Hur många lastbilschaufförer finns de på Garaget? "Vilka ska på trucker meet i helgen?"

WoozyDozz
7 juli 2011 · 918 Inlägg

Varför du blev lastbilschaufför?
Följde med farsan ofta.

Vart jobbar du?
Just nu Posten logistik i Uddevalla, kör natt ena veckan och eftermiddagen/kvällen andra.

Hur länge har du jobbat inom yrket?
Som totalt har jag kört lastbil i 1 år och 1 månad.

Vart tog du ditt BE-CE kort?
Östrabo yrkes.

Senast redigerat av WoozyDozz (7 juli 2011)

andreasliljemark
7 juli 2011 · 210 Inlägg

Varför du blev lastbilschaufför?
Ville läsa något yrkesförberedande!

Vart jobbar du?
Beves Express Karlstad, kyl och frystransporter.

Hur länge har du jobbat inom yrket?
Snart 1år på Beves, innan de några månader i Norge och några månader med bara bil.

Vart tog du ditt BE-CE kort?
Södra Vikens naturbruksgymnasium.



Off-topic-  Ingen som har tipps på fjärrkörningar i Värmland, Karlstad helst smile
Halvtrött på upp till 14-15 timmar på en dag o bara runt 6 timmar körning!

Ha de gött! smile

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
9 juli 2011 · 616 Inlägg

JessiicaM skrev:
Tacktack! Njaa, det där med trailer är nog inte riktigt min grej.. Lite mer utmaning med släp anser jag smile
Får väl se vad det blir för jobb till hösten, för tillfället finns det ingen ledig tjänst på denna körningen och jag har några mil att köra till företaget.. Men något roligt ska jag väl lyckas hitta, om inte annat så har ju DSV fler körningar än just dessa smile

Kasta på en 7meters kalv bakom trailer, det är svåraste du kan backa med! smile Men visst bara trailer är ju enkelt det är sant. Sök på Ahola transport?

aha_100
14 juli 2011 · 535 Inlägg

Lite off top men endå, igår hade jag 1km kvar till min destination. Jag märkte att vägen började bli väldigt smal så jag tänkte det var bäst att lämna trailern och åka bort och kika lite med bara dragarn först.

BRA IDE!

vilka vägar det finns alltså....

http://oi55.tinypic.com/2vrzvp2.jpg

Senast redigerat av aha_100 (14 juli 2011)

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
14 juli 2011 · 616 Inlägg

Häftig bild! Vart är det någonstans? Inte är da la sverige direkt HAHA! wink

aha_100
14 juli 2011 · 535 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Häftig bild! Vart är det någonstans? Inte är da la sverige direkt HAHA! wink

Schweiz tongue

attackhamster
14 juli 2011 · 475 Inlägg

R3SpEKT för den bilden!!!

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
_Wcc_
16 juli 2011 · 6 Inlägg

Hur går man tillväga om man vill ta CE kort, yrkesakademin finns här i stan men, hur kommer man in där?
Måste man vara arbetslös osv?

slimetard roadrage
16 juli 2011 · 188 Inlägg

_Wcc_ skrev:
Hur går man tillväga om man vill ta CE kort, yrkesakademin finns här i stan men, hur kommer man in där?
Måste man vara arbetslös osv?

antingen genom AF eller så kan du ta tjänstledigt och gå via komvux. om du har råd kan du köra privat

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
16 juli 2011 · 616 Inlägg

Du lär nog vara arbetslös nästan för att hinna med teorin och all körning. Kolla med AF eller via lärcentrum?! Det är ju både ADR, YKB, + C prov/körning CE prov/körning, och säkert någon av säkerhet på väg, truckkort? Ja jobbar du heltid så är du duktig om du orkar/hinner wink

Som sagt det är riktigt roligt jobb, men man får jobba för långe på dagarna, beror på vad man kör! Lycka till med allt smile

_Wcc_
16 juli 2011 · 6 Inlägg

Masen_Racing skrev:
Du lär nog vara arbetslös nästan för att hinna med teorin och all körning. Kolla med AF eller via lärcentrum?! Det är ju både ADR, YKB, + C prov/körning CE prov/körning, och säkert någon av säkerhet på väg, truckkort? Ja jobbar du heltid så är du duktig om du orkar/hinner wink

Som sagt det är riktigt roligt jobb, men man får jobba för långe på dagarna, beror på vad man kör! Lycka till med allt smile

Jag slutar ju såklart mitt nuvarande jobb, menade lite mer om man måste vara arbetslös för att ha en chans att få det finansierat, har nog inte råd att betala det själv. Nån som tagit via Yrkesakademin och vet hur ansökning osv går till?

aha_100
17 juli 2011 · 535 Inlägg

Man går ju på yrkesakademin onödigt länge då dom får pengar av  af för var dag man är där. Jag tog mitt CE där, tog ett halvår. På dagarna satt man och snacka skit med polarna och körde en timme per dag ungefär.

Sedan ville jag ha DE också, hörde med af men dom ville inte sponsra då jag redan hade jobb. Då ringde jag yrkesaademin och frågade vad dom skulle ha om ja pyntade själv. cirka 30 tusen..

Då lånade jag en buss och provade en uppkörning, hade aldrig kört buss innan. Körde runt några timmar på förmiddagen och vande mig lite med den, sen körde ja upp. Klara på första.

Gjorde lika med ykb och teori. Mitt DE kostade totalt under 5k för mig.

slimetard roadrage
17 juli 2011 · 188 Inlägg

tror det är tvärtom, att dem vill bli av med en så snabbt som möjligt då dem får en klumpsumma per elev.

NightCruiser
17 juli 2011 · 1 163 Inlägg

NightCruiser skrev:
Varför du blev lastbilschaufför?
Ensamvarg, så enkelt är det.

Vart du jobbar?
Öxnevalla Åkeri

Hur länge du har jobbat inom yrket?
Cirkus 5år...

Och vart du tog C-Ce kortet mm mm.
Fordon Transport i Varberg.

Min lilla pärla, även döpt till Freja...
http://www1.garaget.org/gallery/archive/6866/1003901_81waa0.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/6866/1001775_vq1rsd.jpg
Scania 164G, 580hk V8 med 6" pipa, sjunger fint genom skogarna.

Smärre uppdate!

Efter lite velande blev jag förflyttad till en R580 under 8månader.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/6866/884439_8me3lc.jpg

Men den såldes för 2månader sedan pga dess lite höga tjänstevikt (23,6ton) och istället inhandlades en Volvo FH16 540 -07 men MT Eksjö påbyggnader och Kilafors släp med en tjänstevikt på måttliga 20,50ton...
Känns lite sådär med Volvo igen men det är ett mkt fint ekipage så jag kan leva med det... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6866/6866-82193bff79ea2d6a4a4861570e8405eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6866/6866-1fd79b5ee556356ab2bdce2b22d798a5.jpg

Senast redigerat av NightCruiser (4 maj 2012)

trippelturbo Trucker
17 juli 2011 · 2 710 Inlägg

Kul med en chaufförs-tråd. Missat den nämligen..

Börjar 17.00 idag, kan ta nåra bilder om jag ej glömmer smile
Kör tradare åt Ica, gjort det nu i ungefär ett halvt år. Kör en Scania R500 -06, "halv"automat smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
17 juli 2011 · 2 710 Inlägg

aha_100 skrev:
Lite off top men endå, igår hade jag 1km kvar till min destination. Jag märkte att vägen började bli väldigt smal så jag tänkte det var bäst att lämna trailern och åka bort och kika lite med bara dragarn först.

BRA IDE!

vilka vägar det finns alltså....

http://oi55.tinypic.com/2vrzvp2.jpg

Mkt fin bild, jag som trodde att Norge tagit priset.. tongue

Fart missbrukare
aha_100
17 juli 2011 · 535 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Mkt fin bild, jag som trodde att Norge tagit priset.. tongue

Jo men Schweiz är faktiskt helt okej, här var det ju jag som var ute på lite äventyr.

Det här är väl en mer normal bild från hur det är att åka igenom landet:

http://oi55.tinypic.com/2czoi3c.jpg

trippelturbo Trucker
17 juli 2011 · 2 710 Inlägg

aha_100 skrev:

BMWgrabben skrev:
Mkt fin bild, jag som trodde att Norge tagit priset.. tongue

Jo men Schweiz är faktiskt helt okej, här var det ju jag som var ute på lite äventyr.

Det här är väl en mer normal bild från hur det är att åka igenom landet:

http://oi55.tinypic.com/2czoi3c.jpg

Vad kör du?? ATt du vågar använda navigator hmm . Har BARA väldig tråkiga minnen från dessa.. senast igår, då jag körde extra till ett nytt ställe sad. Bil o dubbelplansläp, hela ekipaget med last kanske vägde runt 50-55ton. Kommer till en liten bro med varningsskyltarna "ej över 3.5t" och "ej längre än 12m".

Man blev lite pissnödig där..

Fart missbrukare
aha_100
17 juli 2011 · 535 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Vad kör du?? ATt du vågar använda navigator hmm . Har BARA väldig tråkiga minnen från dessa.. senast igår, då jag körde extra till ett nytt ställe sad. Bil o dubbelplansläp, hela ekipaget med last kanske vägde runt 50-55ton. Kommer till en liten bro med varningsskyltarna "ej över 3.5t" och "ej längre än 12m".

Man blev lite pissnödig där..

Alltså det beror på lite vad du har för gps och hur du använder den. Jag äger över huvud taget ingen kartbok och har körningar över hela euroa. Klarar mig bra med gpsn.

Garmin tex är en gps jag inte kommer överens med, jag skulle inte lita på en sån. Men det går säkert det också, handlar väl om vad man är van vid.

Dels kan du ställa in gpsn efter att välja bra vägar framför korta. Sen när du ställer in en adress så får du upp tre olika värdrutter som gpsn har räknat ut. Då ser du ju också på skärmen hur den dragit rutten, om det är stora vägar eller små. Om du tycker att någon av dom ser bra ut så väljer du den, vill du åka en annan rutt så ställer du in det.

Jag lägger alltså ner mycket tid på att komma överens med gpsn innan jag börjat rulla. När både gpsn och jag är överens så vet ju jag vilken väg den kommer att dra mig. Då är det bara luta dig tillbaka och köra.


Visst har jag kommit till ställen där man inte fått köra lastbil, det man får göra då är ju att dra i handbromsen, zooma ut och kolla om hur man ska komma runt det. En rolig grejj hände i Polen sist jag var där. Kom fram till en 3,8 viaduk, stannade och funderade hur jag skulle köra för att komma runt. Ser då en fullstor trailerdragare komma mötande. Höll säkert 90 under viadukten.

Hmm, den där va fan inte 3,8 tänkte jag tongue Smög fram och visst, mycke riktigt kom jag under också. Viadukten var alltså inte 3,8 utan över 4 meter..

Masen_Racing Euro 6 vad e det?
17 juli 2011 · 616 Inlägg

Ojoj kika ni era GPS.er ni så kika jag över internet på google t,ex hur vägarna är. Kör man riktigt långa transporter lär man kika över om de är smala korsningar eller små rondeller. Som i Danmark är dem sjukligt små, iaf om man skulle köra 29.60 meter långt wink Då fick jag ta omvägar som heter duga alltså. Men det var nog fean värt ändå.

Så som sagt lite aldrig på en GPS allt för jävla mkt. Men den är bra också. Men föredrar hellre karta mer också!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang