Problem med att få i växlar, bakväxel går ej i, volvo v40 hjälp!!

gudfadern86
8 oktober 2010 · 3 Inlägg

Hej.
Jag har problem med att få i växlarna på min volvo, bak växlen går inte att få i alls, hörs som ett kluck ljud men den går inte i bakläget. men och jag trampar riktigt jäkla hårt så får jag in dom andra växlarna med nöd och neppe, när jag trampar ner kopplingen känns det som om den inte tar alls(inget motstånd ungefär).
Bilen har rullat ungefär 20000 mil.
Har kollat runt bland vätskorna och det såg bra ut, har ej kollat växellådsoljan.
Bilen har huggt när jag har växlat och ska släppa kopplingen ett tag innan problemet uppkom, och idag när jag var ute och körde så slutade kopplingen att fungera mindre och mindre.
Vad kan det vara som orsakar detta problem?
Vad kan det kosta beroende på vad det är?
behöver hjälp omgående.

Tack på förhand för hjälpen.
Mvh Dennis

Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Kopplingen tar uppenbarligen inte.
Det låter som om kopplingslammelen är slut, men kolla så det finns bromsvätska i behållaren, kan va ett läckage från kopplingscylindern.

Om det finns vätska i behållare, Öppna nippeln på kopplingscylindern, (sitter över växellådan och går in i växellådan) be en kompis tryckahårt på kopplingen med noppeln öppnad,, kolla medans han trycker om vätska kommer ut från nippeln i hårt tryck. om det gör det så fungerar hydralsystemet.

Ha bilen avstängd, går växlarna i lättare att få i då? om dom gör det så är kopplingen paj och måste bytas och det är relativt dyrt.

Det man inte dör av gör ont.
Master_J Stålmannen
9 oktober 2010 · 465 Inlägg

Kanske inte är det felet. Men kom att tänka på den videon.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Det är knappast någon bussning som är paj, när han trycker på kopplingen får han inget tryck, och enbart när han bottnar pedalen får han i växlarna.

Det man inte dör av gör ont.
Master_J Stålmannen
9 oktober 2010 · 465 Inlägg

Nej förmodligen inte. Men tänkte att den kunde vara värd att kolla på, då han kör S/V40

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Absolut,

inget är som bosse bildoktorn hahaha wink

Det man inte dör av gör ont.
gudfadern86
9 oktober 2010 · 3 Inlägg

Tack för svaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang