Lambda-lampan lyser på min Volvo 740

Larsson-
30 september 2010 · 83 Inlägg

Jo han sa att han brukar slå i en skvätt t-röd i bilar som strular med spridare som hänger sig och om det är för höga avgasvärden ska tydligen funka kanon.

Audi A3 1.8t quattro "Ådin" (2002)
putte-740
30 september 2010 · 148 Inlägg

okej =/ ja för då blir det ju väldigt hög sprithalt i bensinen o det är ju när den blir låg som avgasvärdena blir fel även om man tkr att det borde vara miljövänligare med så lite sprit o skit som möjligt ^^ klart det funkar om man vill fuska sig igenom en bes men drar ju onödigt med soppa för det finns ju felkoder kvar om det inte hjälper med "spridarrengöring" (tsprit eller k-sprit)

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Sakiq
30 september 2010 · 270 Inlägg

När min lampa lös, så gick bilen som den skulle osv, fast hade *** höga värden på besiktningen, det var lamdan som va felet, så jag bytte den, sen fick jag kanon värden


Pröva, kostar typ 700 på biltema

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
twin_cam Smålänning
30 september 2010 · 7 877 Inlägg

Jag bytte allt när min lampa lös, utan att de hjälpte, sen kopplade jag in boxen i en annan bil, och tillbaka in i min så funkade det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Larsson-
3 oktober 2010 · 83 Inlägg

Lampan har börjat lysa nu igen, så va ute och läste av felkoder nu.
Fick 1-1-1 på tändssytem
och 2-3-1 på bränslesystem vilket innebär: Lambdaregleringen fel. Så blir till o byta lambdan nu, ska bara jaga tag i en riktig i veckan annars så får det bli biltema nästa helg.

Rätta mig om jag har fel nu, men när jag körde med k-sprit i tanken så fick jag ett bättre lambdavärde och därför så fick jag varken felkod eller lysande lampa då och nu när k-spriten är slut så började lampan lysa och felkoden kom fram. Rätt eller fel?

Nu så sitter "felkodsguiden" på väggen i garaget kan vara bra o ha i framtiden med ju.

Audi A3 1.8t quattro "Ådin" (2002)
twin_cam Smålänning
3 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Blandning/lamdavärde felaktigt på dellast är väll 2-3-1?

Kolla om det finns någon mer felkod innan du lägger dyra pengar på en lamdasond smile

Av egen erfarenhet är det bara originalsonder som funkar en längre tid (alltså Volvo eller Bosch). universalsonder funkar med lite tur smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dagge88
3 oktober 2010 · 629 Inlägg

Hör av dig om det hjälper att byta lambda sonden!

Och den på biltema för 700 är ju modell specifik , så den borde ju funka fint?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Larsson-
3 oktober 2010 · 83 Inlägg

twin_cam skrev:
Blandning/lamdavärde felaktigt på dellast är väll 2-3-1?

Kolla om det finns någon mer felkod innan du lägger dyra pengar på en lamdasond smile

Av egen erfarenhet är det bara originalsonder som funkar en längre tid (alltså Volvo eller Bosch). universalsonder funkar med lite tur smile

Där fanns inga fler felkoder. En modellspecifik från biltema måste ju funka om jag inte får tag i någon begagnad billigare? wink

Audi A3 1.8t quattro "Ådin" (2002)
putte-740
3 oktober 2010 · 148 Inlägg

helt rätt dedär me lambdavärdena! byt den så ska du nog se att det slutar lysa! smile lycka till! cool

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
LeafBox Lat Perfektionist
27 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Dra upp en nästan 1månad gammal tråd, för att göra ett meningslöst och otrevligt inlägg?
Som dessutom är ditt första på forumet. Hade jag vart moderator skulle jag satt varning på dej direkt -.-

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
putte-740
28 oktober 2010 · 148 Inlägg

håller med.. bättre att ge tips om hur man kan hjälpa till att fixa felet ist för att komma med nå idiotkommentar.. skrota bilen? ..felet kvarstår men inte i hans ägor..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
RMS_Racing
30 oktober 2010 · 34 Inlägg

Felkoderna visar oftast lambda relaterade fel på 200\700\900.Men iregel är det insugspakning eller motor tempratur givaren till databoxen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang