Byte av motor från V6 2,8L till V8 på 4,2L?

JoaOxf
12 oktober 2010 · 5 Inlägg

Har en audi A6 med v6a på 2,8 liter, nu till frågan...
Hur mycket skulle det kosta att göra allt med elektronik etc, om man skiter i kostanden för motorn och hur lång tid det tar?

Pi Just another freak in the freak kingdom
12 oktober 2010 · 378 Inlägg

Ska du göra det själv eller lämna bilen till någon annan?

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
JoaOxf
12 oktober 2010 · 5 Inlägg

Min kompis pappa har en firma som håller på med bilmeck, och en kille som heter hasse är har hållt på med tyska bilar, audi, merca osv, han kan det där rätt bra så, ger han en liten slant om han inte gör det gratis som han brukar göra:)

Senast redigerat av JoaOxf (12 oktober 2010)

JoaOxf
12 oktober 2010 · 5 Inlägg

Alltså över 20 års erfarenhet av merca och audi

Marlboroman
12 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Det stora bekymret borde inte vara kostnaden för delarna, utan mer att den inte går att besikta lagligt utan en jäkla massa ombyggnation. Sen beror det ju på vad det är för elsystem i en sån där, är det det can-bus så kan det bli riktigt jobbigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JoaOxf
12 oktober 2010 · 5 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det stora bekymret borde inte vara kostnaden för delarna, utan mer att den inte går att besikta lagligt utan en jäkla massa ombyggnation. Sen beror det ju på vad det är för elsystem i en sån där, är det det can-bus så kan det bli riktigt jobbigt.

S6an kombi modellen är exakt likadan i caross och interiör som min audi a6, det borde inte behövas byggas om något alls, bara koppla nya systemen och dra all el? eller jag kanske har fel ;o

Marlboroman
12 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

JoaOxf skrev:

Marlboroman skrev:
Det stora bekymret borde inte vara kostnaden för delarna, utan mer att den inte går att besikta lagligt utan en jäkla massa ombyggnation. Sen beror det ju på vad det är för elsystem i en sån där, är det det can-bus så kan det bli riktigt jobbigt.

S6an kombi modellen är exakt likadan i caross och interiör som min audi a6, det borde inte behövas byggas om något alls, bara koppla nya systemen och dra all el? eller jag kanske har fel ;o

Mera reglerna för motorbyte som är problem om du ska använda bilen på gatan. Och är det ett can-bus system så är det antagligen enklast att leta på en S6:a och flytta över allt från den: motor, låda, hela elesystemet inklusive det mesta som är kopplat till elsystemet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JoaOxf
12 oktober 2010 · 5 Inlägg

Marlboroman skrev:

JoaOxf skrev:

Marlboroman skrev:
Det stora bekymret borde inte vara kostnaden för delarna, utan mer att den inte går att besikta lagligt utan en jäkla massa ombyggnation. Sen beror det ju på vad det är för elsystem i en sån där, är det det can-bus så kan det bli riktigt jobbigt.

S6an kombi modellen är exakt likadan i caross och interiör som min audi a6, det borde inte behövas byggas om något alls, bara koppla nya systemen och dra all el? eller jag kanske har fel ;o

Mera reglerna för motorbyte som är problem om du ska använda bilen på gatan. Och är det ett can-bus system så är det antagligen enklast att leta på en S6:a och flytta över allt från den: motor, låda, hela elesystemet inklusive det mesta som är kopplat till elsystemet.

då kan jag ju köpa en s6a istället? haha

Marlboroman
12 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

JoaOxf skrev:
då kan jag ju köpa en s6a istället? haha

Det är det enklaste alternativet, och troligen även det billigaste. För ska du ha den på gatan så räcker det inte med att byta motorn och de, du lär även bygga om den ytterligare för att kunna räkna den som ombyggt fordon. Och den seror det ju på hur stor skillnad det är i effekt / vrismoment mellan bilarna. Eventuellt kan det bli ytetrligare strul på grund av det.

så kort sagt så är det enda vettiga att köpa en S6:a istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang