Hur kopplar jag mina blinkers?

9Victoria2
12 oktober 2010 · 2 Inlägg

Hejsan!

Jag är helt nybörjare när det gäller allt, men tänkte att några här kanske har lust att hjälpa mig? smile

Jag vet inte om jag postar tråden rätt eller så, känns ju bara fel att det inte handlar om bilar, men jag tror ni klarar det ändå.

Det är så att jag har köpt två blinkers, led som typ redan blinkar av sig själv, antar att det har inbyggt relä. (eller det kanske alla har? :o) det står iaf att dom ska blinka orange och är avsedda för moppar.

Det som inte står är vilken spänning dom är avsedda för hmm jag fattar inte heller hur dom ska kopplas in. Det går ut två trådar, en gul och en svart, och antar att den svarta är minus/jord, då den även är lite längre. Kablarna ut är ganska kort och har ett stift.

Men nu till nästa problem, jag vill inte ha det till en moppe eller dylikt. Kan jag koppla in dessa två direkt till ett 12V bilbatteri utan att dom typ pajar (via en brytare, men det är nog irrelevant)? Och hur skarvar man dessa till längre kablar? Finns det någon smart lösning med stiften, eller ska man klippa av stiften och använda krympslang och sånt?

Hoppas ni har överseende för min okunskap och jag är tacksam för alla svar jag får roll gärna övriga tips mottages varmt!

maharadja
12 oktober 2010 · 67 Inlägg

Du får väl fråga där du köpt dom? smile Vart ska du ha dom om jag får fråga? För att skarva vidare är det lödning och krympslang som gäller om det inte går att byta i sjävla blinkersen!?

Volvo s70 (1998)
9Victoria2
12 oktober 2010 · 2 Inlägg

tack för svaret smile Jag tror helt enkelt jag prövar att koppla in dom till 12V och ser vad som händer (känns som att 12V kan vara en standar tongue). Lödning och krympslang är inga problem, det kan jag. Jag vågar inte plocka isär blinkersena :o kommer säkert paja dom på något sätt.

Men jag tror vi kan ha såna grejer man sätter stiften i och helt enkelt kontaktpressar andra delen av stiften på förlängningskabel och sen sätter ihop dom. Kanske sätta en krympslang över stiften så dom inte åker isär rolltongue det kanske inte alls går hehe

jag kör häst och vagn och på vagnen har jag ordnat vita framlyktor och röda bak, och tänkte att det är dags för blinkers också wink får se hur det går

maharadja
12 oktober 2010 · 67 Inlägg

aha ok...Löd ihop stiften också, lika bra att det sitter...Allt skakar ju lite mer på ett släp. Tänk bara på att låta den ena vara lite längre när du drar ihop så du inte gör som vissa människor (menar INTE mig själv:P) och värmer krympslangen  när + och - ligger emot varandra tongue!

Volvo s70 (1998)
maharadja
12 oktober 2010 · 67 Inlägg

å ja 12V är det vanliga smile

Volvo s70 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang