Svetsare - Lön

Sued
1 november 2010 · 238 Inlägg

Hej,


Kan börja med att det är inte jag som undrar utan en kompis som råkar vara för lat för att registrera sig här...

Han sitter och funderar på att hyra in eventuellt anställa ett gäng svetsare, men varken han eller jag själv har så där jätte stor koll vad en sådan brukar få i lön.

Vad ligger en certifierad svetsare på i timmen utan traktamente etc?

Olika beroende på vilka/hur många olika svetsar (tig, mig, gas etc) han/hon kan?


Tack på förhand, undanber mig från en miljard svets CV's tack!!


Mvh // Sued

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
ShyGuy RM-operatör
1 november 2010 · 667 Inlägg

Vad jag hade gjort i din kompis läge, vore att sätta ut en annons hos exempelvis Arbetsförmedlingen, och under rubriken "Lön" som finns, skriva "Lön enligt överenskommelse", samt i själva annonsen skriva att svetsarna själva får berätta vad de begär i lön. Min gissning är att han får dom billigast då, eftersom de flesta troligen sätter sig lite längre än just standardlönen, för att öka chansen att få jobbet.

Sued
2 november 2010 · 238 Inlägg

Ahh jo, gjort precis det, haft ett gäng inne på intervju med respektive persons löneanspråk, men det varierar riktigt kraftigt mellan vad som begärs! 230/h till 680/h. Visst vissa har haft mer certifikat/licenser än andra, funderar på att "låna" ut några ibland så då kan det ju vara bra.

Men det känns just nu lite oklart vad vi ska lägga oss på.... Måste ju finnas ett antal svetsare här smile

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Glesmark
23 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Hur slutade det hela?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang