Vilken framvagn ska jag ha?

NooN1s
25 oktober 2010 · 17 Inlägg

Jag har tänkt byta ut min framvagn på amazonen, men nu sitter jag och funderar lite vilken som skulle kunna passa bäst? Är det någon som har bytt eller vet vad som skulle kunna passa bra? Är lite inne på från en 240 men kanske finns bättre alternativ?

Driftar_N
25 oktober 2010 · 227 Inlägg

Vad ska du huvudsakligen använda bilen till?

Knugcab
25 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Varför ska den bytas från första början?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
NooN1s
25 oktober 2010 · 17 Inlägg

Det ska vara min finbil om man säger så, och jag ska byta framvagn eftersom jag vill ha bättre och stabilare, eftersom det kommer bli en del effekt vill jag gärna ha lite bättre i framvagn, coilovers osv.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 oktober 2010 · 3 404 Inlägg

NooN1s skrev:
Det ska vara min finbil om man säger så, och jag ska byta framvagn eftersom jag vill ha bättre och stabilare, eftersom det kommer bli en del effekt vill jag gärna ha lite bättre i framvagn, coilovers osv.

Amazonen har väll dubbla A-länkar mot t.ex. en  240 som väll har McPherson? I min värld är iaf det ett steg i fel riktning tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Knugcab
25 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Precis. Det är att byta ner sig att gå till fjäderben från a-armar... En 240 är ju inte direkt nåt under av väghållning för den delen (kom inte och snacka grupp A för där är det knappast de bilar man kunde köpa hos återförsäljaren!), och det kommer nog göra en del skillnad bara att ha vettiga fjädrar, dämpare, bussningar och tighta leder överallt i originalframvagnen i stället för att köra med 50 år gammal utnött skit.

Coilovers har jag för den delen inte förstått riktigt fördelen med på en gatbil jämfört med att ha separat fjäder/dämpare. Visst, om man jagar gram så, men...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Driftar_N
25 oktober 2010 · 227 Inlägg

NooN1s skrev:
Det ska vara min finbil om man säger så, och jag ska byta framvagn eftersom jag vill ha bättre och stabilare, eftersom det kommer bli en del effekt vill jag gärna ha lite bättre i framvagn, coilovers osv.

Du ska bara glida på stan? sätta snabba tider i konbana/bana? drifta?
Jag har dålig koll på hur amazonens framvagn ser ut exakt men den har ju dubbla A-armar vilket är att föredra framför macpherson (typ 240), till drifting kan det vara rätt smidigt att utgå från en mcpherson dock.
Lite modifiering för att få positiv cambergain så borde du ha en rätt vettig framvagn sen.

Bensinskallen P o r s c h e
25 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

TenZer skrev:

NooN1s skrev:
Det ska vara min finbil om man säger så, och jag ska byta framvagn eftersom jag vill ha bättre och stabilare, eftersom det kommer bli en del effekt vill jag gärna ha lite bättre i framvagn, coilovers osv.

Amazonen har väll dubbla A-länkar mot t.ex. en  240 som väll har McPherson? I min värld är iaf det ett steg i fel riktning tongue

Kanske det är, men hur modern är amazon-framvagnen? 240 är bättre i alla lägen wink

240 fungerar ju säkert, det är ju en ganska enkel konstruktion, men det svåra blir ju fjäderbenen som du måste ordna torn till, mkt svetsa med andra ord, annars är det ju lätt ordnat.

Annars vet jag inte, har inte så många alternativ i huvet sådär wink Du kan ju se om det finns att köpa lösa a-armar eller liknande och bygga ihop en egen framvagn annars. I och med att bilen är gjord för dubbel-a så är det ju inte tvärdumt att fortsätta på det kanske.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
25 oktober 2010 · 3 404 Inlägg

Bensinskallen skrev:

TenZer skrev:

NooN1s skrev:
Det ska vara min finbil om man säger så, och jag ska byta framvagn eftersom jag vill ha bättre och stabilare, eftersom det kommer bli en del effekt vill jag gärna ha lite bättre i framvagn, coilovers osv.

Amazonen har väll dubbla A-länkar mot t.ex. en  240 som väll har McPherson? I min värld är iaf det ett steg i fel riktning tongue

Kanske det är, men hur modern är amazon-framvagnen? 240 är bättre i alla lägen wink

240 fungerar ju säkert, det är ju en ganska enkel konstruktion, men det svåra blir ju fjäderbenen som du måste ordna torn till, mkt svetsa med andra ord, annars är det ju lätt ordnat.

Annars vet jag inte, har inte så många alternativ i huvet sådär wink Du kan ju se om det finns att köpa lösa a-armar eller liknande och bygga ihop en egen framvagn annars. I och med att bilen är gjord för dubbel-a så är det ju inte tvärdumt att fortsätta på det kanske.

Men svetsa på lite förstärkningar och slipa på vinklar (förutsatt att du vet vad du sysslar med) så borde det bli stadigt och fint nog

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Knugcab
25 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Hur modern är 240-framvagnen kan man ju också ifrågasätta...
Känns som att det är rätt onödigt bara byta för bytandets skull...
Man bör ju liksom ha ett mål med bilen och vad man vill uppnå.
Steg 1 är ju då att ställa sig frågan "duger Amazonframvagnen till det jag vill uppnå med bilen". Om svaret då är "nej" så får man ju börja ställa sig frågan varför, och se vad man kan göra av det. Vill man nu ha väghållning till varje pris så kanske en Ferrariframvagn är att föredra (för att bara dra upp ett extremt exempel)... Jag menar att man måste kanske fråga sig vad som ger de förbättringar man vill åt och inte bara skruva dit 240-delar för att de är "nyare" och går att hitta gratis bakom varje hörn.

Jag sticker ju ut hakan och menar att det är fullt möjligt bygga en Amazon som utan byte av hjulupphängningar (utan bara modifieringar) kurvar ifrån en original Volvo 240 som ingenting. Blir gärna överbevisad att jag har fel.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
schnauz
26 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Tycker absolut du ska behålla framvagnen med A-armar. MacPherson är ett nedbyte!
Dock är väl inte originalgeometrin på Amazonen den roligaste, men bygger du egna A-armar med lite justeringsmöjligheter så kan du få en riktigt trevlig framvagn. Blir betydligt mycket mindre jobb också!

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 oktober 2010 · 928 Inlägg

Jag har samma fråga i stora drag..Ska bygga en Amazon med en M60B40 motor i drivlina och sen då bakvagnen och då känns de kanske som jag skulle byta till framvagnen får samma bil ? Bilen ska bli coustom ordentligt 4 sistsig med massa lyx å bra med fart vill även uppleva en skön åk tur i den..Men som sagt jag vet inte hur jag ska göra om man ska behålla framvagnen från amazon eller byta ?

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Driftar_N
26 oktober 2010 · 227 Inlägg

Kollat på lite bilder nu, skulle nog satsa på tex en 140 framvagn med modifierad framvagnsbalk så man kan flytta ihop innre lagringarna bärarmarna (beroende på rideheight) och på så sätt få cambergain, alltså att cambervinkeln ökar när bilen fjädrar/kränger till skillnad mot original där den jobbar tvärt om.

Opel ascona/manta har rätt fina framvagnar också som används i många racebyggen.

Nån skrev om nya länkarmar, det förändrar inte geometrin mellan framvagnsbalk och spindel, därför gör det ingen större skillnad.

mats757
26 oktober 2010 · 915 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Om svaret då är "nej" så får man ju börja ställa sig frågan varför, och se vad man kan göra av det. Vill man nu ha väghållning till varje pris så kanske en Ferrariframvagn är att föredra (för att bara dra upp ett extremt exempel)... .

Det är mer Ferrari i Amazonens framvagn än någon annan Volvo. Men riktigt bra stötdämpare och fjädrar så är det långt bättre än en orginal 240:i framvagn i alla fall.

Med lite forskning kan du utveckla Amazonen långt! Fortsätt med den!
Dubbla A-Armar är ju racing! Byt inte bort det....

Mats

Bensinskallen P o r s c h e
26 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Sen får ni ta med i beräkningen den underbara snäckväxeln wink Eller glappomat som jag snarare vill kalla den wink


Jag kan avslöja för er som gillar volvos dubbla a-armar att de är ganska värdelösa att köra "hårt" med. När man svänger så lutar den sig över hjulen, ger positiv camber. Går eventuellt att svetsa om bärarmarna, eller så gör man som folkraceåkare, lutar hela framvagnen bakåt med brickor mellan balk och kaross på de två bakre skruvarna wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Knugcab
26 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

En styrsnäcka som är glapp gör ju inte ens världens bästa framvagn rättvisa, givetvis måste man hålla alla sådana grejer i skick. Styrsnäcka i sig måste ju inte vara något fel f.ö., räcker det till på en BMW M5 E34 eller Mercedes SL600 så räcker det nog på det mesta. wink

Annars går det ju konvertera till kuggstång också (under förutsättning att man har koll på vad man gör).

Och som sagt, man kan ju modifiera framvagnen för bättre camber gain...åtminstone på 140 (har inte kollat över möjligheterna på Amazon så särskilt mycket).

McÄckel är, om man ska hårddra det, inte mycket att ha till att köra hårt med heller. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Driftar_N
26 oktober 2010 · 227 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Sen får ni ta med i beräkningen den underbara snäckväxeln wink Eller glappomat som jag snarare vill kalla den wink


Jag kan avslöja för er som gillar volvos dubbla a-armar att de är ganska värdelösa att köra "hårt" med. När man svänger så lutar den sig över hjulen, ger positiv camber. Går eventuellt att svetsa om bärarmarna, eller så gör man som folkraceåkare, lutar hela framvagnen bakåt med brickor mellan balk och kaross på de två bakre skruvarna wink

att luta hela framvagnen bakåt är absolut inget att rekommendera, det gör att bilen kommer niga mera när du bromsar, vill man ha mera caster modiferar man länkarmarna.

Knugcab
26 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Är inte caster justerbar på Amazon? På 140 är den det i alla fall och har för mig Amazon har samma princip där?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kolvas
26 oktober 2010 · 4 001 Inlägg

På den tiden som Volvo var inblandade i rallyverksamheten så byggde dom om bl.a rambenen och ändrade en hel del på framvagnen för att få en bättre geometri, iaf. på 140
exakt hur dom gjorde har jag inte koll på.

Men det är ju A-bärarmar så det borde gå relativt smärtfritt att få till bra väghållning om man inte vill ha för lång fjädringsväg för då skulle man troligtvis behöva lite längre bärarmar och det blir inte så lätt att få ihop.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang