Problem vid start av saab 93 2.0t

charlietheunicorn
10 oktober 2010 · 4 Inlägg

Hej.

Har bekymmer med min bil, det är en saab 93 sedan 2,0t från 2002.

Problemet: Förra veckan när jag skulle starta bilen så var den lite seg att starta men den gick igång efter ett par sekunder, i slutet på veckan så startade den inte alls. Då plockade jag ut batteriet och ladda det över natten, när jag stoppade in det så funkade bilen igen dock med lite bekymmer;

# På displayen till luftkonditioneringen stod det 03, jag stängde av bilen och startade den igen och då stod det 00. Då stängde jag av bilen igen och startade den då fungerade allt som vanligt och AC'n gick igång.

Nu har bilen börjat bli lite seg att starta igen, den startar men inte lika lätt som vanligt.

Jag har inte glömt några lampor eller dylikt, stereon har inte varit på.

Vad kan det vara för fel? Problemet med luriga siffror i displayen till AC'n har varit där en gång innan men det har alltid löst sig när man startat och stängt av bilen.

Igår bytte jag batteri på den och då startade den fint, dock stod det samma siffror i displayen, men efter cirka 20 sekunder så försvann 03 och AC'n gick igång som vanligt. Efter det så körde jag en sväng och allt verkade normalt, frågan är bara om problemet kommer tillbaka!?

Tack på förhand.

Ford91
10 oktober 2010 · 74 Inlägg

du har inte möjlighet att felkods läsa saaben ? den kan ju ha skappat en felkod när batteriet var vad jag antar slut, det kan vara det som ger siffror på displayen

charlietheunicorn
10 oktober 2010 · 4 Inlägg

Fast siffrorna i displayen framträdde första gången för drygt 6 veckor sedan, efter det så gick bilen normalt tills förra veckan då den inte startade.

Felkodsläsa: Får man lämna in bilen då?

discokapten Kapten på disco!
10 oktober 2010 · 1 729 Inlägg

Siffrorna i ac-displayen är för att ac kalibrerar sig själv när den har varit strömlös, mät upp hur mycket generator laddar, för det är antagligen det eller att ditt tidigare batteri varit dåligt som är problemet.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
charlietheunicorn
10 oktober 2010 · 4 Inlägg

aha, det hade ju varit enkelt om det var så.

Men när det hände första gången så hade inte bilen varit strömlös, då var det min sambo som använt bilen. Hon missade att hålla nere kopplingen och bilen ryckte till och bilen dog, när jag skulle starta bilen så stod siffrorna i dispalyen, men de försvann efter två omstarter.

PS: Ja, jag var hyffsat förbannad på min flickvän efter det, men till hennes försvar hade hon kört en automat innan big_smile

discokapten Kapten på disco!
10 oktober 2010 · 1 729 Inlägg

charlietheunicorn skrev:
aha, det hade ju varit enkelt om det var så.

Men när det hände första gången så hade inte bilen varit strömlös, då var det min sambo som använt bilen. Hon missade att hålla nere kopplingen och bilen ryckte till och bilen dog, när jag skulle starta bilen så stod siffrorna i dispalyen, men de försvann efter två omstarter.

PS: Ja, jag var hyffsat förbannad på min flickvän efter det, men till hennes försvar hade hon kört en automat innan big_smile

Isf så tippar jag på att du borde kolla upp jordkablar och polerna på batteriet, då de antagligen blivit dålig kontakt när din sambo "ryckt" till med bilen och bilen kände sig strömlös.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
charlietheunicorn
10 oktober 2010 · 4 Inlägg

Alright, då skall jag göra det. Tack för tipsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang