Bilmekaniker, lön?

Peju94
15 juni 2013 · 64 Inlägg

Nu måste jag fråga.
men har hört att en nyutbildad mekaniker kan fåmellan 24-28tusen i grundlön i stockholm. enda erfarenhet praktik och nåm sommarjobb. kan det stämma?

Fredde_Vette JaG
15 juni 2013 · 785 Inlägg

Inte troligt med den lönen.

28 000:- har inte en bilmekaniker.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
xXSammy
15 juni 2013 · 6 580 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Inte troligt med den lönen.

28 000:- har inte en bilmekaniker.

Möjligen om det är ihop med bonus och en grundlön på 25 typ.

MEN

Med bara erfarenhet av praktik kommer du (Peju94) knappast klara av att utföra jobb inom ackordstiden. En start lön på ca 17-18 Netto är väl bra annars.

De/Dem
JUSTer
15 juni 2013 · 451 Inlägg

Jobbar på mekonomen sj

Har ca 25 000 grund, ca 3500 akord + ob + övertid

Är 25 år

har 4år på nacken


Kollegor runt om mig ligger på ca 23500 upp mot 28 000 (äldsta)

Vissa drar in mellan 4-8 tusen akord

Jobbade på VAG tidigare

Där låg lönen på 22 000, hade man tur fick man akord på 1000 kr

men där fanns folk som hade höga grund löner pga ålder och erfarnhet lojalitet m.m.m


Är du duktig bilmek tjänar du bra

Senast redigerat av JUSTer (15 juni 2013)

Peju94
16 juni 2013 · 64 Inlägg

aa det tyckte jag också var mycket för en mek därför reagerade jag på det och tänkte att frågar här!

JUSTer
16 juni 2013 · 451 Inlägg

Peju94 skrev:
aa det tyckte jag också var mycket för en mek därför reagerade jag på det och tänkte att frågar här!

Är du duktig och erfarenhet så kmr du kunna tjäna en hyffsad bra lön

Spiike
16 juni 2013 · 1 196 Inlägg

Om man vill skruva med fordon och vill ha bra lön så ska man skruva lastbilar

Kimmey281
25 juni 2013 · 17 Inlägg

här uppe i norrbotten dem som skruvar i lastbilar på Wist ligger på en ca 30.000 men då jobbar dom långa dagar, b.l.a skift gång, en vanlig mekaniker med vanliga arbetstimmar vet jag faktiskt ej men jag har hört att det är relativt låg lön, tycker det är jävligt fel att bilmekaniker har låg lön då dom gör ett bra jobb och måste ha mycket kunskap i dagens läge (vad jag vet iaf) och sen ska det kosta skjortan och lämna in bilen för att felsökas och byta delar, när dom kan ta så fruktansvärt mycket betalt så varför kan inte mekanikerna få högre lön ? jag är väldigt okunnig inom motorer då det gäller bilar då jag mest skruvar i cross/skotrar och jag jobbar själv som elektriker och jag jobbar vanlig dagtid inom industrin, 1 ½ års erfarenhet, tjänar 28.000 och om 2 år då jag blir fullbetald så ligger jag på ca 35-36.000, är facket svagt då det kommer till att förhandla löner eller vad är problemet ? för dom priserna vi betalar för att lämna in bilen är ju hutlöst! allt mellan 400-1000 kr timmen och varför skulle då inte verkstäderna kunna höjja lönen på mekanikern med dom priserna ?

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
25 juni 2013 · 2 390 Inlägg

Brorsan jobbade på bilia och han hade 530k i årsinkomst. Dock hade han jobbat där i 9 år då.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Kimmey281
25 juni 2013 · 17 Inlägg

det är ju en bra lön men det är fortfarande många som har det dåligt, t.e.x ta en elektriker, en fullbetald elektriker har sällan under 28.000 i grund även fast kollektivavtalet säger lägsta lön 24-25 tror jag det är, varför är det inte så för bilmekaniker? varför har "dom" flesta så låg lön, dom gör tunga jobb och väldigt "dyra" jobb så varför har dom flesta dålig lön då ?

marcus80 Sir
25 juni 2013 · 935 Inlägg

Räknar du in lokal kostnader och specialverktyg då med i vad det kostar i timmen på en verkstad? Bara uppvärmning och el för en bilverkstad är inte gratis. Sen tillkommer ju alla saker de behöver tex datorer mm.
En elektriker behöver ju inte sådant. Ge han en service bil och en smartphone och han klarar av typ allt beroende på kompetens.

Mvh Marcus ( service elektriker)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Kimmey281
25 juni 2013 · 17 Inlägg

marcus80 skrev:
Räknar du in lokal kostnader och specialverktyg då med i vad det kostar i timmen på en verkstad? Bara uppvärmning och el för en bilverkstad är inte gratis. Sen tillkommer ju alla saker de behöver tex datorer mm.
En elektriker behöver ju inte sådant. Ge han en service bil och en smartphone och han klarar av typ allt beroende på kompetens.

Mvh Marcus ( service elektriker)

en elektriker är inte heller gratis och där får du också räkna in lokala kostnader och speciella verktyg + bilar för varje service elektriker som körs hela dagen ut, service på bilarna, bilar som pajjar, punkteringar titt som tätt,  etableringar, förrådskostnader (containrar), smartphones till inprincip alla elektriker som jobbar, telefonräkningarna, slitage på kläder, olika uppsättningar av kläder, sommar, vinter, varselkläder osv, utbildningar titt som tätt, så inte är en elektriker billig i drift heller och dom har väldigt bra löner.

DKn
25 juni 2013 · 535 Inlägg

_Performance_ skrev:
Brorsan jobbade på bilia och han hade 530k i årsinkomst. Dock hade han jobbat där i 9 år då.

För de första  9år är inte länge.
För det andra va han nog knappast vanlig mekaniker.  Och påstar du att han e vanlig och har en månads lön på 44 000 så ljuger antingen du eller han.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
25 juni 2013 · 2 390 Inlägg

DKn skrev:

_Performance_ skrev:
Brorsan jobbade på bilia och han hade 530k i årsinkomst. Dock hade han jobbat där i 9 år då.

För de första  9år är inte länge.
För det andra va han nog knappast vanlig mekaniker.  Och påstar du att han e vanlig och har en månads lön på 44 000 så ljuger antingen du eller han.

Han tjänst såg ut så här
*Personlig Servicetekniker
*Enda Personlig Servicetekniker för Ford på anläggningen
* Diverse ansvar över anläggningen
* Fick jobba på ackord också.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
bror-turbomattsson
25 juni 2013 · 1 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Inte troligt med den lönen.

28 000:- har inte en bilmekaniker.

det var lustigt? jag jobbar som servicetekniker och jag har mer

qazse
26 juni 2013 · 178 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Inte troligt med den lönen.

28 000:- har inte en bilmekaniker.

jodå, finns en hel del som har det.
30kkr är ganska standard här

ny eller outbildad 20kkr
någon som har jobbat några år och är bra 32kkr

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
26 juni 2013 · 296 Inlägg

_Performance_ skrev:
Brorsan jobbade på bilia och han hade 530k i årsinkomst. Dock hade han jobbat där i 9 år då.

Då ska han nog vara nöjd , men jag betvivlar starkt på att han tjänar så bra! Jag har en del kontakter inom bilia som är försäljningschef + även en del ansvar utöver det som ligger runt den månadslönen! Och skulle garanterat gissa på att dom tjänar bättre än en bilmekaniker på golvet!

Sen är ju alla som jobbar som bilia som mekaniker personliga servicetekniker!

Senast redigerat av Dream_ (26 juni 2013)

Det blir som det blir!
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
26 juni 2013 · 2 390 Inlägg

Dream_ skrev:

_Performance_ skrev:
Brorsan jobbade på bilia och han hade 530k i årsinkomst. Dock hade han jobbat där i 9 år då.

Då ska han nog vara nöjd , men jag betvivlar starkt på att han tjänar så bra! Jag har en del kontakter inom bilia som är försäljningschef + även en del ansvar utöver det som ligger runt den månadslönen! Och skulle garanterat gissa på att dom tjänar bättre än en bilmekaniker på golvet!

Sen är ju alla som jobbar som bilia som mekaniker personliga servicetekniker!

Vad folk tror eller inte bryr jag mig inte om, för jag vet vad som är sant och inte. Han jobbade mycket på ackord för att komma upp i den siffran. Men detta var precis när Bilia tog över. Han tjänade så bra när det hette Hans Persson   
bil. Men även när han jobbade åt Bilia plockade han aldrig ut mindre än 28-30k rent i månaden

Senast redigerat av _Performance_ (26 juni 2013)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
volvodrajvor
26 juni 2013 · 313 Inlägg

Slösa mindre pengar på skitsaker så räcker lönen längre.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
26 juni 2013 · 839 Inlägg

Fan vad bra man skulle ha det om man var en vanlig mekaniker.
Jag lever på 14-16k

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang