Turbomätare

Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Hej.

Har man nån njuta av turbotrycksmätare? Jag tycker att det viktigare veta om den är inte överhätat? Det innäber att ha temperaturmätare på den. Hur blir det om man ska styra turbo själv. Det innäber att säta på den på låg varvtal? Som jag har uppfattat det finns elmagnet som håller eller släpper axel när turbo sats på eller av. Är det så?

Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg

Turbon styrs av avgaserna. Det finns ingen magnet som styr när den jobbar och inte jobbar. Turbon snurrar jämt. däremot sitter det på nyare bilar en magnetventil som förutom wastegaten reglerar laddtrycket. Nyttan av mätaren är att man kan se så att den jobbar som den ska + att man kan få hjälp att upptäcka läckor i systemet. Temperaturen är oinressant egentligen.

Ska man styra aggregatet och hur det jobbar vis olika varvtal och så finns det lite olika lösningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Anatoli
29 september 2010 · 103 Inlägg

Marlboroman skrev:
Turbon styrs av avgaserna. Det finns ingen magnet som styr när den jobbar och inte jobbar. Turbon snurrar jämt. däremot sitter det på nyare bilar en magnetventil som förutom wastegaten reglerar laddtrycket. Nyttan av mätaren är att man kan se så att den jobbar som den ska + att man kan få hjälp att upptäcka läckor i systemet. Temperaturen är oinressant egentligen.

Ska man styra aggregatet och hur det jobbar vis olika varvtal och så finns det lite olika lösningar.

wastegaten-det vet jag om. Det betyder att jag fick höra fel om "elmagnetiskspär". Tack för svaret. Vet du om hur monteras en sånt trycksmätaren?

Volkswagen Golf GLX Kamei X1 "Lilla röda bilen" (1982)
Volkswagen golf II CL TDI "olyklig köp" (1991)
Marlboroman
29 september 2010 · 8 234 Inlägg