940 Turbo med ryckig gång

Mr-Insane
10 oktober 2010 · 7 Inlägg

Hallå...
Toppackningen och LMM gick på min 940 Turbo. Jag köpte en 3mm MLS Cometic packning. Nu när jag kör på höga varv (4500/5000) och turbon arbetar för fullt så smäller det hela tiden och den går ojämnt, tror inte att det har med packningen att göra. Någon som kan veta felet??hmm

Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Volvo S70 (1998)
___
10 oktober 2010 · 588 Inlägg

insugspackning!

DalleRacing
11 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

får för lite bränsle?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Snitch Ointresserad.
11 oktober 2010 · 936 Inlägg

Polarn har ett snarlikt problem.

940 turbo plus.

Om han trycker fullt, så drar den en stund, sen är det precis som den klipper tändningen eller nåt. Bilen bara smäller till. Släpper man gasen och trycker igen så går det fint.

Jag fattar fan inte vad det är. Måste vara nåt tändrelaterat eftersom det sker så snabbt.

Vad säger expert panelen? Sorry för den brutala trådkapningen Mr insane.

Teabag appreciation club.
Mr-Insane
11 oktober 2010 · 7 Inlägg

Jag har bytt insugspackning, trot med på bränslet faktiskt. Beter sej precis som Snitch förklarade det, ruggigt jobbigt när man vill gasa lite extra och man vet att den SKA gå bättre än så

Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Volvo S70 (1998)
jimmzzan
11 oktober 2010 · 1 168 Inlägg

hur mycket laddar du ?

robbinT
11 oktober 2010 · 341 Inlägg

du har inte glömt att dra åt någon tryckslang eller dylikt? gick den likadant innan du bytte topplockspackning?

NORRLANDSGOLD
11 oktober 2010 · 135 Inlägg

prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Snitch Ointresserad.
12 oktober 2010 · 936 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

Teabag appreciation club.
Mr-Insane
12 oktober 2010 · 7 Inlägg

jimmzzan skrev:
hur mycket laddar du ?

Laddade 1bar innan jag bytte packning, nu ligger det bara på 0,5 utan att jag har rört något

Volvo S70 (1998)
Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Mr-Insane
12 oktober 2010 · 7 Inlägg

robbinT skrev:
du har inte glömt att dra åt någon tryckslang eller dylikt? gick den likadant innan du bytte topplockspackning?

Den gick inte så innan jag bytte packning:S Allt är åtdraget

Volvo S70 (1998)
Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Mr-Insane
12 oktober 2010 · 7 Inlägg

Dessutom verkar det som att jag har fått olja i vattnet, blir lite fundersam om den packningen verkligen är så bra, kanske är bättre att O-ringa blocket. Någon som har nån kunskap om den saken??

Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Volvo S70 (1998)
NORRLANDSGOLD
12 oktober 2010 · 135 Inlägg

Snitch skrev:

NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Senast redigerat av NORRLANDSGOLD (12 oktober 2010)

DalleRacing
12 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mr-Insane
12 oktober 2010 · 7 Inlägg

940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Volvo 940 Turbo "Hep" (1995)
Volvo S70 (1998)
DalleRacing
12 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Mr-Insane skrev:

940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Snitch Ointresserad.
12 oktober 2010 · 936 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:

Snitch skrev:

NORRLANDSGOLD skrev:
prova med startgas runt insugspackningen bara för att.. kan vara tjuvluft som kommer in.. Det var de på min iaf.  Men jag hade ett skevt insugsrör ja..

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Teabag appreciation club.
DalleRacing
12 oktober 2010 · 1 738 Inlägg

Snitch skrev:

NORRLANDSGOLD skrev:

Snitch skrev:

Lagom svårt när man kör bilen.

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Behöver inte bygga något laddtryck för att kolla om någon packning är trasig! som jag sa innan att bilens tomgång höjs om man sprejar med startgas, men den höjs ENBART om insugspackning o dylikt är trasig!

En enkel o smidig felsökning som inte tar mer än 5 sec att kolla

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
mulleri
12 oktober 2010 · 508 Inlägg

940RDALLE skrev:

Mr-Insane skrev:

940RDALLE skrev:
olja och vatten ihop så har du sprucken toppackning, angående ryckig gång och så som du förklarar det så tyder det som jag sa innan på dålig bränsle tillförsel!

Vilken års mod har du på 940:n? på nyare 940 siter det bara 1 pump i tanken, annars har du på äldre 940 en i tanken och 1 under föraren. Oftast går den i tantken sönder o pumpen under föraren orkar då inte skicka fram bränslet därav ditt fel tror jag wink lyssna om du hör pumpen gå under föraren först, vrid till andra läget med nyckeln bara så hör du. Sen tar du hjälp av någon kompis att lyssna under bilen (sätta örat imot tanken ) o lyssna om tank pumpen surrar. det är ju en början iaf!


Sen skrev någon att du skulle prova startgas vid insug och alla övriga tryck slangar m.m så du vet att det är tätt! Det hör du genom att bilen står på tomgång, sen sprutar du startgasen lite överallt vid insuget! Om det då inte är ett tätt system så kommer bilen att gå upp i varv, hoppas du förstod vad jag menade wink

Angående packningen så köper du dig en "SKÄRINGSPACKNING" behövs väll ingen större presentation av denna packning då namnet talar för sig själv smile o-ringa / pianotråd är bara onödigt med jobb, pengar o tid om du inte ska trimma mycket

MVH

Tackar för en lång och bra förklarning, ska kolla upp det där. Jag tror den får för mycket luft i förhållande till soppa, jag satte i en VX3 kam och då gick den mycket sämre än med original kammen, kan gröna spridare, bränsletrycksregulator och 3" LMM vara något för det?? Och då borde jag väl kunna få lite mer effekt också???

Mvh

Prova ställa upp laddet lite, då märker du ju även om det är ett soppa problem! oftast spikar den ( hugger ) när du laddar på! vx3 är ju en vassare kam o har du inte gjort något med topp m.m så gör den tyvärr ingen skildnad. av min erfarenhet och min setup i motorn ( 940 full tryckare -94, chippade bränsle/tändnings boxar, guldboxen, 1,6 i ladd, 3 tum avgas utan kat ) Så har jag inte haft några problem med spikningar OSV o då har jag inte uppgraderat med pump, spridare, btr, lmm m.m så enligt mig är det överskattat! men visst så är det ju bra o byta o så vet jag ju iof inte hur mina kolvar ser ut smile Men iaf har inte haft några problem! Skippa btr:en o sätt på original spridare samt lmm igen o börja felsöka efter det sen wink vem vet det kanske är något av de sakerna som var felet!

Har du inte chipat, mer ladd så har du inte mycket nytta av större bränsle tillförsel, utan det blir för stora saker och då får du mer bensin som eventuelt dränker cylindrarna mer med bensin än vad de vill ha! Då kan det bli en dålig motor gång av det hela!


MVH

Här var det en som kunde sina saker iaf...

Snitch Ointresserad.
12 oktober 2010 · 936 Inlägg

940RDALLE skrev:

Snitch skrev:

NORRLANDSGOLD skrev:

ja vissa föddes ju i en lada.. du kan inte gasa med handen på gasreglaget i bilen eller ? dumbass

Lite svårt o bygga laddtryck då kanske? Eller är det bara jag?

Behöver inte bygga något laddtryck för att kolla om någon packning är trasig! som jag sa innan att bilens tomgång höjs om man sprejar med startgas, men den höjs ENBART om insugspackning o dylikt är trasig!

En enkel o smidig felsökning som inte tar mer än 5 sec att kolla

MVH

Du får tänka på att grejerna "expanderar" när de blir trycksatta.

Om det nu är en pytte pytte liten läcka så är det inte säkert den märks.

Teabag appreciation club.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang