Kemisk metall på oljetråg i alu?

DahlinPics Fotograf
28 september 2010 · 97 Inlägg

Har lyckats skrapa i mitt oljetråg i en sten, på hörnet så det sprack LITE, nu är min fråga, går det att laga med kemisk metall? Det är en Saab 9000 -96.. Enligt många så är det aluminium tråg på den?
Hittade en på ekonomen som kanske funkar?
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa … gnr=BDE915

Har provat få bort tråget men skruvarna, som för övrigt är torks går f*n i mig inte att få bort..
Eller går det kanske att svetsa alu upp & ner? Någon som har erfarenhet av det?

Tacksam för svar!

//Dahlin

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

Jo det går att svetsa upp o ner, men o använda kemisk metall skulle ja inte rekomendera, kan ju släppa när som.

Det man inte dör av gör ont.
J_Storm
28 september 2010 · 294 Inlägg

Torx skruvarna brukar sitta som ett as. Där får du räkna med många svordommar.. Jag hade rekomenderat å köpa ett nytt.. även om du svetsar så har ju olja en jävla krypförmåga.

kostar ca 500 kr ett beg.

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
DahlinPics Fotograf
28 september 2010 · 97 Inlägg

Okej, men om man egentligen inte vill lägga ut några pengar alls i stort sett, så GÅR det att svetsa?
Från början var de prat om att plocka ner tråget och åka till en plåtfirma som inte gör annat än svetsar om dagarna.. Men jag får fan i mig inte ner det.. helt omöjligt.. Så därför ingen bra ide o köpa nytt heller..

Har du (Bullen1) nå bra förslag på att svetsa upp & ner? hur gör man det lätt för sig? smile

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

klart det går att svetsa, jag har gjort det flera gånger och det blev helt tätt, gör det noggrant så läcker det inget

Det man inte dör av gör ont.
DahlinPics Fotograf
28 september 2010 · 97 Inlägg

även upp & ner? smile

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
J_Storm
28 september 2010 · 294 Inlägg

Klart det går å svetsa, har kört med det med.. men gör man ändå sig besväret å plocka ner tråget så kan man väll ändå satsa på ett som är helt. tongue

ska du tig svetsa det bör du nog sattsa på ett syrabad först.

och upp å ner är nog inget jag hade gett mig på wink

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"
DahlinPics Fotograf
28 september 2010 · 97 Inlägg

Men nu är grejen att jag inte får bort tråget.. Så, är de MÖJLIGT att svetsa upp & ner?
Och om det är möjligt, hur gör man det lättast? (minst svårt)

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
_DamnIt R1 driver!
28 september 2010 · 5 128 Inlägg

Du kan få ner tråget! Sätt skruvmejseln i hålet, ta en stor slägga och smäll till skruvarna ett par gånger! Har fått göra det på i stort sett alla skruvar jag har velat ha av från något i alu. Men slå dock inte för hårt så du spräcker skiten mer

Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

Ja det är möjligt. se till at det är rent, lägg inte på för mycket så det rinner

Det man inte dör av gör ont.
DahlinPics Fotograf
28 september 2010 · 97 Inlägg

Har gjort, har knackat, smörjt, vridit, bankat, slagit, dragit, dampat och det går inte.. Har inte fått lös EN skruv.. Då känns det som att de är lite döfött... De är typ 10 kvar....

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Bullen1 Tekniker
28 september 2010 · 345 Inlägg

och så går skruvarna av då blir det ett helvete, gör det på plats, har du svetsat förr?

annars är det kanske bättre o lämna in den..

Det man inte dör av gör ont.
Alex-s Bakhjulskrafs
28 september 2010 · 1 479 Inlägg

_DamnIt skrev:
Du kan få ner tråget! Sätt skruvmejseln i hålet, ta en stor slägga och smäll till skruvarna ett par gånger! Har fått göra det på i stort sett alla skruvar jag har velat ha av från något i alu. Men slå dock inte för hårt så du spräcker skiten mer

vad jag vet så måste du plocka ner vaggan för att få av tråget, då bultarna sitter precis ovanför en balk..
till ts: jag gjorde exakt samma sak som du med min 9000 cs -95. stor jävla reva blev det. men jag köpte kemisk metall och värmetålig packningsmassa på biltema och det håller fortfarande efter många månader.
först smetade jag på kemisk metall så gott som det gick, sen när det hade stelnat smetade jag på ordentligt med packninsmassa över precis allting. för att vara på säkra sidan smetade jag på ett par gånger till efter det hade stelnat. men det tråget läckte inte en droppe efter det, så jag kan varmt rekommendera dom grejorna!!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DahlinPics Fotograf
29 september 2010 · 97 Inlägg

Precis vad jag tänkt på.. Men har verkligen tagit i av allt jag är värd..
Han som ska hjälpa mig har svetsat förr.. dock aldrig upp & ner.. (Vill dock lära mig svetsa)
Jag vet inte om det gör någon skillnad men han har ingen riktig alu svets, bara en "vanlig" med alu tråd.. Gör det saken svårare?

Men kemisk metall.. På den länken ja skickade tidigare står det att den tål olja? Är det värmen som den inte klarar då eller? Annars borde det väl funka med det också?

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 september 2010 · 1 479 Inlägg

DahlinPics skrev:
Precis vad jag tänkt på.. Men har verkligen tagit i av allt jag är värd..
Han som ska hjälpa mig har svetsat förr.. dock aldrig upp & ner.. (Vill dock lära mig svetsa)
Jag vet inte om det gör någon skillnad men han har ingen riktig alu svets, bara en "vanlig" med alu tråd.. Gör det saken svårare?

Men kemisk metall.. På den länken ja skickade tidigare står det att den tål olja? Är det värmen som den inte klarar då eller? Annars borde det väl funka med det också?

då borde du definitivt inte svetsa tråget då aluminium är svårt att svetsa i.
ang kemisk metall så tål det både värme och olja.. varför skulle det inte funka? det funka iaf för mig

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DahlinPics Fotograf
29 september 2010 · 97 Inlägg

De va de jag klurade på också.. Varför inte liksom?
Tror du biltema vs. mekonomen prylar är samesame? wink (Lite långt till biltema)

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 september 2010 · 1 479 Inlägg

en sak till..
vad dom andra än säger, svetsa INTE i tråget när det inte är avplockat vad du än gör!
du vill väl inte att oljan som är kvar i motorn tar fyr? dumma idéer folk har här verkligen..

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DahlinPics Fotograf
29 september 2010 · 97 Inlägg

mk2_power skrev:
en sak till..
vad dom andra än säger, svetsa INTE i tråget när det inte är avplockat vad du än gör!
du vill väl inte att oljan som är kvar i motorn tar fyr? dumma idéer folk har här verkligen..

Jävligt smart tänkt! big_smile Har inte ens jag tänkt på roll

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Alex-s Bakhjulskrafs
29 september 2010 · 1 479 Inlägg

DahlinPics skrev:
De va de jag klurade på också.. Varför inte liksom?
Tror du biltema vs. mekonomen prylar är samesame? wink (Lite långt till biltema)

mekonomen har bättre grejor än biltema enligt min erfarenhet. däremot har jag inte provat kemiska metallen. du ska ha en 2-komponents iaf. en burk med metallpulver som du blandar med en vätska som blir som spackel.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DahlinPics Fotograf
29 september 2010 · 97 Inlägg

mk2_power skrev:

DahlinPics skrev:
De va de jag klurade på också.. Varför inte liksom?
Tror du biltema vs. mekonomen prylar är samesame? wink (Lite långt till biltema)

mekonomen har bättre grejor än biltema enligt min erfarenhet. däremot har jag inte provat kemiska metallen. du ska ha en 2-komponents iaf. en burk med metallpulver som du blandar med en vätska som blir som spackel.

En sån här? cool http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa … gnr=BDE915

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang