Ford Focus -06 lite småjobbiga fel...

TernFis
27 september 2010 · 246 Inlägg

Skulle köra ner o tanka pappas bil och när jag startar den så vill den först inte starta alls.. så jag låste och öppnade den och försökte igen då startade den.. men då står det på skärmen att "ESP SYSTEM DEAKTIVERAT" och det kvittar hur många ggr jag trycker på knappen det aktiveras inte...

http://img43.imageshack.us/img43/3976/img0166aj.jpg

Vad är det för fel på skitbilen ?

Det är inte det enda felet.. som ni kanske vet så öppnar man en ford focus motorhuv genom att stoppa in nyckeln bakom loggan på grillen... men det funkar inte längre så han kan inte öppna motorhuven längre.. så hur ska vi göra där ? yikes

Men det finns ett fel till -.- bakluckan går inte att öppna heller.. Först var det bara knappen som inte funka men då kunde man öppna med knappen på nyckeln men nu är det helt dött..

Någon som vet hur man kan fixa felen eller kanske något av felen?

En sak är säker... pappa kommer aldrig köpa en ford igen!

Dubs I got Dubs!
27 september 2010 · 2 423 Inlägg

Du får åka till ford och läsa felkoder?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
martinn
27 september 2010 · 2 624 Inlägg

oj jävlar det va många fel.. kanske bäst ni åker till ford me den? yikes

på familjens bil så kan man iaf trycka på ESP knappen för att få ur / i det.. och det är en -05a..

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
spokenratt
27 september 2010 · 3 860 Inlägg

Vi lämnade alltid våra på verkstad iaf, går ju inte och hålla på med allt det själva!

Vi hade liknande strul på firma bilarna då vi körde Ford Focus... Bakluckan gick inte att öppna, centrallås som stulade, ac la av, generator - paj! Motorhuv som gick i baklås hade vi dock inte, kärvade var det någon som gjorde men inte mer. En av bilarna kunde också bara tvär-dö mitt under körning och visa "tekninskt fel servo styrning"...

Vet inte om det är så att Focus är spec drabbat av strul? ... tongue

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
TernFis
27 september 2010 · 246 Inlägg

Vi fick byta växellåda efter 7k mil... fick inte i 1an och 2an skrapade som fan.. kvalitebilar xD Kommer aldrig köpa en ford igen yikes

Får säga till pappa att han får åka in med den igen -.- Tack ändå! smile

spokenratt
27 september 2010 · 3 860 Inlägg

Känns som om vi hamnar of topic wink
Men man ska väl inte hänga alla fordarna nu.. men det känns nog som om vissa av focus modellerna varit i snikigaste laget..

Så till TS, kör in den på verkstad o kolla vad dom tar för o laga den...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

Låter som styrdon/givar fel med ESPn.
Låscylindern till huven har kärvat igen, spruta i lite/mycket rost olja.

Knappen inne i bilen till bakluckan är förmodligen defekt.
Går det att låsa upp bilen med nyckeln/sändaren? om nej är sändaren/batteriet dött.
om jag kan det vara fel i låskistan till bagabeluckan, microbrytaren.

Det man inte dör av gör ont.
TernFis
28 september 2010 · 246 Inlägg

ESP funkar igen på något konstigt sätt... vi har inte gjort något yikes

Ok heter det rost olja?

Det funkar ibland att öppna med nyckeln men aldrig på knappen längre...

Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

TernFis skrev:
ESP funkar igen på något konstigt sätt... vi har inte gjort något yikes

Ok heter det rost olja?

Det funkar ibland att öppna med nyckeln men aldrig på knappen längre...

Om den fungerar av och till så är det inte fel på någon givare.
Svårt o ge ett exakt svart,  du bör nog kolla av felkoden.

Fungerarbilen förövrigt o öppna med sändaren i nyckeln?

Nja det är lite olika, rostolja har många namn beroende på vem som tillverkar.  rostoff m.m

Det man inte dör av gör ont.
decib3L Körv
28 september 2010 · 3 535 Inlägg

Morsans likadana focus (1.8F) -06 pajjade ESPn på. Kostar 28.000 att laga smile

Älska försäkringar <3

Truckdriving Man
BassBoost
24 oktober 2010 · 9 Inlägg

Knappen till bagageluckan har antagligen fukt i sig, skruva isär och torka torrt.

ESP'n är antaligen någon givare ute vid hjulen.

Du ska kunna hålla inne knappen till färddatorn eller liknande när du vrider om tändningen till läge II. Då får du upp felkoderna, dessa kan du sedan Googla... mycket billigare än att köra in på Ford.

decib3L Körv
25 oktober 2010 · 3 535 Inlägg

BassBoost skrev:
Knappen till bagageluckan har antagligen fukt i sig, skruva isär och torka torrt.

ESP'n är antaligen någon givare ute vid hjulen.

Du ska kunna hålla inne knappen till färddatorn eller liknande när du vrider om tändningen till läge II. Då får du upp felkoderna, dessa kan du sedan Googla... mycket billigare än att köra in på Ford.

Tro mig, så enkelt är inte felen som det låter. Haft samma problem med morsans. Och det är hopplöst att försöka ge sig på det själv. Förresten kan ESPn gått sönder på riktigt. Och det är ingen billig modul. kostade ungefär exakt så mycket som 28.000.

Truckdriving Man
BassBoost
25 oktober 2010 · 9 Inlägg

decib3L skrev:

BassBoost skrev:
Knappen till bagageluckan har antagligen fukt i sig, skruva isär och torka torrt.

ESP'n är antaligen någon givare ute vid hjulen.

Du ska kunna hålla inne knappen till färddatorn eller liknande när du vrider om tändningen till läge II. Då får du upp felkoderna, dessa kan du sedan Googla... mycket billigare än att köra in på Ford.

Tro mig, så enkelt är inte felen som det låter. Haft samma problem med morsans. Och det är hopplöst att försöka ge sig på det själv. Förresten kan ESPn gått sönder på riktigt. Och det är ingen billig modul. kostade ungefär exakt så mycket som 28.000.

Hur vet du det utan att ha försökt?

Vad är det som är hopplöst?

och om nu ESP modulen är trasig, kolla skroten! tror inte den kostar 28k där.
dessutom är det bara kärringar å bönder som kör med esp wink

TernFis
25 oktober 2010 · 246 Inlägg

att esp var "trasig" var att det var glapp i knappen.. tongue kostade gratis att laga ^^ dock så är det värre med bagage luckan då det verkar vara nån kortslutning :S

har inte köpt någon lås olja ännu till motorhuven tongue

martinn
25 oktober 2010 · 2 624 Inlägg

haha så sjukt.. precis när jag läste denna tråden för första gången så gick våran familjebil också sönder.. lyser

"ESP UR FUNCTION" står det.. jävla ford! tongue

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
robbinT
25 oktober 2010 · 341 Inlägg

kolla felkoder på abs styrdonet, kommer antagligen stå kretsbrott tryckgivare, då är det bara byta hydraulenheten, styrdonet behöver ej bytas, kostar ca 4k. Bakluckan är antagligen handtaget om fjärren funkar, i handtaget sitter en microswitch som brukar gå sönder, kostar ca 500 och är enkel att byta själv. angående motorhuven så är det bara ta bort plasten under kylaren längst fram och stoppa upp armen och vrida om huvlåset för hand, sitter en pinne mellan låset man stoppar in nyckeln i och huvlåset som brukar gå sönder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang