Är det verkligen såhär dyrt? Räknar på bil m3

mouse
6 oktober 2010 · 13 Inlägg

Hej!
Sitter och räknar lite.
Bilen jag tittar på är en bmw m3 e46
Inköp 180 000 kr
Tanken är att köpa nu, ställa i garage och sen ut till sommaren.

Här kommer mina beräkningar.
Kommentarer tas tacksamt emot.
Siffrorna är ungefärliga och hellre högt satta än lågt.

Stå i garaget (står gratis)

3000 kr/mån lån

x 6 mån = 18 000 kr


Hanterbart.
Det är sen här det blir dyrt!


Körning, sommarsäsongen


1500 kr/mån försäkring
3000 kr/mån lån

2000 kr/mån bensin (lite lågt kanske?)
500  kr/mån service (samlas till en pott)

= 7000 kr/mån  svettigt!


x 6 mån = 42 000 kr



Per år att ha och köra bilen kostar alltså i runda slängar: 60 000 kr

edit: glömde skatt så på med en 2000 kr till per år då.


Lån med rak ammortering på 180 000 kr

efter 1 år: 150 000
efter 2 år: 120 000


Jag räknar med att köra max ca 1000 mil per år.
Hur ser värdeminskningen ut?
Bilen borde väl inte tappa så mycket i värde?

Något jag missat eller räknat helt galet?
Kostar det såhär mycket?
Jag kommer få välja bort en massa annat för att ha råd med bilen roll

Senast redigerat av mouse (6 oktober 2010)

JohanW
6 oktober 2010 · 212 Inlägg

Låter inte orimligt, det är väl bara skatten som inte är med. Vet inte vad den ligger på? några tusenlappar?

Kommer ihåg när jag undrade var alla pengar tog vägen när jag hade min gamla bil (en Mini) hade bränt nästan 9000:- / månad på den utslaget på 1år... Kostar att ligga på topp wink

Mini JCW (2016)
Hamilton
6 oktober 2010 · 8 865 Inlägg

500 kr i månaden för service är lite väl lågt räknat på en M3a om du även räknar in däck och övriga slitagedelar, minst det dubbla eller mera skulle jag nog tippa på att det blir när året är slut.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Skalman
6 oktober 2010 · 508 Inlägg

Hej !

Tyvärr så kostar det att ha fin bil .

En gissning på värdeminskningen är ca 25000 kr per år.

Prova att kolla på konsumentverkets sida där du kan jämföra vad det kostar att äga olika bilar , din finns inte med då den är väl ingen vanlig svensson bil utan mer lyx .

http://www.konsumentverket.se/bilar/Bilkalkylen/

Madhouse
6 oktober 2010 · 1 079 Inlägg

Skulle tro att det stämmer ganska bra med dina kalkyler, vet nu av erfarenhet att man i princip blåser hela lönen som blir över på grejer att uppgradera bilen med. Dock så har jag en skyline, men även om man är fattigare så har jag aldrig haft så kul. Pengar ska användas medans man kan.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
von_blad
6 oktober 2010 · 461 Inlägg

Jag skulle nog räkna minst 2000kr/mån till service för att vara någorlunda säker. Jag la undan 3500/mån när jag hade 330in till service och ev. reparationer, men jag är ju sådan att jag verkligen vill vara på säkra sidan. Eftersom en M3 inte är billigare att serva och reparera så hade jag ju inte minskat den summan vid köp av en M3 iaf.

Bilen kan gå sönder, besiktningen kanske klagar på något, serviceboken ska fyllas i ordentligt, bakdäck kan behövas bytas, motorn kan rasa osv osv osv...

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
AndyF
6 oktober 2010 · 27 Inlägg

Tips: Se bara till att inte försätta dig i situationen att du just precis har råd, men sen får tänka "hoppas inget går sönder, hoppas inget går sönder". En hel del av glädjen försvinner då faktiskt!

I övrigt: lycka till, och jobba mot att förverkliga dina drömmar! smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 oktober 2010 · 3 404 Inlägg

Hamilton skrev:
500 kr i månaden för service är lite väl lågt räknat på en M3a om du även räknar in däck och övriga slitagedelar, minst det dubbla eller mera skulle jag nog tippa på att det blir när året är slut.

Mvh
Hamilton

Tycker också att 500 låter lite för den bilen om man ska behålla den i skick. Vet inte riktigt hur det ser ut på bilsidan men en gammal arbetskamrat sa att ska man hålla en båt i skick bör 10% av dess värde läggas på underhåll per år, det ligger absolut något i det.

Sen ska bilen besiktigas och räkna med något nedslag där för att ligga på rätt sida. Modifieringar är inte aktuellt?

Senast redigerat av TenZer (6 oktober 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Turbocab
6 oktober 2010 · 83 Inlägg

Finns en anledning att BMW M3 förblir bara en dröm för dom flesta. Det är verkligen så här dyrt. Vill du ha en M3 så se till att ha kapital över att serva nåt om det går sönder. För då blir det RIKTIGT dyrt. För att komma på helt andra tankar så ring till BMWs service-disk och fråga vad en uppsättning klossar och skivor fram kostar. Om inte förr, så kommer du garanterat släppa tankarna på en M3 då.... smile

Jag var sugen som fan på en Audi S8 för några år sedan och kollade försäkring och sånt. Muhahahahaha..... Sen var jag inte sugen längre. Saabturbo kostar ingenting i jämförelse. smile

mouse
6 oktober 2010 · 13 Inlägg

Ja det kostar verkligen att ligga på topp.
Alltid drömt om en M3a och nu är det ju nere i hanterbara summor på begagnat marknaden.
Iof till samma pris som en helt ny annan bil men det hör ju inte hit. smile
Det är just det här med alla kostnader runt omkring som drar iväg som in i.
Försäkringen är ingen rolig historia men så blir det ju när man bor i en storstad.
håller nog med om att servicekostnaden var lågt räknat, bara inse helt enkelt att det kostar.
well jag har iaf råd att ha bilen stående i garaget, haha smile

mouse
6 oktober 2010 · 13 Inlägg

Jag fortsätter med en grej.
Z3 M alternativ en Z4 3.0 kan man få för ungefär för samma peng, ev ngt billigare.
Och iom att jag ändå inte ska köra bilen på vintern så kan man ju lika gärna ha en liten cabbe?
Ok, lite som att jämföra äpplen och päron men gillar de modellerna också.
Tror ni kostnaderna ligger på samma nivå som för M3an ?

plankan
6 oktober 2010 ·

mouse skrev:
Här kommer mina beräkningar.
1500 kr/mån försäkring

yikes det är vad jag betalar för 12 mån helförs med 1.500 mil för min röda T16 yikes

Rquired Allmänt envis
6 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

mouse skrev:
Jag fortsätter med en grej.
Z3 M alternativ en Z4 3.0 kan man få för ungefär för samma peng, ev ngt billigare.
Och iom att jag ändå inte ska köra bilen på vintern så kan man ju lika gärna ha en liten cabbe?
Ok, lite som att jämföra äpplen och päron men gillar de modellerna också.
Tror ni kostnaderna ligger på samma nivå som för M3an ?

Det är Bmw M som är dyra att försäkra och har dyrare delar, Z4 är nyare, bekvämare och billigare att äga än en M-modell men jag vet inte om din budget ovan räcker till ändå.

3000:- för reparationer under en sommar, tänk på att tex. olja åldras även om bilen står i Garage. Jag är kanske petig men hade nog bytt den inför sommaren, där ryker en tusenlapp eller en tredjedel av budgeten för 6.5L bra olja redan där om du gör budgetvarianten. Men på en så här fin bil vill man, eller jag, ha komplett servicebok.

Bmw har visserligen service efter behov, alltså inga fasta intervaller för när det är dags för service. Men om jag inte minns helt fel finns där en tidsgräns, räkna med att bilen ber om service åtminstone var annat år. En oljeservice bör kosta en 3.000:- på auktoriserad verkstad, inspektion 1 eller 2 åtminstone 5.000:-.

Det blir i snitt 3.000:- per år för bara service*, där inga slitdelar eller reparationer är medräknade. Jag hade nog behållit den budgeterade summan för service, och utöver denna lagt en större summa per halvår till reparationer och slitdelar. smile

*Förutsatt att den bara ber om service var annat år, en runda service blir oljeservice, inspektion1, oljeservice, inspektion2 för 16.000:- delat på 8år ytterst löst räknat. Sedan tillkommer oljebyte varje år, för en tusenlapp extra per år vilket blir 3000:-, som sagt ytterst löst uppskattat.

Skall man vara riktigt petig tillkommer tändstiftsbyte med Inspektion 2, filter och byte av bromsvätska  med fyra års mellanrum (har jag för mig) om du skall följa bilens servicebok.

Senast redigerat av Rquired (6 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Noxxer
7 oktober 2010 · 1 482 Inlägg

M-Bilar kostar SATAN!..

Blev själv erbjuden att få köpa en M5 E39 -02 för nått år sen till ett helt ofattbart pris. Kortfattat så va bilen helt i org skick, ägd av BMW mekaniker. För bra för att vara sant.

Det sket sig totalt på försäkringen dock. Vart inte ens ekonomiskt försvarsbart att ställa den på min 52åriga far. Skulle kostat över 2000kr i månaden oavset.

BLT Service
Theracords Music Label
Turbocab
7 oktober 2010 · 83 Inlägg

Nej, det var nog tänkt mer som en jämförelse hur himla mkt dyrare en M-bil är jämfört med andra. Vi pratar Faktor 10... Svettigt.

En annan faktor att tänka på - när man vill sälja M-bilen senare så sjunker värdet ytterliggare om det framgår att man budget-servat den. Hade jag köpt en sån beggad så vill man ju gärna ha en ifylld bra servicebok. Om inte - då sjunker ju priset rejält, och därmed såklart ökar värdeminskningen. Något att tänka på. Om priset är dumpat redan vid köpet så sjunker ju den faktorn, men ändå.

mouse
7 oktober 2010 · 13 Inlägg

Självklart måste man serva på aukt och med riktiga grejer, det tycker iaf jag är viktigt.
Bilarna jag kollar på har gjort insp2 ganska nyligen så det är väl inga större services som tillkommer på ett tag.
Det borde ju funka att sätta bilen i garaget, amortera av en del på lånet, sen köra ett par DYRA sommarmånader för att sedan få bilen såld utan att förlora allt för mycket.
Tyvärr går det ju redan mycket pengar på sommaren med eller utan bil cool
Viktigast är ju att få tillräckligt med pengar för bilen så lånet går jämt ut, inte kul att sitta med lån utan bil.

9Femma
7 oktober 2010 · 342 Inlägg

Klok filosofi att inte ha några lån kvar när bilen är såld, men tänk på att ditt upplägg faktiskt innehåller en hel del risker.

De som söker en sådan här bil betalar gärna lite extra för en välskött, fullservad bil med sansat miltal, ordentlig servicebok osv istället för att snålspara några tusenlappar och välja något annat.
De rynkar även i regel på näsan åt bilar vars ägare bara haft den i ett par månader och redan vill göra sig av med den.

Jag utgår från att du enbart är intresserad av en M3 E46 med full dokumentation och i bästa tänkbara skick.
Men att räkna med en försäljning där du inte sumpar alltför mycket pengar i den sämsta tänkbara tidpunkt att sälja en sådan här bil (höst/vinter) i kombination med att  du då inte kommer ha ägt bilen ens ett års tid ger dig inte några höjdarodds.

Är det dessutom SMG-låda på bilen brukar den generellt vara mindre attraktiv än manuella lådor, främst på grund av att modellen haft bekymmer med sin SMG-låda rent generellt.

En BMW M3 E46 blir inte lättsåld bara för att det är en M3, särskilt inte när det ska begäras lite pengar för bilen också ...

Du nämner att du tänkt låna 180.000 kronor. Är det lika med din totala beräknade köpesbudget eller tänker du lägga mer än så i inköp för en M3 E46?
Det ena ger dig bottenskrapet, det andra inte ...

Senast redigerat av 9Femma (7 oktober 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
mouse
7 oktober 2010 · 13 Inlägg

Summan 180 000 är väl en summa jag tänkt för att få en lånekostnad runt 3000 kr/mån. mer klarar jag inte.
Finns ju m3 e46or runt 150 000 och även mycket dyrare.
Därför jag kände att 180 000 var nånstans mittemellan.
Årsmodell jag tittar på är väl 01-02 med en 10-12k på mätaren ungefär, det är där jag jag tittat och hittat dessa priser. vettigt?

Sälja till hösten/vintern är ju såklart sämsta tid, det ser jag ju på hur många bilar det finns ute just nu.
Den enda risken jag tycker mig ta är att jag får behålla bilen ett halvår till och försöka få den såld till nästa sommar då med ett lägre lån då jag amorterat av mer, dvs lättare att lösa ut lånet även om jag får sälja bilen till ett lägre pris.

FireTraXX DFFL
7 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Min bil har kostat mig minst 2-3000kr/månad (Skatt, försäkring, reparationer, service, däck o.s.v.).
Banklån har jag inte haft så den kostnaden har jag sluppit, men det är dyrt att ha bil.
När man sen kör som en dåre (Som en M3 ska köras) så kostar det mer.

Har man lån också så bör man räkna på minst 7-8000kr/månad för en ganska vanlig bil.

Senast redigerat av FireTraXX (7 oktober 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
mouse
7 oktober 2010 · 13 Inlägg

man ska inte räkna på det, ner med huvudet i sanden - det löser sig smile
beställer en cykel nu...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang