Är det verkligen såhär dyrt? Räknar på bil m3

plankan
7 oktober 2010 ·

Evo-Offer skrev:

plankan skrev:

mouse skrev:
Här kommer mina beräkningar.
1500 kr/mån försäkring

yikes det är vad jag betalar för 12 mån helförs med 1.500 mil för min röda T16 yikes

så du menar att en saab t16 är jämförbart mot en bmw m3?

Skrev jag det någonstans kanske roll

Men känns totalt idiotisk och plunga ut så pass mycket pengar,enbart på försäkring för en bil sad

Janneutanb
7 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

plankan skrev:

Evo-Offer skrev:

plankan skrev:

yikes det är vad jag betalar för 12 mån helförs med 1.500 mil för min röda T16 yikes

så du menar att en saab t16 är jämförbart mot en bmw m3?

Skrev jag det någonstans kanske roll

Men känns totalt idiotisk och plunga ut så pass mycket pengar,enbart på försäkring för en bil sad

Är man ung och vill ha en häftig bil så kostar det wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 oktober 2010 · 14 079 Inlägg

mouse skrev:
Hej!


1500 kr/mån försäkring

Så mycket!!!!!! Jag betalar 300 kr/mån för Corvetten.....tycker det är dyrt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
7 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Annars är en bra lösning att bli lite äldre och köpa en mer ordinär bil? En Volvo 240 kanske kan vara nåt?

Vad jag säger är: köp skiten. Går det åt helvete så kan du sälja den med brakförlust, och kanske sitta med sura avbetalningar för nåt du inte längre ens kan köra. MEN, vad verkar roligast, att som 60 åring kunna säga:

-Jag hade en M3a, men den ruinerade mig nästan.

eller:

-Jag hade en Volvo kombi. Ja, det hade jag.

Vi gamlingar ser tillbaka på våra liv med en del plus och minus på upplevelsekontot. Så är det. Jag har lirat i rockband i 25 år vilket har medfört vissa roliga men även jobbiga minnen. roll Det kommer att bli coolt att berätta om det för mina barnbarn en dag... Hur vill du ha det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aero T16
7 oktober 2010 · 1 327 Inlägg

Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 oktober 2010 · 14 079 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Satan i gatan va pengar det kostar med europeiska bilar när det händer lite smågrejor!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Janneutanb
7 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

Vettemannen skrev:

Aero T16 skrev:
Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Satan i gatan va pengar det kostar med europeiska bilar när det händer lite smågrejor!!!

/Benny

När dyra tekniker går sönder så kostar det wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 oktober 2010 · 14 079 Inlägg

Brains skrev:

Vettemannen skrev:

Aero T16 skrev:
Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Satan i gatan va pengar det kostar med europeiska bilar när det händer lite smågrejor!!!

/Benny

När dyra tekniker går sönder så kostar det wink

Men behövs verkligen denna dyra teknik för att åka snabbt och fort......jag tror inte det. Har mycket teknik i Vetten oxå men den kostar nog en bråkdel mot vad det gör på en M3:a.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
hardrox
7 oktober 2010 · 731 Inlägg

Aero T16 skrev:
Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Fattar inte, hur fan kan någon reparera en bil för den summan? Hur kan det blir så dyrt? Vissa saker köper man inte nya, laga.se finns ju av en anledning. Har man en m3a med tajt ekonomi ska man väl kunna meka själv..

Audi RS3 (2018)
trippelturbo Trucker
7 oktober 2010 · 2 710 Inlägg

AndyF skrev:
Tips: Se bara till att inte försätta dig i situationen att du just precis har råd, men sen får tänka "hoppas inget går sönder, hoppas inget går sönder". En hel del av glädjen försvinner då faktiskt!

I övrigt: lycka till, och jobba mot att förverkliga dina drömmar! smile

Så fint sagt smile

Till TS: Lycka till med köpet! Säger som andra inläggen: Ska du ge dig in på djupt vatten, se till o ha kött på bena oxå wink

Vore jag du skulle jag tänka på vad som ska bort i prioriteringar o sen ge mig in på köpet smile

Mvh

Fart missbrukare
Rquired Allmänt envis
7 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Brains skrev:

Vettemannen skrev:

Aero T16 skrev:
Tänk på att om det går sönder något på en m3 så kan det kosta mycket pengar. T.ex så fick en på jobbet byta styrningen till en dsg-låda på en gammal bmw m3 e36. Bara det gick på över 30000 med arbete. Kommer inte ihåg exakta summan men verkstadskostnaden blev kring 60000 med något mer litet fel.

Satan i gatan va pengar det kostar med europeiska bilar när det händer lite smågrejor!!!

/Benny

När dyra tekniker går sönder så kostar det wink

Jo det känns lite typiskt, att dra upp det dyraste felet man kan hitta på en M3 och sedan ignorera att den i övrigt är nästan billig i underhåll med tanke på vilken prestanda och kompetens modellen har. Att det sedan bara "råkade" bli 30.000:- extra för lite småfel, nja låter antingen som om killen blev blåst av verkstaden eller lätt överdrivet. Vad var "småfelet", rasade motor samtidigt eller?

Nej klart det kostar att äga en M3 det är därför det är en drömbil för många, men ett bra tips är att undvika SMG I om man skall köpa en M3 E36. SMG II i E46 är inte felfri men betydligt mer stabil och inget ovettigt köp, och nej att den stänger av "Launch Control" efter ett par körningar är inget fel utan en säkerhetsfunktion för att skydda kopplingen. Verkar vara ett vanligt missförstånd annars...

Sedan är folk olika men jag hade hellre kört en V70 än haft en M3 i Garaget men inte råd att tanka den för att spinna vidare på tidigare exempel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Snitch Ointresserad.
7 oktober 2010 · 936 Inlägg

Köp bilen. Ta problemen när dom kommer.

Ingen, och åter ingen kommer ihåg en fegis. Vad är det som säger att bilen kommer gå sönder? Du kanske bara behöver byta däck och göra diverse servicar under tiden du äger den?

Orka komma med värsting scenarion.

Teabag appreciation club.
Sarge
7 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Snitch skrev:
Köp bilen. Ta problemen när dom kommer.

Ingen, och åter ingen kommer ihåg en fegis. Vad är det som säger att bilen kommer gå sönder? Du kanske bara behöver byta däck och göra diverse servicar under tiden du äger den?

Orka komma med värsting scenarion.

Jag säger tvärtom. Se till att du har råd att fixa bilen om den går sönder, spela inte på marginalerna och hoppas på tur. Det är jävligt trist att låta bilen stå och samla damm på parkeringen i ett halvår för att man inte har råd att reparera den innan man sparat pengar. Och låna till reparationer etc är ingen höjdare det heller.

caromania Forummoderator
7 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Erfarenhet ungdomar, erfarenhet. Lyssna på en vis gammal herre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rquired Allmänt envis
7 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

caromania skrev:
Erfarenhet ungdomar, erfarenhet. Lyssna på en vis gammal herre.

Att köpa en dyr sportbil utan att ha råd att driva den för att kunna skryta om den inför barnbarnen tolkar jag som allt annat än vishet. Då är det bättre att vänta kanske 5år och då har råd att köpa en motsvarande M3 för motsvarande summa istället, drar man en sådan historia för barnbarnen tror jag ärligt talat de struntat fullständigt i när man köpte den och endast registerar "Farfar körde en sportbil".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mouse
8 oktober 2010 · 13 Inlägg

Rquired skrev:

caromania skrev:
Erfarenhet ungdomar, erfarenhet. Lyssna på en vis gammal herre.

Att köpa en dyr sportbil utan att ha råd att driva den för att kunna skryta om den inför barnbarnen tolkar jag som allt annat än vishet. Då är det bättre att vänta kanske 5år och då har råd att köpa en motsvarande M3 för motsvarande summa istället, drar man en sådan historia för barnbarnen tror jag ärligt talat de struntat fullständigt i när man köpte den och endast registerar "Farfar körde en sportbil".

Haha "Farfar körde en sportbil"roligaste jag läst på länge smile

Jag tittar faktiskt på en M3 med manuell låda, diskussionen med smgII vs manuell har jag redan läst 5000 inlägg om, så den behöver vi inte ta här smile
Jag gillar lite det som sagts tidigare att köpa och sen hoppas bilen inte rasar ihop, men jag vet av erfarenhet att det kostar att ha "sportbil". yikes
uh livets svåra val haha

PoulZen
8 oktober 2010 · 772 Inlägg

Det kostar mer än vad man tror att ha en finare och sportigare bil.
Och självklart kan du klara dig utan några som helst reparationer. Men tänk lite på
vad du ska göra OM den går sönder. Mkt kan gå sönder som kostar mkt pengar.

Får jag bara fråga varför du ska ta ett lån nu och köpa bil för att ställa in i garaget
över vintern direkt?
Varför inte bara lägga undan dom 3000kr/mån som du tänkt lägga på ett lån,
och sen ta ett lån till sommaren och köpa bil? Visst dom kanske stiger en
aning, men jag tror inte dom stiger så mkt så att det lönar sig att köpa en nu
och ställa undan ett halvår.

Torbo
8 oktober 2010 · 64 Inlägg

Köp en bil nästa sommar istället.

Men tänk på besiktningskostnader, skatt, nya däck(Du lär väl bränna de som finns).

2000kr bensin. M3an är väl inte särskillt bränslesnål? Det går nog åt mer än 2000kr.
Men det är klart, du kan ju skita i att köra. Men hur kul är det?

mouse
8 oktober 2010 · 13 Inlägg

Just för att förhoppningsvis spara lite pengar på inköpet då sportbilar alltid blir dyrare när sommar säsongen kommer.
Det känns på något sätt lättare att ha bilen redan nu och betala av lånet (ser det som ett sparande) fast det kostar ränt så klart. Har väldigt svårt att spara till något sådär.

FireTraXX DFFL
8 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

mouse skrev:
Just för att förhoppningsvis spara lite pengar på inköpet då sportbilar alltid blir dyrare när sommar säsongen kommer.
Det känns på något sätt lättare att ha bilen redan nu och betala av lånet (ser det som ett sparande) fast det kostar ränt så klart. Har väldigt svårt att spara till något sådär.

Ifall du personligen har svårt att spara till sånt så råder jag dig att (om du kan) ge pengarna till någon du litar på under tiden.
Partner/föräldrar/vän eller så, då slipper du betala ränta och även om bilen kostar 10 000 mer om ett halvår så har du sparat ihop 20 000 på den tiden.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang