Hur man bäst skall dra ifrån när man tävlar...?

MasterCar
26 september 2010 · 390 Inlägg

Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder växelådan bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2010 · 26 160 Inlägg

Har den andre större motor - alltså med mer hästkrafter per ton - så får man helt enkelt räkna med att bli ifrånkörd. Det är inte som ett spel där man får övertaget när man hamnar på efterkälken och bilen man kör får magiska krafter som gör att man kommer ikapp..

Men annars kan du prova att växla ner till en lägre växel och stämpla fullt. Det brukar i alla fall ge den andre en liten match..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
twin_cam Smålänning
26 september 2010 · 7 877 Inlägg

Jag försöker inte dra ifrån om jag inte vet att jag kan tongue

Men är det en frän bil så hetsar jag lite tillbaks ibland i hopp om att få höra lite motorljud tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2010 · 26 160 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag försöker inte dra ifrån om jag inte vet att jag kan tongue

Men är det en frän bil så hetsar jag lite tillbaks ibland i hopp om att få höra lite motorljud tongue

Jag försökte när jag hade 240:in, mot den silvriga Supran som rullar här i stan. Ja..det gick ju dom första metrarna då det bara slirade för honom..men sen var det ju kört, vilket var rätt väntat.
Men det är kul att "fulförsöka" också. Båda vet ju vem som vinner ändå så.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Transporter89
26 september 2010 · 957 Inlägg

det var jo lite dumt at fråga ientigen men   som de andra så  vet man att man inte har någon chanse   då har man 2 val  äntigen kör du  och forlurare eller så  sheter man i  tävla

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Mr_EmCom Med.lem
26 september 2010 · 3 759 Inlägg

skalman1 skrev:
Har du spelat "need for speed" lite för mycket kanske?

Vadå laddar inte lustgasen upp sig automatisk om man sladdar snyggt? yikes





















roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
loow Jävel
26 september 2010 · 2 018 Inlägg

Man får köra värre helt enkelt. Som ett arsel om man vill vinna:P

You got to risk it, to get the biscuit :)
caromania Forummoderator
26 september 2010 · 9 296 Inlägg

Jag brukar preja den som jag rejsar mot. Att med hög kraft köra in i nåt av de bakre hörnen på den andra bilen är grymt effektivt, då snurrar han och man vinner.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
J0ck3e
26 september 2010 · 247 Inlägg

caromania skrev:
Jag brukar preja den som jag rejsar mot. Att med hög kraft köra in i nåt av de bakre hörnen på den andra bilen är grymt effektivt, då snurrar han och man vinner.

lol

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
mulleri
26 september 2010 · 508 Inlägg

MasterCar skrev:
Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder växelådan bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

är inavel ett känt fenomen?....

caromania Forummoderator
26 september 2010 · 9 296 Inlägg

mulleri skrev:

MasterCar skrev:
Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder banjon bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

är inavel ett känt fenomen?....

Jag rättade till stavningen lite.

Senast redigerat av caromania (26 september 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
D_Carlsson Bonntrimmare
26 september 2010 · 620 Inlägg

MasterCar skrev:
Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder växelådan bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

Du lär känna din bil igenom att du kör lite banträffar och dyl då lär du dig exakt vart gränserna går hur sent du kan bromsa och hur fort du kan ta en skarp kurva utan att bilen släpper med dom kunskaperna kan du hänga av ganska mycket snabbare och motor starkare bilar.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
BMW 335I Mtech 2 "DriftingBil sen 2007" (1990)
BMW 540/6 "manuell" (1996)
Volvo 242 BMW M50B25 "ISRÄSERN" (1982)
mulleri
26 september 2010 · 508 Inlägg

D_Carlsson skrev:

MasterCar skrev:
Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder växelådan bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

Du lär känna din bil igenom att du kör lite banträffar och dyl då lär du dig exakt vart gränserna går hur sent du kan bromsa och hur fort du kan ta en skarp kurva utan att bilen släpper med dom kunskaperna kan du hänga av ganska mycket snabbare och motor starkare bilar.

MVH Daniel

har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 september 2010 · 1 948 Inlägg

mulleri skrev:

D_Carlsson skrev:

MasterCar skrev:
Tja!
Tänkte höra med er här om en sak...Många av er har säkert vart med om race på antingen motorväg eller på en annan mindre eller större väg...När någon vill utmana er på motorvägen och du vet att han/hon har en bil med större motor än vad ni har, hur gör ni då för att bäst dra ifrån när man kör igång eller i längden. Berätta gärna hur ni använder växelådan bäst  och hur ni kör smartare än er motståndare...

Du lär känna din bil igenom att du kör lite banträffar och dyl då lär du dig exakt vart gränserna går hur sent du kan bromsa och hur fort du kan ta en skarp kurva utan att bilen släpper med dom kunskaperna kan du hänga av ganska mycket snabbare och motor starkare bilar.

MVH Daniel

har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Det där uttalandet gjorde mig 100% säker på att du inte har någon koll alls om vad du snackar om...

Senast redigerat av AcesHigh666 (26 september 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
JonR
26 september 2010 · 3 259 Inlägg

mulleri skrev:
har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Antar att du vet varför bilförsäkringar är dyra till killar under 25 också? big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mulleri
26 september 2010 · 508 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

mulleri skrev:

D_Carlsson skrev:

Du lär känna din bil igenom att du kör lite banträffar och dyl då lär du dig exakt vart gränserna går hur sent du kan bromsa och hur fort du kan ta en skarp kurva utan att bilen släpper med dom kunskaperna kan du hänga av ganska mycket snabbare och motor starkare bilar.

MVH Daniel

har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Det där uttalandet gjorde mig 100% säker på att du inte har någon koll alls om vad du snackar om...

Då kan väl du berätta för mig 100% vad som rätt då....

D_Carlsson Bonntrimmare
26 september 2010 · 620 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

mulleri skrev:

D_Carlsson skrev:
Du lär känna din bil igenom att du kör lite banträffar och dyl då lär du dig exakt vart gränserna går hur sent du kan bromsa och hur fort du kan ta en skarp kurva utan att bilen släpper med dom kunskaperna kan du hänga av ganska mycket snabbare och motor starkare bilar.

MVH Daniel

har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Det där uttalandet gjorde mig 100% säker på att du inte har någon koll alls om vad du snackar om...

+1

du kan ju inte bara klämma på massa väghållnings grejor och tro att det är tuta och köra roll är det fel inställt kan det bli bra mycket sämre än vad bilen var orginal...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
mulleri
26 september 2010 · 508 Inlägg

dem bilar jag kört samt satt på värre grejer på, har det alltid vart rätt injusterat och inte något high- chapparall ihop satt... vet man vart gränserna går med bilen så går det väl an, men det skadar inte att ha värre saker då det ska åkas lite mera...

mulleri
26 september 2010 · 508 Inlägg

JonR skrev:

mulleri skrev:
har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Antar att du vet varför bilförsäkringar är dyra till killar under 25 också? big_smile

det är ej något jag inte känner till... det var bana jag mena, inte i trafiken...

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 september 2010 · 1 948 Inlägg

D_Carlsson skrev:

AcesHigh666 skrev:

mulleri skrev:

har man bra bromsar, bra chassi(bussningar,dämpare, fjädrar osv)slipper man tänka på det där, för då vet man att det pallar att köra som ett arsle i kurvorna...

Det där uttalandet gjorde mig 100% säker på att du inte har någon koll alls om vad du snackar om...

+1

du kan ju inte bara klämma på massa väghållnings grejor och tro att det är tuta och köra roll är det fel inställt kan det bli bra mycket sämre än vad bilen var orginal...

Plus att kan man inte köra så spelar det ingen roll hur mycket man lägger på väghållningen...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang