Nyckellåset på bilen börjar kärva, vad ska jag smörja med?

Adiiii
5 november 2010 · 196 Inlägg

Tjo!
Är tungt att få runt nyckeln på förardörren, har provat med vanlig låsspray men tycker bara att motståndet blir tyngre.
Några förslag?

Full fart spar tid!
Volvo C30 R-design "Nemo" (2012)
bjornt herr
5 november 2010 · 321 Inlägg

Använd låsspray som innehåller teflon, tror OK:s låsolja gör det. Annars kanske nyckeln börjar bli sliten?

CJ
5 november 2010 · 55 Inlägg

Testa att smörja med lättflytande lås spray med teflon i. Brukar gå bra med 5-56 med, men lås spray är nog bättre. Ev om det är smutts i låset,  Kan ju vara låset/nyckel som är slitet om du behöver lirka/dra ut myckeln något när du ska vrida om för att det ska fungera (är låssmed)

Senast redigerat av CJ (5 november 2010)

Mvh Cj
Adiiii
5 november 2010 · 196 Inlägg

Nyckeln går i själva rälsgrejen i dörren, det är när jag ska vrida upp låset som det är tungt, kan prova med
magiska 5-56an. Läste ngt om att en del använder smörolja till sina ytterdörrar, kan man använda till bilen också?

Full fart spar tid!
Volvo C30 R-design "Nemo" (2012)
Criton Rocketdog
5 november 2010 · 270 Inlägg

Jag brukar använda vapenolja. Funkar fint smile

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.
Muttley
5 november 2010 ·

symaskinsolja, sketbra till skillnad mot "låsspray".

CJ
5 november 2010 · 55 Inlägg

Adiiii skrev:
Nyckeln går i själva rälsgrejen i dörren, det är när jag ska vrida upp låset som det är tungt, kan prova med
magiska 5-56an. Läste ngt om att en del använder smörolja till sina ytterdörrar, kan man använda till bilen också?

man ska INTE ha tjock/tröga oljor som tex symaskin olja. när det blir kallt blir den seg/stelnar och stiften kan klibbar fast/kärva. Jag brukar få plocka isär låscylindrar här på jobbet och göra rent dom och smörja för folk har haft tjock olja i och det kärvar ihop.

låsspray med teflon, alt grafitpulver har man till lås. jag använder bara spray dagligen

Senast redigerat av CJ (5 november 2010)

Mvh Cj
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
5 november 2010 · 3 404 Inlägg

Spraya på låsolja, funkar inte det så får du väll plocka bort dörrsidan och börja rota i varför det är trögt

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Adiiii
5 november 2010 · 196 Inlägg

Jag har CRC:s låsolja, är det teflon i den?

Full fart spar tid!
Volvo C30 R-design "Nemo" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 november 2010 · 2 307 Inlägg

Kan ju vara en del skit i låset prova att rengögöra ordentligt med typ bräkleen å tryckluft å sedan dränk det i låsolja.

Blir inte det bra så kan det var själva dörrlåste eller nåt liknande som trögar eller så e lås eller nyckel helt enkelt för slitet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Adiiii
5 november 2010 · 196 Inlägg

Hmm, ska testa lite imrgon smile
Nyckeln är det inget fel på, den öppnar fint på passagerarsidan smile

Full fart spar tid!
Volvo C30 R-design "Nemo" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang