Släpvagnsaxel behöver svetsas

lasse_j
28 oktober 2010 · 5 Inlägg

hejsan
Fick nedslag på besiktning för rosthål, någon som svetsat ÅTM-s 6-kantiga släpvagns axel, vad bör man tänka på förutom krympning /tack på förhand

Bjare
29 oktober 2010 · 945 Inlägg

lasse_j skrev:
hejsan
Fick nedslag på besiktning för rosthål, någon som svetsat ÅTM-s 6-kantiga släpvagns axel, vad bör man tänka på förutom krympning /tack på förhand

Man brukar resonera som så att om den är så pass rostig att en bes. klankar ner, då byter man axel.
Finns där ett rosthåll så finns där garanterat fler som är på g att bli större.

Du kan faktiskt förlora den angivna vikten som den ska tåla genom att köra med rostHÅL i axeln.
Även om du svetsar det så är det ingen som kan svara på om det blev likvärdigt, sämre eller bättre.

Är det en standard äldre släpkärra som uttrycks som "grindsläp" eller det är något nyare?


Axlar till släpvagnar är kort och gott en förbrukningsvara och ska tåla extrema vikter samt olika körstilar.
Den som regelbundet kör med släp och aldrig har överlastat ljuger som jag vet inte vad. Många kilon, ton.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
lasse_j
30 oktober 2010 · 5 Inlägg

Man svetsar ju även balkar i bilar trots att det kan rosta någon annanstans ?

Har försökt få tag på en axel via återförsäljare men dessa bemödar sig ej att svara på mail.

Fick precis tag på en China-axel 1250:- + frakt, den tror jag att jag hugger, mått och bromsar verkar stämma, enl skiss.
Tack för synpunkterna.

elmes
2 mars 2012 · 1 Inlägg

lasse_j skrev:
Man svetsar ju även balkar i bilar trots att det kan rosta någon annanstans ?

Har försökt få tag på en axel via återförsäljare men dessa bemödar sig ej att svara på mail.

Fick precis tag på en China-axel 1250:- + frakt, den tror jag att jag hugger, mått och bromsar verkar stämma, enl skiss.
Tack för synpunkterna.

Har också behov av att få tag i en axel-Har Du lite mer info om Chinaaxeln och hur det gick:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang