Hur ska man underhållsladda ett bilbatteri?

MawE
25 oktober 2010 · 517 Inlägg

Jag ska ställa av en C70 II för vintern, så jag tänkte höra om någon smart själ som vet hur man på bästa sätt ska underhållsladda ett batteri?

Ska man plocka av kablarna till batteriet för det första?

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Drönirettab
25 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Om du har en vettig laddare så behöver du inte koppla bort batterikablarna, på så sätt slipper man eventuella bekymmer med att bilens dator går i ett "nödprogram" för bränsle/tändning. smile

Vad har du för laddare?

drazen_gti
25 oktober 2010 · 807 Inlägg

var ska den stå då? ute? lada? garage? finns det el? varmt eller kallt?

I'd rather die like a man, than live like a coward
MawE
25 oktober 2010 · 517 Inlägg

Bilen ska stå i en lada, så det är nog ingen problem med fukten där i alla fall. Vet dock inte vad jag har för laddare. Det är en röd mindre laddare som kan ladda 12 och 24 volt.

Men är risken stor att elektroniken kan fuckas om man plockar bort kablarna? Känns som att de borde vara lugnt..

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Drönirettab
25 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Jag vet ju inte hur det är på C70 när det gäller detta med styrelektroniken, men om det nu skulle vara såna fenomen så är det iaf inget som går sönder. Händer detta så behövs väl "bara" att man nollställer datorn vad jag har förstått. smile

Det låter som att din laddare troligen inte har någon underhållsladdning inbyggd, men helt säker är jag inte. Skulle vara bra om du kunde kolla ifall det står någonting om "electronic" eller liknande på laddaren, eventuellt vad laddaren heter.

Man kan säga som så att om bilen står i en lada där temperaturen kommer att ligga ner mot noll eller ännu kallare, då minskar självurladdningen med minst fyra gånger jämfört med i rumstemperatur. Har man då kopplat bort batterikablarna och sett till att batteriet är helt fulladdat så ska det klara sig utan underhållsladdning i åtminstone 5-6 månader.

Förutsatt att batteriet i övrigt är fräscht förstås. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 oktober 2010)

rogg41
25 oktober 2010 · 3 Inlägg

Hej, Du ska skaffa en CTEK laddare, finns att köpa överallt, en liten skit!
Den laddar även i kallgrader, finns knapp för det *.
Du behöver nog inte ta bort kablarna.

MawE
25 oktober 2010 · 517 Inlägg

Okej. Tror att det är i ganska bra skick iaf. Batteriladdaren har bara en knapp, 12/24 v switch... så den har knappast någon underhållsladdningsfunktion... :S

Tror det bör vara ganska lugnt över vintern då..

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Drönirettab
25 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

En annan sak man får tänka på är att en sån typ av laddare i vissa fall kan ge ut uppåt 16-17 V eller kanske ännu högre, vilket gör att om man laddar batteriet så bör någon batterikabel ändå plockas bort
för att undvika risk för skada på bilens elektronik.

Det är inte säkert att just din laddare kan ge en sån laddspänning, men "enkla garageladdare" kan ibland vara på det sättet pga "billig" konstruktion. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2010 · 17 509 Inlägg

Använd som Rogg41 säger en "CTEK-laddare" Typ

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … batterier/

Eller

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … lsladdare/

Den kan i princip stå på hela vintern men rekommenderas att den kör i 3 månader för och sedan låta batteriet vila i 1-2 månader innan du kopplar på igen. Sen är det sommar...

Att köra en vanlig laddare över vintern är att ta död på batteriet. Undvik. Den känner inte att batteriet är fulladdat och krämar på hela tiden. Inte bra. Alternativt: Ladda fullt i nån vecka. Ta in batteriet i värmen. Typ städskåpet hemma. Ladda 2-3 dagar innan det är dags och ut och kör sommaren 2011...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
freddy_82 Truckreparatör
26 oktober 2010 · 221 Inlägg

Ta inte in batteriet i värmen batterier skall förvaras kallt! när de inte används men de måste vara fulladdat. annars finns det risk för att vattnet fryser.
anledning till att man förvara batterier svalt/kalt är att självurladdningen minskar. och batteriets livslängd ökar.  (däremot så minskar batteriets kapacitet i kyla men du ska ju inte använda det ändå)
annars låter det bra som Dieselsmurfen säger.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang