Problem med Volvo 855 T5R -95a

Bang_O_Conner
4 oktober 2010 · 83 Inlägg

Tjenis.

Lampan till Lambdan lyser, jag har byttat lambdan med ändån fortsätter lampan att lysa och bilen drar bra mycket mer bränsle än vad den ska göra...
Vad är det mer som kan vara fel och hur ska jag åtgärda det?

MvH: Bengan

Volvo XC90 "Biffen" (2004)
thebeast
4 oktober 2010 · 95 Inlägg

kan vara att din bränsleblandning står fel .. min lampa lös och den stod fel med 0.1% eller så köpte du lambdan på biltema? då har det en tendens till att inte fungera... nollställde du lampan efter du bytte lamba?

If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!
Bang_O_Conner
4 oktober 2010 · 83 Inlägg

thebeast skrev:
kan vara att din bränsleblandning står fel .. min lampa lös och den stod fel med 0.1% eller så köpte du lambdan på biltema? då har det en tendens till att inte fungera... nollställde du lampan efter du bytte lamba?

Ok.. men hur kollar jag om d nu é bränsleblandningen isåfall?
Jo jag köpte tvärr en från biltema.. Jag nollställde allt genom att ta bot batteriet en liten stund och sen sätta dit
det igen.. Men efter en stund så lyser lampan igen.. Så d måste juh vara något annat som är fel..

Volvo XC90 "Biffen" (2004)
thebeast
4 oktober 2010 · 95 Inlägg

ok ja då borde det ju vara det.. ja du det är bara till att söka upp någon verkstad som kan koppla upp sig till boxen och kolla det där igenom ... känner en mekaniker som sa till mig att aldrig köpa biltemas lambda alla kundbilar han hade satt såna på hade kommit tillbaka igen med samma problem antingen det eller att lampan inte slocknade alls

If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!
Bensinskallen P o r s c h e
4 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Att "lambda-lampan" lyser betyder att det är något fel i motorn, behöver inte betyda att själva lambdan är paj utan snarare att den känner av att avgasvärdena är fel. Vet inte hur man felsöker 850 tyvärr =/

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TurbOla Reservdansk
4 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

Att den drar mer bränsle beror nog på att den går i "limp-home mode."
Då fetar den upp blandningen för att inte riskera något.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Bang_O_Conner
4 oktober 2010 · 83 Inlägg

TurbOla skrev:
Att den drar mer bränsle beror nog på att den går i "limp-home mode."
Då fetar den upp blandningen för att inte riskera något.

Okej.. men hur ändrar jag det... Eller jag måste få någon att koppla in sig i boxen?

Vad kostar det?

Volvo XC90 "Biffen" (2004)
Tinjection Stabil som fan
4 oktober 2010 · 304 Inlägg

Om volvo är lite hyggliga så kan dom koppla in datorn gratis och kolla felet åt dig, eller om du har förmånen att känna någon där/ lämna en 100lapp till mekanikern så kollar han nog det åt dig.

Christian S
4 oktober 2010 · 4 816 Inlägg

som sagt, det är ingen lambdalampa utan en motorelektroniklampa.


Det går att läsa av felkoderna själv på 850 92-95 genom att göra på följande sätt:

1. Leta reda på diagnostikenheten. Den sitter på alla 850 -1995 till höger, framtill i motorrummet, brevid påfyllningsröret till spolarvätskan.

2. Se till att tändningen är avstängd och anslut den lilla kabeln som sitter i diagnostikenheten till stiftet motsvarande den enhet du vill läsa av felkoderna i (enligt listan nedan).

3. Slå på tändningen, tryck en gång under ca 1 sek på testknappen för vald modul.

4. Räkna diodblinken och utläs i felkodslistan vad de innebär
Ett exempel. Felkod 1-1-2 i sockel A2 innebär Fel i styrenhet. 1 blinkning med 0,5 sekunders mellanrum, därefter en intervall på 3 sekunder, sedan 1 blinkning följt av 3 sekunder intervall, sedan 2 blinkningar med 0,5 sek mellanrum.




Radering av felkoder
När väl alla eventuella felkoder lästs av och noterats bör de raderas från styrenheten.
Felkoderna kan inte raderats utan att alla felkoder blinkat minst 1 gång och att den första i serien visats igen.
Låt kabeln sitta kvar i valt stift.
Tryck ner testknappen i ca 5 sek.
Då ska dioden börja blinka för att övergå till ett fast sken. När det fasta skenet kommer tryck ner testknappen i ytterligare 5 sek.
Lysdioden slocknar nu.
Stäng av tändningen och kontrollera att alla felkoder har raderats genom att sätta på tändningen igen och trycka på testknappen 1 sek.
Felkoden ska då vara 1-1-1 Inget fel upptäckt. Om någon annan kod visas så anteckna den och utför raderingen igen.



Vilken sockel är vad?
Automatlåda
Sockel A1

Bränslesystem
Sockel A2

ABS och antispinn system (TRACS)
Sockel A3

TCU
Sockel A5

Tändsystem
Sockel A6

Kombi instrument
Sockel A7

ECC
Sockel B1

Farthållare
Sockel B2

SRS
Sockel B5

Elmanövrerad stol
Sockel B6


Felkodstabell hittar du här http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Detta är från början taget från FAQ på http://forum.turboperformanceclub.com

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ajonasson
5 oktober 2010 · 583 Inlägg

Tackar Christian S..

Jag undrar hur många på garaget som inte vet att Lambdalampan inte är en lambdalampa utan en motorelektroniklampa!. Antar sådana som inte besvärar sig om att läsa instruktionsboken och lära sig sin egna instrumentpanel tongue.

Ingen bryr sig om sökfunktionen, utan inlägg som detta sprider sig som pesten.

Inget illa menat "Bang_O_Conner"..

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (5 oktober 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Bang_O_Conner
5 oktober 2010 · 83 Inlägg

ajonasson skrev:
Tackar Christian S..

Jag undrar hur många på garaget som inte vet att Lambdalampan inte är en lambdalampa utan en motorelektroniklampa!. Antar sådana som inte besvärar sig om att läsa instruktionsboken och lära sig sin egna instrumentpanel tongue.

Ingen bryr sig om sökfunktionen, utan inlägg som detta sprider sig som pesten.

Inget illa menat "Bang_O_Conner"..

Mvh
Anders

Tackar så mkt för beskrivningen av felsökningen där uppe och tack till alla er som ger er tid att svara mig och hjälpa till smile får testa felsökningen i helgen ^^

Haha neh d é lugnt Anders, jag tar inte illa upp... Jag erkänner att jag faktiskt undviker instruktions boken.. För där står juh t.ex inte en sådan beskrivning av felsökning som jag fick av personen ovan... Jag vill hellre gå ut på forum som den här och fråga folk som kan och vet!

Och tur nog så finns där juh trevliga killar/tjejer som ni som vill hjälpa till smile

MvH: Bengan

Volvo XC90 "Biffen" (2004)
ajonasson
5 oktober 2010 · 583 Inlägg

Bang_O_Conner skrev:

ajonasson skrev:
Tackar Christian S..

Jag undrar hur många på garaget som inte vet att Lambdalampan inte är en lambdalampa utan en motorelektroniklampa!. Antar sådana som inte besvärar sig om att läsa instruktionsboken och lära sig sin egna instrumentpanel tongue.

Ingen bryr sig om sökfunktionen, utan inlägg som detta sprider sig som pesten.

Inget illa menat "Bang_O_Conner"..

Mvh
Anders

Tackar så mkt för beskrivningen av felsökningen där uppe och tack till alla er som ger er tid att svara mig och hjälpa till smile får testa felsökningen i helgen ^^

Haha neh d é lugnt Anders, jag tar inte illa upp... Jag erkänner att jag faktiskt undviker instruktions boken.. För där står juh t.ex inte en sådan beskrivning av felsökning som jag fick av personen ovan... Jag vill hellre gå ut på forum som den här och fråga folk som kan och vet!

Och tur nog så finns där juh trevliga killar/tjejer som ni som vill hjälpa till smile

MvH: Bengan

Bäst att du kanske tar en titt i instruktionsboken så du inte byter bensintanken när tankmätaren står på noll wink. Nä jag ska inte vara elak big_smile. Hoppas du löser problemet iaf!.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Bang_O_Conner
5 oktober 2010 · 83 Inlägg

ajonasson skrev:

Bang_O_Conner skrev:

ajonasson skrev:
Tackar Christian S..

Jag undrar hur många på garaget som inte vet att Lambdalampan inte är en lambdalampa utan en motorelektroniklampa!. Antar sådana som inte besvärar sig om att läsa instruktionsboken och lära sig sin egna instrumentpanel tongue.

Ingen bryr sig om sökfunktionen, utan inlägg som detta sprider sig som pesten.

Inget illa menat "Bang_O_Conner"..

Mvh
Anders

Tackar så mkt för beskrivningen av felsökningen där uppe och tack till alla er som ger er tid att svara mig och hjälpa till smile får testa felsökningen i helgen ^^

Haha neh d é lugnt Anders, jag tar inte illa upp... Jag erkänner att jag faktiskt undviker instruktions boken.. För där står juh t.ex inte en sådan beskrivning av felsökning som jag fick av personen ovan... Jag vill hellre gå ut på forum som den här och fråga folk som kan och vet!

Och tur nog så finns där juh trevliga killar/tjejer som ni som vill hjälpa till smile

MvH: Bengan

Bäst att du kanske tar en titt i instruktionsboken så du inte byter bensintanken när tankmätaren står på noll wink. Nä jag ska inte vara elak big_smile. Hoppas du löser problemet iaf!.

Mvh
Anders

Hahaha aja jag är inte helt bakom flötet tongue kör långtradare natte tid så helt oduglig är jag inte ;P hehe

Volvo XC90 "Biffen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang