Turbomätare

Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Hej.

Har man nån njuta av turbotrycksmätare? Jag tycker att det viktigare veta om den är inte överhätat? Det innäber att ha temperaturmätare på den. Hur blir det om man ska styra turbo själv. Det innäber att säta på den på låg varvtal? Som jag har uppfattat det finns elmagnet som håller eller släpper axel när turbo sats på eller av. Är det så?

Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg

Turbon styrs av avgaserna. Det finns ingen magnet som styr när den jobbar och inte jobbar. Turbon snurrar jämt. däremot sitter det på nyare bilar en magnetventil som förutom wastegaten reglerar laddtrycket. Nyttan av mätaren är att man kan se så att den jobbar som den ska + att man kan få hjälp att upptäcka läckor i systemet. Temperaturen är oinressant egentligen.

Ska man styra aggregatet och hur det jobbar vis olika varvtal och så finns det lite olika lösningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:
Turbon styrs av avgaserna. Det finns ingen magnet som styr när den jobbar och inte jobbar. Turbon snurrar jämt. däremot sitter det på nyare bilar en magnetventil som förutom wastegaten reglerar laddtrycket. Nyttan av mätaren är att man kan se så att den jobbar som den ska + att man kan få hjälp att upptäcka läckor i systemet. Temperaturen är oinressant egentligen.

Ska man styra aggregatet och hur det jobbar vis olika varvtal och så finns det lite olika lösningar.

wastegaten-det vet jag om. Det betyder att jag fick höra fel om "elmagnetiskspär". Tack för svaret. Vet du om hur monteras en sånt trycksmätaren?

Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg

Man drar bara en slang från mätaren till löämplig nippel på insuget om det är en mekanisk mätare. Och är det belysning får man kopplia in den, men exakt hur man gör det beror på vilken bil.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:
Man drar bara en slang från mätaren till löämplig nippel på insuget om det är en mekanisk mätare. Och är det belysning får man kopplia in den, men exakt hur man gör det beror på vilken bil.

Insuget - skriver du. Blir det vakuummätare? Vilken insug? Är det insug på helva turbo? Jag har aldrig tittat väldigt nogrant vilka slangar som kommer och går ut från turbo. Men är turboinsug såppas smal att man stoppar i nippel?

Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg

Insuget på motorn ska slangen gå till. Och mätaren kollar ju trycket i insuget som varierar mellan vacuum och laddtryck beroende på hur man mycket man gasar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:
Insuget på motorn ska slangen gå till. Och mätaren kollar ju trycket i insuget som varierar mellan vacuum och laddtryck beroende på hur man mycket man gasar.

Då blir det vanligt vakuummätare - nästan bränsleförbrukningsmätare. Skalan skiljer sig kanske eller? Jag menar den som mäter vakuum och inte faktiska förbrukningen. Såna finns inte som tjäner jag till.

Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Hamilton
29 september 2010 · 8 865 Inlägg

§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om.
Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning.
Se rubriksanvisningarna (§3 och §4)
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang