Vårdslöshet i trafik?

Jonee36
11 oktober 2010 · 64 Inlägg

tjena,
har en fråga som jag skulle vilja ha ett lite snabbt svar på!

Var ute för ett tag sen och körde, då jag drog på på en gata och "Burnade mig slingrandes" fram, folk såg detta och anmälde mig till polisen för Vårdslöshet i trafiken. Polisen har bara fått in vittne från dessa 2 personer som sett mig, dom har inget bevis alls, ingen video/bild, bara ord.

Kan polisen i fråga dra mitt körkort? någon som har råkat ut för något liknande? '

Tack på förhand smile!

Marlboroman
11 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Ja, det kan dem. Men det är väl tveksamt om det kommer hända.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
11 oktober 2010 · 259 Inlägg

Tror inte du behöver vara orolig, inte utan några bevis.
Sen räcker det inte änns med bevis i vissa fall, polisen säger bara att dom måste vara på plats och ta personen på bar gärning, (egen erfarenhet)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Muttley
11 oktober 2010 ·

eee, de kan de väl inte alls ? de kan ringa dig och fråga dig om du håller på med de. Men finns de inga film eller bildbevis kan de ju fasen inte ta ditt körkort för att 2 civila personer ringer in.
För då skulle jag kunna ringa in och kunna påpeka att någon jag inte gillar kör och leker hela tiden här.

CarpeDiem German Engineering
11 oktober 2010 · 9 083 Inlägg

Man måste ju bevisa vem föraren är, i detta fall är det ord mot ord. Du behöver inte vara orolig, grabben wink

Mvh

Senast redigerat av CarpeDiem (12 oktober 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Hamilton
11 oktober 2010 · 8 865 Inlägg

Jonee36 skrev:
tjena,
har en fråga som jag skulle vilja ha ett lite snabbt svar på!

Var ute för ett tag sen och körde, då jag drog på på en gata och "Burnade mig slingrandes" fram, folk såg detta och anmälde mig till polisen för Vårdslöshet i trafiken. Polisen har bara fått in vittne från dessa 2 personer som sett mig, dom har inget bevis alls, ingen video/bild, bara ord.

Kan polisen i fråga dra mitt körkort? någon som har råkat ut för något liknande? '

Tack på förhand smile!

Polisens bevisning är ju just dessa 2 vittnen så ja du kan få böter och transportsstyrelsen kan dra in ditt körkort om du fälls för vårdslöshet i trafik.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
sandrisGT Bilmekaniker
12 oktober 2010 · 46 Inlägg

Jag tror dom försöker skrämma dig Jonas ! det blir nog bara mest problem för dom själva
om dom drar ditt kort då du då kommer överklaga detta. det finns så många som håller
på o burnar så dom försöker nog bara prata me dom som dom faktiskt får ett namn på.
som dom andra skrivit så finns det bara på 2 vittnen och då blir det ord mot ord, eftersom dom
sagt saker som inte stämmer och som du är villig att bevisa så gör det dom lite mindre trovärdiga

//Sandra
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Black Pearl" (1990)
Ford Sierra GT "Red Pearl" (1993)
Ford Focus ST 225 "Blue Pearl" (2006)
torpis Forummoderator
12 oktober 2010 · 10 572 Inlägg

Fredrik wilhelmsson skrev:
Tror inte du behöver vara orolig, inte utan några bevis.

Det står ju ett komplett erkännande här i tråden, inte alls långsökt att han åker dit även utan detta erkännande.


Jonee36 skrev:
tjena,
har en fråga som jag skulle vilja ha ett lite snabbt svar på!

Var ute för ett tag sen och körde, då jag drog på på en gata och "Burnade mig slingrandes" fram, folk såg detta och anmälde mig till polisen för Vårdslöshet i trafiken. Polisen har bara fått in vittne från dessa 2 personer som sett mig, dom har inget bevis alls, ingen video/bild, bara ord.

Kan polisen i fråga dra mitt körkort? någon som har råkat ut för något liknande? '

Tack på förhand smile!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jonee36
13 oktober 2010 · 64 Inlägg

Jag kan meddela att jag fick 1000kr böter, tack för era svar smile!

gamlingen
13 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Jonee36 skrev:
Jag kan meddela att jag fick 1000kr böter, tack för era svar smile!

varför inte bara blåneka,,,,

granadadr
13 oktober 2010 · 7 295 Inlägg

Jonee36 skrev:
Jag kan meddela att jag fick 1000kr böter, tack för era svar smile!

nu är det så här att jag hade INTE godtagit det,, men för jag hade kräft bevis,, å vittnen kan ju se fel?? har hänt många gånger förr wink men men

Muttley
13 oktober 2010 ·

Jonee36 skrev:
Jag kan meddela att jag fick 1000kr böter, tack för era svar smile!

Härligt,  billigt kom du undan ju

Clintan66
13 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Håller med Granadadr. Skulle aldrig erkänt.

Det var helt enkelt inte du som körde bilen smile .

Du har ingen skyldighet att berätta vem som körde den så fall heller.

Nu är det väl lite sent, för har du fått böter måste du erkänt på något sätt. De kan inte bara skicka böteslappar hem till en lite hur de känner för det.

Tänk på det till en annan gång.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Busgrabb Rejsa ?
13 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

Förstår inte riktigt....såg personerna dig och visste vem du var och vad du hette eller såg dom din bil och anmälde regnummret ? Det är stor skilland.
Men som Clintan66 säger så måste du på något sätt godtagit 1000 lappen för annars hade det varit domstol som gällde för att lösa fallet.

Autotech
BMW 335D (2008)
sandrisGT Bilmekaniker
14 oktober 2010 · 46 Inlägg

kan tycka att det är en lättnad att få behålla körkortet .. 1000:- kan man klara sig utan,
och numera inget burnande inna i staden ! lessen learned

//Sandra
Clintan66
14 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Jonee36:   Erkänn aldrig om de inte tar dig direkt på plats.

Som sandrisGT skrev lessen learned, men körkortet är viktigare..... Du kan lära dig den endå utan 1000:- med dig i bagaget och en notering. För tolkar jag dig rätt i ditt första inlägg, så var du orolig/nervös...

Det jag menar är att du är ett steg närmare att mista din lapp eller få varning/prövotid i 2 år. Eftersom polis inte äns behövde vara på plats och du godtar böterna, så ger du dem denna notering gratis + att du betalar 1000:- för att få den noteringen.

Garanterar dig att de inte skriver någonstans att du var så snäll och accepterade böterna trots att de inte var där, utan bara grannar/bybor som gnällt/klagat.

Ha det i åtanke till en annan gång.

Alla trampar vi plattan i mattan ibland smile .

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Muttley
14 oktober 2010 ·

Clintan66 skrev:
Jonee36:   Erkänn aldrig om de inte tar dig direkt på plats.

Som sandrisGT skrev lessen learned, men körkortet är viktigare..... Du kan lära dig den endå utan 1000:- med dig i bagaget och en notering. För tolkar jag dig rätt i ditt första inlägg, så var du orolig/nervös...

Det jag menar är att du är ett steg närmare att mista din lapp eller få varning/prövotid i 2 år. Eftersom polis inte äns behövde vara på plats och du godtar böterna, så ger du dem denna notering gratis + att du betalar 1000:- för att få den noteringen.

Garanterar dig att de inte skriver någonstans att du var så snäll och accepterade böterna trots att de inte var där, utan bara grannar/bybor som gnällt/klagat.

Ha det i åtanke till en annan gång.

Alla trampar vi plattan i mattan ibland smile .

Men samtidigt visar detta att de funkar ju.  Polisen kan inte vara överallt. Jag ser inte att de ska ta körkortet för en sådan sak, men däremot lite böter får ju faktiskt folk att lugna ner sig lite.   
Jag kan tycka de är sjukt jobbigt när småpojkarna står utanför mitt hem och burnar faktiskt.

Clintan66
14 oktober 2010 · 2 011 Inlägg

Att det kan vara jobbigt om de burnar. (Visst kanske det. Men alla trampar vi ibland så jag stör mig inte på det. Alla har vi vart unga smile ). Olika tycke i den frågan...

Ang körkort, så är det varenda sak som du får böter för noteras i systemet. Tex får du 3 fortkörningsböter inom en 6 månaders period, så kommer det ett brev från myndigheten och de vill ha en förklaring till varför du skall behålla ditt körkort och tar ett avgörande efter ditt svar om de inte väljer att rycka det med en gång. De kan också ge dig varningsperiod/prövotid på 2 år.

Gnälliga gubbar och kärringar finns det över allt. Vissa tycker de är så duktiga med att ringa och klaga. De kunde ju pratat med honom själv ang detta...Skiter han sen i att lyssna, ja då kan de ringa.

Olika tycke i den frågan.

Ang böterna så vid håller jag fortfarande som jag skrev ovan.

Böter hjälper inte. Bättre att få en vänlig tillsägelse i mitt tycke. smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Muttley
14 oktober 2010 ·

Clintan66 skrev:
Att det kan vara jobbigt om de burnar. (Visst kanske det. Men alla trampar vi ibland så jag stör mig inte på det. Alla har vi vart unga smile ). Olika tycke i den frågan...

Ang körkort, så är det varenda sak som du får böter för noteras i systemet. Tex får du 3 fortkörningsböter inom en 6 månaders period, så kommer det ett brev från myndigheten och de vill ha en förklaring till varför du skall behålla ditt körkort och tar ett avgörande efter ditt svar om de inte väljer att rycka det med en gång. De kan också ge dig varningsperiod/prövotid på 2 år.

Gnälliga gubbar och kärringar finns det över allt. Vissa tycker de är så duktiga med att ringa och klaga. De kunde ju pratat med honom själv ang detta...Skiter han sen i att lyssna, ja då kan de ringa.

Olika tycke i den frågan.

Ang böterna så vid håller jag fortfarande som jag skrev ovan.

Böter hjälper inte. Bättre att få en vänlig tillsägelse i mitt tycke. smile

Så du ser att leka i ett villakvarter eller område där barn vistas är helt ok?.  Även nattetid.
Jag skiter fullständigt i vad de gör så länge de hanterar sin bil ute på vägarna och skogen eller var de nu vill vara. Men ser de riktigt fel att leka på de viset utanför lägenheter och villor vilken tid som på dygnet..
Och då är jag faktiskt inte gnällig.

Böter hjälper mer än en tillsägelse i många fall. Alla är inte rika så de har råd att punga ut med någon tusing då och då. Och bara tillsägelse räcker i några timmar sen är de oftast på de igen.

Så de är rätt så rätt kan man säga att de noteras. För gör man om de på olämpliga platser så lämpar man tyvärr inte sig att köra bil.

Panzar_Audi
14 oktober 2010 · 820 Inlägg

Jag anser att däckbrännande osv borde avskrivas som "pojkstreck", om man nu inte står mitt i natten i ett villaområde/stad då dvs, men iövrigt så tycker jag nog allt att det finns viktigare saker att prioritera för onkel haffa, bara om det är en fara för trafiken som det borde prioriteras, och kom nu inte med att
"det blir ju rök och sånt på gatan, det kan ju komma en moped och köra över en katt pga röken"

Du borde inte ens fått böter tycker jag, bevis, fysiska bevis från plats är det som gäller vid sådana här fall tycker jag.

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang