Hks dumpventil satsa på kopia eller fake?

Hoaken
12 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

Hejsan!

Ja som rubriken lyder så är jag sugen på en dumpventil (Hks ssqv) , och då har jag hittat billiga sånna dock som kopior såklart..

Inte hittat någon äkta eller sida som säljer så vet någon så tipsa gärna vart man hittar dom:)

Iallafall så vet jag ju att en kopia är billig å ligger väll runt 500:- jämfört med en äkta som ligger på kanske 3000:-?

Dumpventilen ska sitta på en nissan 200sx s13, som ej är trimmad och kommer ej bli det heller mer än smått å gott som avgassystem osv.

så då till frågan... Duger en kopia ? kollade på denna: http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?s , då den är riktigt billig pga utförsäljning osv.

Vad kan en billig dump medföra för konsikvenser?

Tacksam för seriösa svar och åsikter!

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
sleepyoh
12 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

handla inte på ridetech, läs i forumet så förstår du.

_----------'
Hoaken
12 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

sleepyoh skrev:
handla inte på ridetech, läs i forumet så förstår du.

sökte men hittade en som frågade lite om dom .. å då va d nån som typ inte fått sina grejjer som kanske är en bluff? för flera skrev att dom va bra leverans tid på c.a 2-3 dagar osv..

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
TeedasT 100% ninja
12 oktober 2010 · 342 Inlägg

betala inte i förtid bara, postförskott for the win när det gäller sådant. tycker du ska dra en kopia, kostar ju så mycket mindre, funktionen är den samma. du har ju råd att byta den 5 gånger också, för att komma upp i summan av orginalet wink

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Marlboroman
12 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Hoaken skrev:
Ja som rubriken lyder så är jag sugen på en dumpventil (Hks ssqv) , och då har jag hittat billiga sånna dock som kopior såklart..

Inte hittat någon äkta eller sida som säljer så vet någon så tipsa gärna vart man hittar dom:)

Iallafall så vet jag ju att en kopia är billig å ligger väll runt 500:- jämfört med en äkta som ligger på kanske 3000:-?

Vad kan en billig dump medföra för konsikvenser?

Dalhems, JRM, PBZ och en hel drös firmor till säljer äkta. Räcker med att googla för att hitta äkta utan bekymmer.

Har ägt en kopia i 5 minuter. Tog ur den ur kartongen och utan att ens använda den skickade den tillbaks. Den såg ut som om en blind oompa-loompa satt ihpå den 14 sekunder. Dem bekanta jag har som köpt såmna och använta har haft en massa bekymmer med att dem inte varit täta eller gått sönder. Den stora skillnaden i pris speglar den stora skillnaden i kvalitet.

Man får vad man betalar för. Och är man inte specifikt ute efter en ssqv så finns det vettiga alternativ om man lägger ut lite mer än 500:-. Jag skickade tillbaks kopian och köpte en äkta, och det har jag aldrig ångrat.

Senast redigerat av Marlboroman (12 oktober 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Frayze
12 oktober 2010 · 727 Inlägg

HKS! inget annat, den funkar, håller tätt och håller måttet! och du blir nöjd. dyr? ja, som allt annat big_smile körde (äkta) hks ssqv på en av mina s13, men favoriten är fortfarande (äkta) GReddy type S

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Hoaken
12 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

tackar för svar smile , har inte brottom att köpa något änsålänge men väntar på fler svar , det är såpass mycket pengar för en grabb på 19 år wink

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
schnauz
12 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Frågan är väl egentligen varför du vill lägga massa pengar på en såpass biffig dump om motorn ändå är original? Behöver man en dump av den kalibern har man antagligen lagt ner så mycket pengar att en original HKS är en piss i havet.

Speedparts (speedparts.se) säljer nya Bosch-dumpar för 189-390 kr beroende på modell. Billigare än så hittar man knappats en kvalitetsdump!

Hoaken
13 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

schnauz skrev:
Frågan är väl egentligen varför du vill lägga massa pengar på en såpass biffig dump om motorn ändå är original? Behöver man en dump av den kalibern har man antagligen lagt ner så mycket pengar att en original HKS är en piss i havet.

Speedparts (speedparts.se) säljer nya Bosch-dumpar för 189-390 kr beroende på modell. Billigare än så hittar man knappats en kvalitetsdump!

pprecis min tanke smile , dock så e jag inte oseriös för jag ska bygga på bilen å göra det fint å seriöst så pengar kommer hammna på den dock ej intresserad av trimning , men vill ha skönt dumpljud å då bara älskar jag hks... men va blir d för sound på en bosch?smile , Tack för tipset!


mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
weijmars
13 oktober 2010 · 44 Inlägg

Jag tycker du ska köpa en äkta,då jag själv är jävligt petig med sånt och som sagt man får vad man betalar för och dom kostar ju en del men dom håller därefter med. www.extremepsi.com där har du en sida som du kan kika påsmile

Frayze
13 oktober 2010 · 727 Inlägg

Hoaken skrev:

schnauz skrev:
Frågan är väl egentligen varför du vill lägga massa pengar på en såpass biffig dump om motorn ändå är original? Behöver man en dump av den kalibern har man antagligen lagt ner så mycket pengar att en original HKS är en piss i havet.

Speedparts (speedparts.se) säljer nya Bosch-dumpar för 189-390 kr beroende på modell. Billigare än så hittar man knappats en kvalitetsdump!

pprecis min tanke smile , dock så e jag inte oseriös för jag ska bygga på bilen å göra det fint å seriöst så pengar kommer hammna på den dock ej intresserad av trimning , men vill ha skönt dumpljud å då bara älskar jag hks... men va blir d för sound på en bosch?smile , Tack för tipset!


mvh

Bosch är vad jag vet återcirkulerande och har du öppet luftfilter så kommer du höra den småpuffa litegrann med org laddtryck på sisådär 0.6. men den gör jobbet, med hög sannolikhet bättre än en HKS "kopia" kostar att ligga på topp smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Volvo950turbo
18 oktober 2010 · 46 Inlägg

TeedasT skrev:
betala inte i förtid bara, postförskott for the win när det gäller sådant. tycker du ska dra en kopia, kostar ju så mycket mindre, funktionen är den samma. du har ju råd att byta den 5 gånger också, för att komma upp i summan av orginalet wink

Tycker inte man ska handla av ett sådant företag överhuvudtaget. Oavsett om du betalar med postförskott så kommer andra bli fortsatt lurade, till viss del med hjälp av dig eftersom du hjälper företaget ifråga att kunna fortsätta.

i bildelsbranschen finns det ett stort gäng butiker som är SERIÖSA och tar hand om sina kunder och säger till om något saknas och leverans dröjer mm.

Så sluta handla på tvivelaktiga firmor så kommer alla att få det bättre!

Vill ha volvo 960 med 850 motor!
Hoaken
19 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

Volvo950turbo skrev:

TeedasT skrev:
betala inte i förtid bara, postförskott for the win när det gäller sådant. tycker du ska dra en kopia, kostar ju så mycket mindre, funktionen är den samma. du har ju råd att byta den 5 gånger också, för att komma upp i summan av orginalet wink

Tycker inte man ska handla av ett sådant företag överhuvudtaget. Oavsett om du betalar med postförskott så kommer andra bli fortsatt lurade, till viss del med hjälp av dig eftersom du hjälper företaget ifråga att kunna fortsätta.

i bildelsbranschen finns det ett stort gäng butiker som är SERIÖSA och tar hand om sina kunder och säger till om något saknas och leverans dröjer mm.

Så sluta handla på tvivelaktiga firmor så kommer alla att få det bättre!

tackar för det svaret:) .. men vad tycker du om en kopia eller äkta?wink

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

Nu gäller detta säkert inte dig TS då du inte skulle trimma och ladda på så mycket men kan säga att jag hade en orginal HKS på min gamla Evo 9 och när jag hade den i bänken hos Autotech för mappning så började den läcka vid 1.3-1-4 bar, det ser man på värderna.
Grabbarna på Autotech sa då att det är vanligt och dom haft flera Evo och Subaro där HKS läckt vid högre laddtryck.
Köpte mig en Tial 44mm hos Motornord efter rekommendationer och den fungerade perefekt.
Den är billigare än HKS:sen, lite drygt 2000:- vill jag minnas så det är min rekommendation.

Autotech
BMW 335D (2008)
Hoaken
19 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

Busgrabb skrev:
Nu gäller detta säkert inte dig TS då du inte skulle trimma och ladda på så mycket men kan säga att jag hade en orginal HKS på min gamla Evo 9 och när jag hade den i bänken hos Autotech för mappning så började den läcka vid 1.3-1-4 bar, det ser man på värderna.
Grabbarna på Autotech sa då att det är vanligt och dom haft flera Evo och Subaro där HKS läckt vid högre laddtryck.
Köpte mig en Tial 44mm hos Motornord efter rekommendationer och den fungerade perefekt.
Den är billigare än HKS:sen, lite drygt 2000:- vill jag minnas så det är min rekommendation.

okej okej smile , humm asså det ända som lockar mig hitills är det sköna "atomsfäriska" ljudet från hks'en.. Vad finns det för fler dumpventiler så ger det ljudet? eller ett skönt återcirkulerande ljud smile , vill inte ha bara öppet som ger ett högt pys ljud vill det ska vina lite eller låta lite annorlunda !

men tack för förslaget:)

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Busgrabb Rejsa ?
19 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

Hoaken skrev:

Busgrabb skrev:
Nu gäller detta säkert inte dig TS då du inte skulle trimma och ladda på så mycket men kan säga att jag hade en orginal HKS på min gamla Evo 9 och när jag hade den i bänken hos Autotech för mappning så började den läcka vid 1.3-1-4 bar, det ser man på värderna.
Grabbarna på Autotech sa då att det är vanligt och dom haft flera Evo och Subaro där HKS läckt vid högre laddtryck.
Köpte mig en Tial 44mm hos Motornord efter rekommendationer och den fungerade perefekt.
Den är billigare än HKS:sen, lite drygt 2000:- vill jag minnas så det är min rekommendation.

okej okej smile , humm asså det ända som lockar mig hitills är det sköna "atomsfäriska" ljudet från hks'en.. Vad finns det för fler dumpventiler så ger det ljudet? eller ett skönt återcirkulerande ljud smile , vill inte ha bara öppet som ger ett högt pys ljud vill det ska vina lite eller låta lite annorlunda !

men tack för förslaget:)

Mvh håkan

Tyckte faktiskt att min HKS och Tial lät rätt lika men HKS:en har ju utbytbara munstycken för att ändra ljudet.

Autotech
BMW 335D (2008)
Volvo950turbo
20 oktober 2010 · 46 Inlägg

Hoaken skrev:

Volvo950turbo skrev:

TeedasT skrev:
betala inte i förtid bara, postförskott for the win när det gäller sådant. tycker du ska dra en kopia, kostar ju så mycket mindre, funktionen är den samma. du har ju råd att byta den 5 gånger också, för att komma upp i summan av orginalet wink

Tycker inte man ska handla av ett sådant företag överhuvudtaget. Oavsett om du betalar med postförskott så kommer andra bli fortsatt lurade, till viss del med hjälp av dig eftersom du hjälper företaget ifråga att kunna fortsätta.

i bildelsbranschen finns det ett stort gäng butiker som är SERIÖSA och tar hand om sina kunder och säger till om något saknas och leverans dröjer mm.

Så sluta handla på tvivelaktiga firmor så kommer alla att få det bättre!

tackar för det svaret:) .. men vad tycker du om en kopia eller äkta?wink

En dumpventil behövs ju knappast något geni för att tillverka. Jag har köpt en kopia, dock inte hks. och den fungerar till det moderata laddtryck man använder på mammas bil smile

http://sportstolen.se/dumpventil-extrem … p-641.html där har du den eftersöker va? bättre fraktpriser och service än ridetech.

Mvh

Vill ha volvo 960 med 850 motor!
Busgrabb Rejsa ?
20 oktober 2010 · 2 959 Inlägg

Volvo950turbo skrev:

Hoaken skrev:

Volvo950turbo skrev:

Tycker inte man ska handla av ett sådant företag överhuvudtaget. Oavsett om du betalar med postförskott så kommer andra bli fortsatt lurade, till viss del med hjälp av dig eftersom du hjälper företaget ifråga att kunna fortsätta.

i bildelsbranschen finns det ett stort gäng butiker som är SERIÖSA och tar hand om sina kunder och säger till om något saknas och leverans dröjer mm.

Så sluta handla på tvivelaktiga firmor så kommer alla att få det bättre!

tackar för det svaret:) .. men vad tycker du om en kopia eller äkta?wink

En dumpventil behövs ju knappast något geni för att tillverka. Jag har köpt en kopia, dock inte hks. och den fungerar till det moderata laddtryck man använder på mammas bil smile

http://sportstolen.se/dumpventil-extrem … p-641.html där har du den eftersöker va? bättre fraktpriser och service än ridetech.

Mvh

Det handlar ju om spel och toleranser när man tillverkar saker som en dumpventil och även kvalite på själva materialet och på den punkten är inte China prylarna direkt bra.
Allt därifrån är inte skit men mycket !

Autotech
BMW 335D (2008)
Hoaken
21 oktober 2010 · 1 163 Inlägg

Volvo950turbo skrev:

Hoaken skrev:

Volvo950turbo skrev:

Tycker inte man ska handla av ett sådant företag överhuvudtaget. Oavsett om du betalar med postförskott så kommer andra bli fortsatt lurade, till viss del med hjälp av dig eftersom du hjälper företaget ifråga att kunna fortsätta.

i bildelsbranschen finns det ett stort gäng butiker som är SERIÖSA och tar hand om sina kunder och säger till om något saknas och leverans dröjer mm.

Så sluta handla på tvivelaktiga firmor så kommer alla att få det bättre!

tackar för det svaret:) .. men vad tycker du om en kopia eller äkta?wink

En dumpventil behövs ju knappast något geni för att tillverka. Jag har köpt en kopia, dock inte hks. och den fungerar till det moderata laddtryck man använder på mammas bil smile

http://sportstolen.se/dumpventil-extrem … p-641.html där har du den eftersöker va? bättre fraktpriser och service än ridetech.

Mvh

Det ser inte fel ut smile .. frågan är vågar man prova?smile .. vad kan hända?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Frayze
25 oktober 2010 · 727 Inlägg

Det som kan hända mekaniskt sett är att du får en dumpventil som inte håller tätt och ger orolig eller obefintlig tomgång. men den är väl ställbar och i värsta fall kan man byta fjädern i ventilen.

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang