Saab 9-5 laddar men inget händer??

Hyggllan
6 november 2010 · 23 Inlägg

Tja.
Var och provkörde en saab 9-5 aero -00.
Jag ligger på 2:an och pressar nästan max och märkar att det är helt tyst. inget vinande och pys"Org dumpen sitter på". Testar 3:an samma sak där. inget händer.
Turbon laddar "enligt mätaren" men inget händer. Ägaren har bytt alla slangar till silikon slangar.

Tacksam för svar.

Calleklutt
6 november 2010 · 241 Inlägg

Mätaren på 9-5 där de står "Turbo" mäter inte laddtrycket, den mäter mängden luftmassa eller liknande tror jag. Är iaf inte laddtrycket den mäter.

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
Hyggllan
6 november 2010 · 23 Inlägg

Calleklutt skrev:
Mätaren på 9-5 där de står "Turbo" mäter inte laddtrycket, den mäter mängden luftmassa eller liknande tror jag. Är iaf inte laddtrycket den mäter.

okej. men mängden luftmassa ökar iaf. men inget händer.

2quick4u
7 november 2010 · 296 Inlägg

jag är inte så insatt men det är väl lmm som mäter luftmassan och desto mer du varvar desto mer orkar motorn suga in och det resulterar i att luft mängden ökar, eller? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Janneutanb
7 november 2010 · 7 272 Inlägg

Är det något problem?
Meningen är ju att det inte ska låta om bilarna...

2quick4u
7 november 2010 · 296 Inlägg

är problemet att den inte låter eller att den inte får laddtryck? :S

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
smilesante
7 november 2010 · 94 Inlägg

en helt normal orginalbil? ser heller inget problem

Senast redigerat av smilesante (7 november 2010)

Opel Manta "16v Turbo och Kompressor" (1971)
TireSlayer Tvivlare
7 november 2010 · 2 266 Inlägg

Hyggllan skrev:
Tja.
Var och provkörde en saab 9-5 aero -00.
Jag ligger på 2:an och pressar nästan max och märkar att det är helt tyst. inget vinande och pys"Org dumpen sitter på". Testar 3:an samma sak där. inget händer.
Turbon laddar "enligt mätaren" men inget händer. Ägaren har bytt alla slangar till silikon slangar.

Tacksam för svar.

Låter som en frisk standard Saab 95. Så, vad är problemet?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Hyggllan
7 november 2010 · 23 Inlägg

MantaRobin skrev:

Hyggllan skrev:
Tja.
Var och provkörde en saab 9-5 aero -00.
Jag ligger på 2:an och pressar nästan max och märkar att det är helt tyst. inget vinande och pys"Org dumpen sitter på". Testar 3:an samma sak där. inget händer.
Turbon laddar "enligt mätaren" men inget händer. Ägaren har bytt alla slangar till silikon slangar.

Tacksam för svar.

Låter som en frisk standard Saab 95. Så, vad är problemet?

Problemet är att turbon inte funkar..... antagligen så läcker det eller så e den bara trasig.
Syftet med denna tråden är att kunna hittat något fel så han som har den kan fixa den.

Hyggllan
7 november 2010 · 23 Inlägg

smilesante skrev:
en helt normal orginalbil? ser heller inget problem

Visserligen är jag inte bil proffs någonstans. Men om det sitter en Fulltyckare i bilen så bör man ändå känna av att det sitter en där??? eller? för att i polarens saab 9-5 aero är det helt annat där turbon funkar. smile

sweTYSK3N
7 november 2010 · 26 Inlägg

min 9-3 2.0t suger och pyser när man gasar. så något borde du väl höra.

Hyggllan
8 november 2010 · 23 Inlägg

sweTYSK3N skrev:
min 9-3 2.0t suger och pyser när man gasar. så något borde du väl höra.

ja, men man hör ju ingenting. för utom "motorljudet" asså inget vinande från turbon eller pys från dumpen.

TireSlayer Tvivlare
8 november 2010 · 2 266 Inlägg

ner med huvet under huven när någon annan sitter i o gasar, och lyssna om du kan höra ett väsande ljud någonstans. du kan också plocka av sugsnorkeln och känna om turbon går att snurra på. alternativt kan de va att den inte har några vingar kvar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Hyggllan
9 november 2010 · 23 Inlägg

MantaRobin skrev:
ner med huvet under huven när någon annan sitter i o gasar, och lyssna om du kan höra ett väsande ljud någonstans. du kan också plocka av sugsnorkeln och känna om turbon går att snurra på. alternativt kan de va att den inte har några vingar kvar.

tack för tipset big_smile

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 november 2010 · 3 404 Inlägg

Inte stopp i avgassystemet eller liknande? Har fått det några gånger och då känns och låter det som om turbon inte fanns.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
JonasK -.-
9 november 2010 · 383 Inlägg

Är det alltså viktigare att det viner o pyser än att den går som den ska??

Hur känns bilen då?
Är den slöare än de brukar vara?
Känns den trött?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
m0s mästarenen o_O
9 november 2010 · 92 Inlägg

Hyggllan skrev:

smilesante skrev:
en helt normal orginalbil? ser heller inget problem

Visserligen är jag inte bil proffs någonstans. Men om det sitter en Fulltyckare i bilen så bör man ändå känna av att det sitter en där??? eller? för att i polarens saab 9-5 aero är det helt annat där turbon funkar. smile

Finns inga lättryckare eller fulltryckare på en Saab 9-5. Både GT17 agget och mitsu TD04-agget är fulltryckare.
Dock så är laddet satt till 0.4bar (+-0.4) original på GT17 agget.

Laddar mätaren fullt ut? Ska väl bara ladda in på det röda även på de gamla aerosarna?

Senast redigerat av m0s (9 november 2010)

Hyggllan
9 november 2010 · 23 Inlägg

m0s skrev:

Hyggllan skrev:

smilesante skrev:
en helt normal orginalbil? ser heller inget problem

Visserligen är jag inte bil proffs någonstans. Men om det sitter en Fulltyckare i bilen så bör man ändå känna av att det sitter en där??? eller? för att i polarens saab 9-5 aero är det helt annat där turbon funkar. smile

Finns inga lättryckare eller fulltryckare på en Saab 9-5. Både GT17 agget och mitsu TD04-agget är fulltryckare.
Dock så är laddet satt till 0.4bar (+-0.4) original på GT17 agget.

Laddar mätaren fullt ut? Ska väl bara ladda in på det röda även på de gamla aerosarna?

mätaren laddade som den skulle det är därför jag e lite förvirrad:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang