Ventilknack efter byte av topplockspackning, Vento 1.8l

Armada
10 oktober 2010 · 97 Inlägg

Jag har precis bytt topplockspackningen på vinterbilen då motoroljan hade gått ut i kylsystemet och när jag startade upp den idag så knackar den, nästan som en diesel. Kamremmen sitter på precis samma ställe som den gjorde innan jag lyfte av toppen då jag märkte upp remmen på samma ställe som markeringen på kamdrevet och inte har rubbat på vevaxeln heller.
Jag har även provat att flytta remmen ett snäpp åt båda hållen på kamdrevet ifall remmen hamnat lite fel, men det hördes ingen skillnad nån av gångerna. Ventilerna är inslipade och ventiltätningarna är bytta. Likaså oljan och filtret.

Är det nån som har nån ide vad jag prova att göra? Jag är mycket tacksam för svar!
Bilen det gäller är alltså en Vento 1,8l med ADZ-motorn.

dawwe ...has left the building...
10 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Dina lyftare e tömda på olja är min gissning. Råkade ut för samma sak på en 1.8RP, det tog 20min på varvtal kring 4000 innan det tystna, det var ett rejält "knackande"....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ford91
10 oktober 2010 · 74 Inlägg

kan nästan garantera att det är lyftarna, du bör ju inte ut o köra med bilen men låt den bara stå på tomgång ett bra tag så tystnar det efter en stund.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang