erfarenheten får man inte efter ett par månader, den tar flera år att bygga upp. Egentligen borde man få ta körkort kanske först vid 20-års ålder, även om vissa är omogna även i denna ålderskategori. Kanske kan man förhindra att ett flertalet ungdomar kör ihjäl sig om man höjer körkortsåldern lite. Bara en tanke!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ghost_boy83 CREW
4 juli 2006 · 2 594 Inlägg

Psychotic skrev:
Han tänkte nog så att jag ser/hör inge längre. jag kanske ska köra lite lungnare så ingen dör pga mig.
Sen så tycker jag oxå att "seg körare" är iriterande/farliga för den delen. men jag vet inte om är någon ide att hetsa up gammla att gassa på lite extra bara för de.
Ganska sjukt man får köra bil när man är så gammal dock. Min morfar är runt 90 och han rullar på.
Ganska sjukt att man får köra bil när man är så gammal.  Bara at bita ihop. wink

ja jag var tvungen att köra om när man bara har 40 hk så går det inte att köra 65 i upförsbackar
men vissa gammlingar är ju helt från vettet viss ska fasen inte ha kökort,
vi höll på i tre år att försöka få min morfar att inse att han inte skulle ut på vägarna efter mycket tjat så sålde han sin ögonsten en mazda 323 89 som han haft sen den var ny.

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Citat*Jonesono*: Egentligen borde man få ta körkort kanske först vid 20-års ålder, även om vissa är omogna även i denna ålderskategori. Kanske kan man förhindra att ett flertalet ungdomar kör ihjäl sig om man höjer körkortsåldern lite. Bara en tanke!

Hmm, tanken kanske är god, men då dröjer det ännu längre innan man får erfarenhet & vana..

Nää, det skulle finnas fler inhägnade banor / områden där man kan köra av sig / testa vad förare och eller bil går för..

Senast redigerat av GT90 (4 juli 2006)

jonesono Personal- och beteendevetare
4 juli 2006 · 1 082 Inlägg

GT90 skrev:
Citat*Jonesono*: Egentligen borde man få ta körkort kanske först vid 20-års ålder, även om vissa är omogna även i denna ålderskategori. Kanske kan man förhindra att ett flertalet ungdomar kör ihjäl sig om man höjer körkortsåldern lite. Bara en tanke!

Hmm, tanken kanske är god, men då dröjer det ännu längre innan man får erfarenhet & vana..

Nää, det skulle finnas fler inhägnade banor / områden där man kan köra av sig / testa vad förare och eller bil går för..

Jo, men väldigt många har inget eller mycket lite vett i skallen när de är 18 år och nyfärska förare. Man kanske värderar sitt liv och även andras genom att ta lite mer hänsyn, något som kanske kommer med åldern för många.. en mognadsfråga.
Absolut borde det finnas fler ställen att "åka av sig" på.. definitivt!! För de flesta verkar göra det på de allmänna vägarna var och varannan dag här och var.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ghost_boy83 CREW
4 juli 2006 · 2 594 Inlägg

GT90 skrev:
Citat*Jonesono*: Egentligen borde man få ta körkort kanske först vid 20-års ålder, även om vissa är omogna även i denna ålderskategori. Kanske kan man förhindra att ett flertalet ungdomar kör ihjäl sig om man höjer körkortsåldern lite. Bara en tanke!

Hmm, tanken kanske är god, men då dröjer det ännu längre innan man får erfarenhet & vana..

Nää, det skulle finnas fler inhägnade banor / områden där man kan köra av sig / testa vad förare och eller bil går för..

håller med dom borde ha många fler banor så man får lära känna sin bil till fullo och träna.så blir det nog färre olyckor

Nitroxy
4 juli 2006 · 22 Inlägg

tycker att det ska vara olagligt för gamlingar att köra bil över 70år

RonnieH Ford är min grej!
4 juli 2006 · 582 Inlägg

Nitroxy skrev:
tycker att det ska vara olagligt för gamlingar att köra bil över 70år

Nej inte olagligt men det skulle kunna vara hälsokoll på även dom som inte har C,D kort! plus att vägverket skulle kunna skicka ut lite info ang. nya trafikregler tillsammans med skattmärket t.ex. så man slipper folk som inte vet hur man ska köra i en rondell t.ex. en del blinkar hur som helst men de flesta blinkar inte alls för att dom inte vet hur dom ska köra? det retar upp en så det räcker!!

p.s det heter Bromsvätska! wink

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
Slovenian
4 juli 2006 · 482 Inlägg

norpan skrev:

Nitroxy skrev:
tycker att det ska vara olagligt för gamlingar att köra bil över 70år

Nej inte olagligt men det skulle kunna vara hälsokoll på även dom som inte har C,D kort! plus att vägverket skulle kunna skicka ut lite info ang. nya trafikregler tillsammans med skattmärket t.ex. så man slipper folk som inte vet hur man ska köra i en rondell t.ex. en del blinkar hur som helst men de flesta blinkar inte alls för att dom inte vet hur dom ska köra? det retar upp en så det räcker!!

p.s det heter Bromsvätska! wink

Det ligger väl ett lagförslag uppe där personer över viss ålder ska gå hälsokoll var tredje år, om jag inte är helt ute och cyklar.
Det där med rondell håller jag till 100% med om. Det värsta är ju när folk skiter i och blinka, och börjar blinka när de är halvvägs in i rondellen, då de ser att folk väntar.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
ghost_boy83 CREW
4 juli 2006 · 2 594 Inlägg

Slovenian skrev:

norpan skrev:

Nitroxy skrev:
tycker att det ska vara olagligt för gamlingar att köra bil över 70år

Nej inte olagligt men det skulle kunna vara hälsokoll på även dom som inte har C,D kort! plus att vägverket skulle kunna skicka ut lite info ang. nya trafikregler tillsammans med skattmärket t.ex. så man slipper folk som inte vet hur man ska köra i en rondell t.ex. en del blinkar hur som helst men de flesta blinkar inte alls för att dom inte vet hur dom ska köra? det retar upp en så det räcker!!

p.s det heter Bromsvätska! wink

Det ligger väl ett lagförslag uppe där personer över viss ålder ska gå hälsokoll var tredje år, om jag inte är helt ute och cyklar.
Det där med rondell håller jag till 100% med om. Det värsta är ju när folk skiter i och blinka, och börjar blinka när de är halvvägs in i rondellen, då de ser att folk väntar.

jo jag tror fan det och det är ett bra förslag tycker jag

frasse4
4 juli 2006 · 736 Inlägg

En del mognar aldrig för att köra bil, andra får aldrig någon erfarenhet...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Spelis
4 juli 2006 · 1 926 Inlägg

men ni som tycker att det borde vara 20 år till körkortet..asso man kanske har lite mer vett i skallen. men jag tror fortfarande man kommer "leka" lika mycket när man nyss fått körkort även om man är 20 precis som när man är 18..

GranatMagnuS Scania, javisst.
5 juli 2006 · 237 Inlägg

Psychotic skrev:
Han tänkte nog så att jag ser/hör inge längre. jag kanske ska köra lite lungnare så ingen dör pga mig.
Sen så tycker jag oxå att "seg körare" är iriterande/farliga för den delen. men jag vet inte om är någon ide att hetsa up gammla att gassa på lite extra bara för de.
Ganska sjukt man får köra bil när man är så gammal dock. Min morfar är runt 90 och han rullar på.
Ganska sjukt att man får köra bil när man är så gammal.  Bara at bita ihop. wink

Ja, dom äldre säger jag bara. här på åland (som är väldigt litet!) så finns det en gube som är nästan 80 år nu och han har haft lastbilar och bussar och taxi hela sitt yrkesverksamma liv och nu har han ju då blitt av med alla kort utom bil då pga åldern men han är en sån envis jävel som ändå far runt med lastbil på vägarna! livsfarligt men här på åland vet alla poliser vem han är och han har jobbat upp sig genom åren så dom låtsas helt enkelt inte se honom!? det är ju väldigt smart, den dagen han kör ihjäl någon kommer det att bli liv. men före vågar ingen sätta sig emot honom. Sjukt?

Zappis Proud Saab 99 Owner
5 juli 2006 · 39 Inlägg

Hehe .. Tänk på folk som är 17 då? Så ändras det att man får körkort när man fyller 20 .. Kanske skulle kännas lite surt om vi vart 17? tongue
Tror inte att det spelar någon roll .. Alla är inte dumma när de är 18, och är man omogen vid 18 års ålder spelar nog inte 2 år någon större roll. Det skuttar från person till person hur mogen man är eller hur??
Så om det är 30% av alla 18 åringar som kör som idioter finns det ju fortfarande en hel del 18 åringar som kör bra och ansvarsfullt

Senast redigerat av Zappis (5 juli 2006)

Har du inte kört Saab så har du inte lärt dig köra bil ;)
ironhead volvoraggare
5 juli 2006 · 4 776 Inlägg

jag brukar bli skitsur när folk ligger och kör 70 på en 90 väg men en sak fick mig att tappa respekten jag kom i 90 på en 90 väg så fick jag syn på en bil som körde långsammare oh jag sakta ner förstås det gick ju i 70 då men sen efter några minuter så saktar gubben ner till 50 och då vart jag ju förbannad och ställde mig på gasen och drog om honom asså gamlingar ska inte va på vägen om dom gör så illa jag brukar skälla på folk jag känner som kör 70 på 90 väg att dom skapar farliga omkörningar mrn inte bryr dom sig vad man säger heller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, ibland (väldigt sällan) brukar jag ligga o glida något lägre hastighet än tillåtet men då brukar jag hålla ut ordentligt om jag ser någon närma sig bakom..

jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Spelis skrev:
men ni som tycker att det borde vara 20 år till körkortet..asso man kanske har lite mer vett i skallen. men jag tror fortfarande man kommer "leka" lika mycket när man nyss fått körkort även om man är 20 precis som när man är 18..

tanken är att iaf få färre att "leka" med bilen och jag tror att väldigt många 20-åringar har mognat till lite jämfört med hur de skulle bete sig om de var 18 år.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

frasse4 skrev:
En del mognar aldrig för att köra bil, andra får aldrig någon erfarenhet...

Ja, synd bara att de som aldrig mognar ändå kan köra omkring i bil.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ironhead volvoraggare
5 juli 2006 · 4 776 Inlägg

intresset för vårdslös körning dalar ju äldre man blir fast inte på vissa skulle jag tro sen beror ju det på vad för bil och hur många hästar man har också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang