Audi A4 1.8T 1995 som beter sig väldigt konstigt!

hejpadig
28 oktober 2010 · 262 Inlägg

Hej!

Jag har en Audi A4 1.8T 1995 som är BSR Steg 2 chipad med sportfilter o sportsystem o lite annat lull lull...

Hände mig för ett par dagar sedan att bilen blev helt orkeslös och ladda inte mer än 0.5bar som original, med chipet ska den ladda ca 1.1bar som vanligt. Gasa o släppte ett par gånger utan resultat men lyckades tillslut göra så den ladda på som vanligt.

Men senare idag hända samma grej då den bara ladda 0.5bar helt plötsligt efter jag starta bilen.

Någon som vet vad detta kan vara? Laddar på innan ja stängde av den normalt, men e precis som den e orkeslös om man inte laddar något. Låter precis som där skulle vara hål i avgassystemet men har ju ett ½års sportsystem på så de borde inte vara de. Men står jag ovanför motorn o gasar så smått o lyssnar låter det som de läcker efter turbon... Har svetsat runt flänsen till turbon från downpipen, då den släppte för mig.

Kan det vara katten som håller på o äcklar sig? Låter som något skramlar lite lätt där men kan ju va lite annat osså... Ska besiktiga bilen den 3 November o tänkte efter det rensa katten. Får isåfall se om det grejset i katten som lagt sig skumt...

Kom med så många tips som möjligt, vad det kan vara för fel.

Mvh Simon! smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
Funkiee Saab älskare!
28 oktober 2010 · 4 597 Inlägg

Ta o kolla din magnetventil! testa o ryck R slangen tror jag det är, och kör, men stampa inte fullt, för då SKA den tokladda, o den kan gå upp till 2 bar lr ngt tongue men testa det, låter dom din magnetventil tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
2quick4u
28 oktober 2010 · 296 Inlägg

90% magnetventilen, dom är inte så jätte förtjusta i vatten och dom brukar kunna gå på a4:orna smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
hejpadig
28 oktober 2010 · 262 Inlägg

2quick4u skrev:
90% magnetventilen, dom är inte så jätte förtjusta i vatten och dom brukar kunna gå på a4:orna smile

Hej!

Har varit ute o lyssnat o provkört... Den låter även mindre när detta händer, precis som den blir strypt. Men sen när man stänger av bilen så gnisslar det lite o det klonkar även lite från katten. Så jag tror nästan de skulle kunna vara den. Ska rensa den sen ändå efter besiktningen på onsdag. Kan då se om den ligger löst när ja river ner den. smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
2quick4u
28 oktober 2010 · 296 Inlägg

det blir säkert bra, magnetventilerna brukar man tillfälligt kunna få igång igen om man bara startar om bilen men inte alltid smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
hejpadig
28 oktober 2010 · 262 Inlägg

2quick4u skrev:
det blir säkert bra, magnetventilerna brukar man tillfälligt kunna få igång igen om man bara startar om bilen men inte alltid smile

Jaa de e kanske möjligt! smile Men borde man inte få en felkod/er på de då? Hade tänkt köra in till ett par vänner på en verkstad o kolla felkoder. Men kan ju osså va magnetventilen. Ska ställa av bilen över vinter och hade då tänkt kolla ett par grejer, som tryckprova den, rensa katten och kolla på magnetventil då: wink

Tack för tipsen annars du!

Mvh Simon smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
hejpadig
29 oktober 2010 · 262 Inlägg

Hej igen!

Har hittat felet nu...!

Fick fram på felkoder att det var tempgivaren som gav iväg fel signaler så att bilen trodde att den var kall och gick in i något slags nödprogram därför den helt enkelt gick som en originalare. Kommer till att byta givaren idag om mekonomen eller ADcenter har den hemma. Konstigt bara att jag byta den för ca 8månader sen och att den e kass. Men hoppas på det e givaren.

Tempmätaren i bilen visade som vanligt ~89grader och kollade man på datan så visade givaren ~58 grader... :S

Fick fram typ: Kylvätsketemperaturgivare, försämrad prestanda, (kommer inte ihåg namnet) men betyde att det kom o gick att givaren cp,a till de.

Hoppas iaf på de bästa!

Mvh Simon smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
2quick4u
29 oktober 2010 · 296 Inlägg

hejpadig skrev:
Hej igen!

Har hittat felet nu...!

Fick fram på felkoder att det var tempgivaren som gav iväg fel signaler så att bilen trodde att den var kall och gick in i något slags nödprogram därför den helt enkelt gick som en originalare. Kommer till att byta givaren idag om mekonomen eller ADcenter har den hemma. Konstigt bara att jag byta den för ca 8månader sen och att den e kass. Men hoppas på det e givaren.

Tempmätaren i bilen visade som vanligt ~89grader och kollade man på datan så visade givaren ~58 grader... :S

Fick fram typ: Kylvätsketemperaturgivare, försämrad prestanda, (kommer inte ihåg namnet) men betyde att det kom o gick att givaren cp,a till de.

Hoppas iaf på de bästa!

Mvh Simon smile

det låter troligt, lycka till smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
hejpadig
29 oktober 2010 · 262 Inlägg

2quick4u skrev:

hejpadig skrev:
Hej igen!

Har hittat felet nu...!

Fick fram på felkoder att det var tempgivaren som gav iväg fel signaler så att bilen trodde att den var kall och gick in i något slags nödprogram därför den helt enkelt gick som en originalare. Kommer till att byta givaren idag om mekonomen eller ADcenter har den hemma. Konstigt bara att jag byta den för ca 8månader sen och att den e kass. Men hoppas på det e givaren.

Tempmätaren i bilen visade som vanligt ~89grader och kollade man på datan så visade givaren ~58 grader... :S

Fick fram typ: Kylvätsketemperaturgivare, försämrad prestanda, (kommer inte ihåg namnet) men betyde att det kom o gick att givaren cp,a till de.

Hoppas iaf på de bästa!

Mvh Simon smile

det låter troligt, lycka till smile

Hej! Japp, har nu bytat givaren o bilen går som den ska än så länge iaf! tongue Men måste varit givaren som rövat sig.

Mvh Simon smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
Funkiee Saab älskare!
29 oktober 2010 · 4 597 Inlägg

du kanske köpte en skitgivare förra gången? tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
29 oktober 2010 · 273 Inlägg

Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
hejpadig
31 oktober 2010 · 262 Inlägg

WolleJR skrev:
Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

HA HA HA HA mycket lustigt! wink

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
hejpadig
31 oktober 2010 · 262 Inlägg

Funkiee skrev:
du kanske köpte en skitgivare förra gången? tongue

haha joo de måste fan ha varit de, för de e konstigt den gick isönder efter drygt 8 månader! :S Men nu går den ju som den ska o ja e nöjd tongue

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
TS_quattro fyrkrafsare
31 oktober 2010 · 1 443 Inlägg

WolleJR skrev:
Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

till viss del kan jag hålla med, jag ger upp mitt audi ägande nu, tänker prova en subaru...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
1 november 2010 · 273 Inlägg

hejpadig skrev:

WolleJR skrev:
Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

HA HA HA HA mycket lustigt! wink

Vadå när kolvringarna sitter i grillen så går ju inte motorn så bra wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
1 november 2010 · 273 Inlägg

TS_quattro skrev:

WolleJR skrev:
Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

till viss del kan jag hålla med, jag ger upp mitt audi ägande nu, tänker prova en subaru...

Vadå för någon subaru? smile

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
hejpadig
1 november 2010 · 262 Inlägg

WolleJR skrev:

hejpadig skrev:

WolleJR skrev:
Jag vet ett svar silwer, det är en audi wink

HA HA HA HA mycket lustigt! wink

Vadå när kolvringarna sitter i grillen så går ju inte motorn så bra wink

hehe mjaa, då går audi förvånansvärt bra jämfört med andra utan kolvringar?? lol

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
1 november 2010 · 273 Inlägg

hejpadig skrev:

WolleJR skrev:

hejpadig skrev:

HA HA HA HA mycket lustigt! wink

Vadå när kolvringarna sitter i grillen så går ju inte motorn så bra wink

hehe mjaa, då går audi förvånansvärt bra jämfört med andra utan kolvringar?? lol

Volvo funkar utan olja oxå wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
hejpadig
1 november 2010 · 262 Inlägg

WolleJR skrev:

hejpadig skrev:

WolleJR skrev:

Vadå när kolvringarna sitter i grillen så går ju inte motorn så bra wink

hehe mjaa, då går audi förvånansvärt bra jämfört med andra utan kolvringar?? lol

Volvo funkar utan olja oxå wink

haha ok? Vafan syftar du på där. haha tongue

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
WolleJR Klassad som Bilgalen Idiot
1 november 2010 · 273 Inlägg

hejpadig skrev:

WolleJR skrev:

hejpadig skrev:

hehe mjaa, då går audi förvånansvärt bra jämfört med andra utan kolvringar?? lol

Volvo funkar utan olja oxå wink

haha ok? Vafan syftar du på där. haha tongue

Åkesson skulle starta B230 motorn i skolan och så tyckte han den gick tungt och så "högg" den oxå så frågade jag om han hade fyllat på olja och han bara "behövs de?" xD
Och sen körde jag min duett utan olja i växellådan och den funkar fortfarande wink
Så volvo håller iallafall wink

Volkswagen Golf GL Mk1 "Goffen" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang