Bygga eget sug extraktor??

wildboy_87_
11 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

tjo

funderade på å bygga ett extraktor till min vardagsbil bara för att tongue

vilka dimensioner ska man ha på rören ??

4-2-1 lr 4-1 modell??

ngt mer man ska tänka på?? rörens längder??

Har aldrig byggt ett sug extraktor förr bara grenisar till turbosar tongue

mvh

Team Björkeryd
PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
tjo

funderade på å bygga ett extraktor till min vardagsbil bara för att tongue

vilka dimensioner ska man ha på rören ??

4-2-1 lr 4-1 modell??

ngt mer man ska tänka på?? rörens längder??

Har aldrig byggt ett sug extraktor förr bara grenisar till turbosar tongue

mvh

finns att köpa färdigt till din bil, är inte så dyra heller til volvo om de nu är de du ska ha de till, bättre väg än att stå å laborera själv.

4-1 'r de mest effektivaste, då är ett 2.5 tums avgas minst att föredra.
4-2-1 är ett med vanligt rör på orginal motorer.

1.75-2 tums rör används oftast såvidare inga monster effekter på 1000hk skall nås.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Super40
11 oktober 2010 · 415 Inlägg

4-1 är mer för race och höga varvtal, 4-2-1 har mer botten och passar för mer vanlig användning.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
wildboy_87_
11 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

okok

ne har inte hittat extraktor till volvo 460 xD så därför vill jag bygga ett själv å testa tongue

Team Björkeryd
Super40
11 oktober 2010 · 415 Inlägg

Ah de låter gött asså smile kör på och lägg upp en bild sen

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
mats757
11 oktober 2010 · 915 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
okok

ne har inte hittat extraktor till volvo 460 xD så därför vill jag bygga ett själv å testa tongue

Ok, det underlättar om man vet vilken bil det ska vara till. Volvo 460 alltså! ???
Hur mycket ska motorn varva? Hur mycket är motorn trimmad för övrigt?
Har du en 2-ventilsmotor, så kan du utgå ifrån att ha samma diameter på avgasrören som avgasventilen är i diameter. Rörets innerdiameter.
När man räknar på diamterar förvånas man över hur klena rören ska vara. Skulle tippa på att du ska ha ca 32mm innvändigt. Räcker till ca 140 hk
När väl röret har blivit "Ett" är diametern ca 42-45mm. När extraktorgrenröret är slut övergår man till ca 2 tum

En Gatmotor bör ha ett 4-2-1 rör.

Uppgifterna ska ses som en ungefärlig uppskattning.

Mats

PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

kan göra en snik variant då å förenkla arbetet lite.

Leta fram ett begagnat rör från en gammal opel gsi bil.

Sitter extraktor orginal på dom. kan du använda dig av själva ormboet och svetsa på på en fläns som passar på din topp.

Dom rören brukar kosta runt 500kr begagnade.

Ska du köpa röredelar och böjar för att svetsa ihop ett eget tror jag du hamnar på minst det dubbla.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

mats757 skrev:
När man räknar på diamterar förvånas man över hur klena rören ska vara. Skulle tippa på att du ska ha ca 32mm innvändigt. Räcker till ca 140 hk

Mats

hmm


Beror ju helt och hållet på vad du sätter de på för motor och vad bakgrunden i motorn är uppbyggd av samt vad där finns för motstånd i övriga systemet.

Finns en mängd olika bilar som har 32mm extraktor röre med långt mycke mer hästar än 140.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
wildboy_87_
11 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

Ja det är till min volvo 460 det sitter en 8v 2L motor i den

kommer inte varva mer än vad bilen gör idag ca 6k och fixa tag i en annan topp å porta den samt mira fräsa sätena å ventilerna med lite roliga vinklar tongue

ok ja det är en 2v motor ska kolla upp exakt då vad för storlek jag har på ventilerna


Jag har ju lite rest material efter mina andra grenrörsbyggen till 945an men dem rören e ju 37mm innvändigt å lite svårt å hitta mindre rör hmm så jag hade hppats på å kunna använda dem rören tongue

mvh

Team Björkeryd
PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
Ja det är till min volvo 460 det sitter en 8v 2L motor i den

kommer inte varva mer än vad bilen gör idag ca 6k och fixa tag i en annan topp å porta den samt mira fräsa sätena å ventilerna med lite roliga vinklar tongue

ok ja det är en 2v motor ska kolla upp exakt då vad för storlek jag har på ventilerna


Jag har ju lite rest material efter mina andra grenrörsbyggen till 945an men dem rören e ju 37mm innvändigt å lite svårt å hitta mindre rör hmm så jag hade hppats på å kunna använda dem rören tongue

mvh

ja de går jättebra å göra de också.  bara bygga å se glad ut, de kan knappast bli sämre i alla fall.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
wildboy_87_
11 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

precis det va lite så jag tänkte med tongue men man vill ju ändå göra på rätt sätt smile

Team Björkeryd
PeppeVectra Peppe Vectra
11 oktober 2010 · 1 076 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
precis det va lite så jag tänkte med tongue men man vill ju ändå göra på rätt sätt smile

ett extraktorgrenrörs första funktion är ju att förhindra att cylindrarna motarbetar varandra, utan göra fritt blås från varje potta. genom att göra rören lika långa får man ett jämnt avgasflöde också. vid turbo bruka skall rören inte vara för långa heller då man vill använda den varma komprimerade luften till att få snurr, varm luft färdas fortare än kall.
Högre avgastemp ger bättre förbränning också. Lite mer de spåret ett orginal klumpigt grenrör jobbar på.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
mats757
12 oktober 2010 · 915 Inlägg

boosted_142 skrev:
Kör inte så stort som 2" på grenrörspiporna, om man ser till grenrören på farsans buick så är det 1 3/4" per pipa (1.75"), det funkar fint och flödar duktigt för den effekt vi plockat (475hk ur 5.7liter vid 6500rpm).
Det du kan trixa med är att göra kort eller långt grenrör men jag skulle satsa på ett 4-1, blir lite slött på låga register säger dom men gör du ett kort grenrör motarbetar du det ändå, eller om du vill ha mindre bottendrag så kan du göra ett lite längre grenrör.

Tror dock ändå inte du behöver så stort som 1 3/4" men det är en enkel dimension iaf och du kan ju alltid testa dig fram.

Tvärt om, långa rör ger bra bottendrag och korta rör ger ett högre varvtal för max vridmoment.
Exakt hur långa dom ska vara beror på vilken pulsvåg man vill stämma av röret på. För att räkna ut det behöver man veta kamaxelns värden.
Man kan mäta hur långa orginalrören är till att börja med. Dom brukar faktiskt inte vara så dåliga.
Till att börja med kan man korta dom ca 5 cm.

Jag kollade snabbt upp dina avgasventiler. Dom är 32,6mm. Så 32mm rör, invändigt, blir väldigt lämpligt.
1 3/4 är på tok för grova rör. Röret kommer inte alls att göra den nytta som är meningen. Bara leda bort avgaserna till bakre kofångaren.

Ett rätt utformat grenrör/extraktor fungerar som en luftpump som suger ut avgaserna ur motorn.
Det är alltså minta möjliga mottryck man vill åstakomma och det får man med Rätt diameter och längd.

Mats

wildboy_87_
12 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

nae jag ska inte gå upp i varken ventil lr kanal bara putsa till kanalen så bort med allt gjutskägg osv

men vad händer om man tar förstora rör då?? tex mina 37mm jag redan har hemma?? för har letat efter 32mm inv å det verkar vara svårt att hitta annat än plast tongue

Team Björkeryd
wildboy_87_
13 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

hittade kort böjjar med utv dia 34mm men det blir ju för lite och sen vill jag ha långböjjar tongue

någon som vet om en sida som säljer långböjjar med 32mm inv mått??

mvh

Team Björkeryd
mats757
15 oktober 2010 · 915 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
hittade kort böjjar med utv dia 34mm men det blir ju för lite och sen vill jag ha långböjjar tongue

någon som vet om en sida som säljer långböjjar med 32mm inv mått??

mvh

Räknade lite snabbt, med uppskattade siffror, i datorn igår och kom fram till att längden på första piporna ska vara 940mm långa. Då får du ett vridmomentsområde på 3500-5000rpm  Bra standard!
Självklart varvar den lite mer och ger lite till på max effekt. ca 5500rpm

http://viewer.zmags.com/publication/69f … 9fc58a3/42
Sidan 43 hittar du rörböjar. Tror Mekonomen säljer deras sortiment.

Mats

wildboy_87_
15 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

okej

ja det vrid området hade ju vart kanon!

ska ta å kolla upp det med mekonomen

Tack för hjälpen smile

mvh jocke

Team Björkeryd
Ujjujj
28 oktober 2010 · 72 Inlägg

har kollat runt lite och blivit intresserad av att bygga eget extraktor. visst att man knappt kännar på att göra eget men är bara för utmaningens skull smile är till en 745a 92 med b230f som har större spridare och nån trim kam. det jag inte hittat är om det spelar nån roll vilka cylindrar som ska sitta ihop med vilka i första skarven (4-2-1 extraktor) men dom jag kollat på har 1+4 sen 2+3 sen går alla ihop. har det nån betydelse för vore enklast med 1+2 och 3+4. nån som vet detta? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang