Bilen snor ström när den står still :(

ToniR
5 oktober 2010 · 69 Inlägg

tjena ! har en mercedes E 230 1991a , funkar super har haft den ett tag och den har aldrig klyddat, MEN nu har den börjat klydda, när ja kör bilen går det utan problem alls ! när ja stänger av den är det inga problem med att starta om den ej ståt still ett tag . men om ja lämnar bilen parkerad i typ 12-13 timmar så är batteriet slut, och batteriet är helt NYTT.  har haft bilen på lackering så alla lampor  och tjolpaket har varit av sedan montera ja de o efter någon dag så började de , behöver hjälp och är oerhört tacksam för svar eller hur ja ska göra något test mvh

Drönirettab
5 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Gör en tjuvströmsmätning för att ta reda på vad som drar ström. Ta loss batteripluskabeln från batteriet och koppla in en multimeter mellan batteripol och batterikabel, ställ multimetern i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10 eller 20 A beroende på mätare.

Kolla vad mätaren visar, det bör helst inte visa mer än 0,05 A (50 mA) om bilen inte har en massa extra utrustning förutom larm. Visar det betydligt mer, tex 1A eller mer, så kan du plocka ur en säkring i taget tills mätvärdet sjunker.

När du har hittat den säkring (säkringar) som gör skillnad i mätvärdet så kollar du upp vilka saker som går till den säkringen och undersöker en sak i taget. smile

Se till att alla lampor är avslagna och att dörrarna+handskfacklucka är stängda innan mätningen börjar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 oktober 2010 · 14 077 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör en tjuvströmsmätning för att ta reda på vad som drar ström. Ta loss batteripluskabeln från batteriet och koppla in en multimeter mellan batteripol och batterikabel, ställ multimetern i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10 eller 20 A beroende på mätare.

Kolla vad mätaren visar, det bör helst inte visa mer än 0,05 A (50 mA) om bilen inte har en massa extra utrustning förutom larm. Visar det betydligt mer, tex 1A eller mer, så kan du plocka ur en säkring i taget tills mätvärdet sjunker.

När du har hittat den säkring (säkringar) som gör skillnad i mätvärdet så kollar du upp vilka saker som går till den säkringen och undersöker en sak i taget. smile

Se till att alla lampor är avslagna och att dörrarna+handskfacklucka är stängda innan mätningen börjar.

Det var ett jävla bra förslag. Funkar det på alla multimeter tror de?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
5 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

De flesta multimetrar, även relativt billiga, har ett mätområde som tål 10 eller 20 A. Inte alla, men som sagt de flesta. Har man en mätare med något av dessa mätområden så går det också att göra en sån mätning som jag föreslog. smile

En del mätare har kanske 2 A som högsta område, men även då brukar det funka att mäta så där. Man kan säga att mätaren bör kunna mäta minst några ampere för att inte riskera onödig överbelastning av mätaren.

Senast redigerat av Drönirettab (5 oktober 2010)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 oktober 2010 · 14 077 Inlägg

Drönirettab skrev:
De flesta multimetrar, även relativt billiga, har ett mätområde som tål 10 eller 20 A. Inte alla, men som sagt de flesta. Har man en mätare med något av dessa mätområden så går det också att göra en sån mätning som jag föreslog. smile

Sjysst! tack!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
envision
5 oktober 2010 · 146 Inlägg

Tycker detta borde klistras, var en bra förklaring på hur man kan göra. smile

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
beckstroem
5 oktober 2010 · 871 Inlägg

En jävligt bra sådan också! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang