Dodgen startar inte. Startmotorn klickar väldigt snabbt

The_Dodge
8 oktober 2010 · 26 Inlägg

Vanen är lite knäpp. Har bytt batteri för typ ett halvår sen p.g.a att det gamla ladda ur sig själv hela tiden. Köpte ett nytt på en okq8 mack och efter det har den gått bra tills nyligen. Ibland startar den direkt och går hur fint som helst sen nästa dag kan det bli att man får stå och låta den snurra ett tag och så drar den till slut igång.

Men ibland så börjar startmotorn och då ganska direkt gå ner i tempo så det blir liksom. Öh.öh...öh...öh..öh.....öh....öh.......öh och så börjar den låta som en kulspruta. Klickar fort som fan och en lampa blinkar fort i samma takt. Tror det står "brake" på den. Sen fortsätter den bara så.

Provar man efter ett bra tag igen, typ nästa dag så kan den gå igång direkt. Skitjobbigt. Har googlat lite och hittat förslag på att det kan va batteriet eller startmotorn eller elkablarna emellan.

Har provat att mäta på batteriet när den är igång och då är det typ runt 14 när den står still. Det betyder väl att den laddar i alla fall?

Vad kan jag göra för att testa vad det är?

Tack på förhand // Kristoffer

Drönirettab
8 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Det verkar som att generatorn ger laddning, håller med där. Egentligen skulle du behöva mäta spänningen dels på batteripolerna och dels nere vid startmotorn när du gör startförsöket, då ser du hur spänningen beter sig och utifrån detta kanske kunna utesluta vissa saker. smile

Gyllin
8 oktober 2010 · 7 Inlägg

Kolla jorden på startmotorn, kolla även så motorn har sin jord

Ford91
8 oktober 2010 · 74 Inlägg

brukar var taskigt batteri, kolla så att den har plus fram till startmotorn då 12 volt när du försöker starta den samt kolla så jorden är ok sen kan startmotorn va paj men de tror jag inte medtanke på beskrivningen.

Bullen1 Tekniker
8 oktober 2010 · 345 Inlägg

När startmotorn börjar ticka så där betyder det att batteriet inte orkar dra runt startmotorn.

Ladda upp batteriet och kontrollera sen att generatorn laddar som den ska. runt 14v.

Det man inte dör av gör ont.
The_Dodge
29 april 2011 · 26 Inlägg

Tjena igen. Har tagit ut dodgen från vinterförvaring. Lyckades aldrig fixa det förra året men nu har jag börjat gå igenom den ordentligt.

När jag skulle ta ut den så gjorde precis som förut. Kulspruteljudet utan någon antydan till start. Provade att ladda upp batteriet ordentligt men ingenting. Provade även med mitt batteri från min calibra som kansek inte är det bästa (laddar ur sig ibland men det har aldrig gjort kulsprute ljudet. Samma sak där.

Bogserade bort den till verkstaden och satte i ett fett båtbatteri som stod där som jag visste hade bra kräm.  5 sekunders kulspruta och sedan funkade det. Provade då att sätta tillbaks det gamla som för övrigt bara är ett år gammalt och den funkade direkt. Har inte kört några längre sträckor men flyttat den flera gånger det har funkat sedan dess (två veckor sedan) utom igår då den gjorde några sekunders kulspruteljud och hoppade sedan igång. flyttade den sen igen och då funka det perfekt.

Vet inte om det är något med startmotorn och det hoppade igång när den flyttade sig kanske?

Har plockat bort och isär startmotorn och ska byta kolen. De var lite halvdana. Tänkte även försöka byta solenoiden men vet inte vart jag får tag på en riktigt.

Nu till min egentliga fråga. Kan jag mäta om batteriet ger tillräckligt kräm med startmotorn borta och sen vara säker på att det inte är batteriet?

henke_99 Offroad Racing
29 april 2011 · 3 122 Inlägg

Jag tror inte att batteriet är problemet, nånstans har du rejält spänningsfall av nån anledning. (det är då "kulspruteljudet" blir. Testa att mäta spänningen när du försöker starta. både på batteripolerna och på startmotorn. Glöm inte att jordkabeln mellan batteri och motor måste vara bra oxå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
The_Dodge
29 april 2011 · 26 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag tror inte att batteriet är problemet, nånstans har du rejält spänningsfall av nån anledning. (det är då "kulspruteljudet" blir. Testa att mäta spänningen när du försöker starta. både på batteripolerna och på startmotorn. Glöm inte att jordkabeln mellan batteri och motor måste vara bra oxå.

Kan jag mäta spänningen till startmotorn utan att kablarna är kopplade till startmotorn? Ligger isärplockad just nu.

henke_99 Offroad Racing
29 april 2011 · 3 122 Inlägg

Nej, Den måste vara inkopplad så det förbrukas ström.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
The_Dodge
29 april 2011 · 26 Inlägg

henke_99 skrev:
Nej, Den måste vara inkopplad så det förbrukas ström.

Ok. Men då kommer den ju starta. Eller hinner man läsa av det på den korta tiden det tar för den att starta?

Drönirettab
29 april 2011 · 21 761 Inlägg

Om motorn startar "på första varvet" så hinner knappast mätaren visa något vettigt värde, men det viktiga är ju att mäta spänningen när det bara låter som en kulspruta. smile

honda1 Isoleringsplåtslagare
30 april 2011 · 173 Inlägg

The_Dodge skrev:
Tjena igen. Har tagit ut dodgen från vinterförvaring. Lyckades aldrig fixa det förra året men nu har jag börjat gå igenom den ordentligt.

När jag skulle ta ut den så gjorde precis som förut. Kulspruteljudet utan någon antydan till start. Provade att ladda upp batteriet ordentligt men ingenting. Provade även med mitt batteri från min calibra som kansek inte är det bästa (laddar ur sig ibland men det har aldrig gjort kulsprute ljudet. Samma sak där.

Bogserade bort den till verkstaden och satte i ett fett båtbatteri som stod där som jag visste hade bra kräm.  5 sekunders kulspruta och sedan funkade det. Provade då att sätta tillbaks det gamla som för övrigt bara är ett år gammalt och den funkade direkt. Har inte kört några längre sträckor men flyttat den flera gånger det har funkat sedan dess (två veckor sedan) utom igår då den gjorde några sekunders kulspruteljud och hoppade sedan igång. flyttade den sen igen och då funka det perfekt.

Vet inte om det är något med startmotorn och det hoppade igång när den flyttade sig kanske?

Har plockat bort och isär startmotorn och ska byta kolen. De var lite halvdana. Tänkte även försöka byta solenoiden men vet inte vart jag får tag på en riktigt.

Nu till min egentliga fråga. Kan jag mäta om batteriet ger tillräckligt kräm med startmotorn borta och sen vara säker på att det inte är batteriet?

Driver du med oss"men vet inte vart jag får tag på en riktigt"om inte så prova tex med hansen racing som har en massa Åf runtom i landet tex Meca,Meconomen för att nämna några stora kedjor

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han … /dropdown/["17280"]

honda1 Isoleringsplåtslagare
30 april 2011 · 173 Inlägg

Ett fel jag kan tänka mig är där pluskabeln från batteriet är annsluten går det mycket ström igenom och den slits med tiden men på gamla moparbilar så gick det att plocka isär och vrida den ett halvt varv samt att vända släpringen den ligger i kontakt med.

The_Dodge
30 april 2011 · 26 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om motorn startar "på första varvet" så hinner knappast mätaren visa något vettigt värde, men det viktiga är ju att mäta spänningen när det bara låter som en kulspruta. smile

Ok. Jag misstänkte det men jag tänkte att det kanske kan vara så att den startar men det ger ändå dåligt med kräm och man kan läsa av att batteriet är dåligt fast man hade tur och den startade om du förstår hur jag menar. Men då kan jag inte läsa av det nu då.

honda1 skrev:
Driver du med oss"men vet inte vart jag får tag på en riktigt"om inte så prova tex med hansen racing som har en massa Åf runtom i landet tex Meca,Meconomen för att nämna några stora kedjor

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han … /dropdown/["17280"]

Driver inte med dig. wink Har hittat samma hos hansen och nu har jag inte 100% koll på startmotorer utan har lärt mig från att testa fram men jag trodde att jag inte skulle behöva byta så mycket som det är med på den från hansen racing. Trodde att det kunde räcka med själva solenoid stången eller vad det kallas som sitter i mitten där. Har nämligen ganska tajt budget just nu (student) så jag försöker spara in så mycket jag kan. Men det kanske blir att byta "hela" den grejen. Hade ju ändå ändå tänkt  köpa nya kol så då kanske det inte blir så stor prisskillnad. Tack för tipset även om jag visste om det.

honda1 skrev:
Ett fel jag kan tänka mig är där pluskabeln från batteriet är annsluten går det mycket ström igenom och den slits med tiden men på gamla moparbilar så gick det att plocka isär och vrida den ett halvt varv samt att vända släpringen den ligger i kontakt med.

Menar du relät eller delen på startmotorn där pluskabeln går till?

honda1 Isoleringsplåtslagare
30 april 2011 · 173 Inlägg

Där pluskabel går in i startmotorn och det är 25 år sen jag skruvade i en sån och det var en startmotor från en 67'as 273'a

ps. ring och kolla det kanske fins repsattser till solenoiden.

Senast redigerat av honda1 (30 april 2011)

Drönirettab
30 april 2011 · 21 761 Inlägg

The_Dodge skrev:
Ok. Jag misstänkte det men jag tänkte att det kanske kan vara så att den startar men det ger ändå dåligt med kräm och man kan läsa av att batteriet är dåligt fast man hade tur och den startade om du förstår hur jag menar. Men då kan jag inte läsa av det nu då.

Troligtvis inte med en vanlig multimeter, däremot finns tex digitala batteritestare (såna som brukar kosta ett par tusen) som mäter hur batteriet beter sig vid starten också. smile

The_Dodge
30 april 2011 · 26 Inlägg

Men det finns inget sätt att felsöka startproblem när bilen startar som den ska alltså? Låter ju logiskt egentligen men det är så störande att inte veta vad som är fel och sen står man på en väg nånstans långt från en verkstad och den börjar krångla.

The_Dodge
30 april 2011 · 26 Inlägg

Drönirettab skrev:

The_Dodge skrev:
Ok. Jag misstänkte det men jag tänkte att det kanske kan vara så att den startar men det ger ändå dåligt med kräm och man kan läsa av att batteriet är dåligt fast man hade tur och den startade om du förstår hur jag menar. Men då kan jag inte läsa av det nu då.

Troligtvis inte med en vanlig multimeter, däremot finns tex digitala batteritestare (såna som brukar kosta ett par tusen) som mäter hur batteriet beter sig vid starten också. smile

Såg inte att du svarat. Ska försöka få tag i nån som har en sån kanske då.

Tack för hjälpen

The_Dodge
30 april 2011 · 26 Inlägg

honda1 skrev:
Där pluskabel går in i startmotorn och det är 25 år sen jag skruvade i en sån och det var en startmotor från en 67'as 273'a

ps. ring och kolla det kanske fins repsattser till solenoiden.

Ok. Tack för båda tipsen. Ska undersökas.




Ha en bra helg grabbar och tack för hjälpen, får hoppas det löser sig nu.

henke_99 Offroad Racing
30 april 2011 · 3 122 Inlägg

The_Dodge skrev:
Men det finns inget sätt att felsöka startproblem när bilen startar som den ska alltså? Låter ju logiskt egentligen men det är så störande att inte veta vad som är fel och sen står man på en väg nånstans långt från en verkstad och den börjar krångla.

Det är lite svårt att leta efter ett fel som inte finns wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang