Volvo 745a blir slö efter 3000 varv

Bompeman
8 november 2010 · 679 Inlägg

tja har då en 745a som krånglar lite , när den är kall slår den ifrån vid 3000 varv , sen när den är varm blir den bara slö efter 3000 varv , känns som den stryper sig själv typ , Stiften är väldigt svarta med !

Bilen har gått 38 000 , men den har också stått stilla i flera år innan jag köpte den , har bytt luftfilter , stift , bränslefilter osv

kan det vara tändkablar/fördelare som krånglar ?
har kört med den så allt fått komma igång


mvh

Senast redigerat av Bompeman (8 november 2010)

xXSammy
8 november 2010 · 6 584 Inlägg

Byt kablar, fördelare + lock

De/Dem
Bompeman
8 november 2010 · 679 Inlägg

Malheus skrev:
Byt kablar, fördelare + lock

Blir att göra det och hoppas på att problemet släpper tongue

tack för hjälpen !

Andreas_ace
8 november 2010 · 375 Inlägg

Bompeman skrev:
tja har då en 745a som krånglar lite , när den är kall slår den ifrån vid 3000 varv , sen när den är varm blir den bara slö efter 3000 varv , känns som den stryper sig själv typ , Stiften är väldigt svarta med !

Bilen har gått 38 000 , men den har också stått stilla i flera år innan jag köpte den , har bytt luftfilter , stift , bränslefilter osv

kan det vara tändkablar/fördelare som krånglar ?
har kört med den så allt fått komma igång


mvh

Låter mer som bränsleproblem.
Runt 3000rpm så ska lamda regleringen gå igång.

Kan vara för lite/mycket bränsle som kommer, kanske rent utav bränslebox, lamdasond osv

Volvo 740GL (1990)
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Andreas_ace skrev:

Bompeman skrev:
tja har då en 745a som krånglar lite , när den är kall slår den ifrån vid 3000 varv , sen när den är varm blir den bara slö efter 3000 varv , känns som den stryper sig själv typ , Stiften är väldigt svarta med !

Bilen har gått 38 000 , men den har också stått stilla i flera år innan jag köpte den , har bytt luftfilter , stift , bränslefilter osv

kan det vara tändkablar/fördelare som krånglar ?
har kört med den så allt fått komma igång


mvh

Låter mer som bränsleproblem.
Runt 3000rpm så ska lamda regleringen gå igång.

Kan vara för lite/mycket bränsle som kommer, kanske rent utav bränslebox, lamdasond osv

Stiften är väldigt svarta så kan nog vara det du säger !  stiften är också fuktiga typ av bensin när man plockar bort dom efter man kört , men om det är bränsleporblem borde inte jag få andra avgasvärden på besiktningen ?
kan skriva ner alla värden jag fick på besiktningen om det skulle vara till hjälp? Dock gick den igenom
Skulle vara bra om någon visste vad det är , ganska trött på att bilen är så här

Senast redigerat av Bompeman (9 november 2010)

Andreas_ace
9 november 2010 · 375 Inlägg

Dem varvar bara upp motorn till ca 2500rpm på besiktning.
Och det är runt 3000 dina problem börjar.

Volvo 740GL (1990)
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Dem varvar bara upp motorn till ca 2500rpm på besiktning.
Och det är runt 3000 dina problem börjar.

Okej det visste jag inte
Har hört runt lite och folk säger att problem kan vara LMM ?
en del andra säger bränslebox och lamdasond

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Ryck ur sladden till luftmassemätaren, går motorn bättre då så
är luftmassemätaren kass.
Har varit med om samma problem och då kom det även ut
svartrök ur avgasröret, av med sladden och den direkt bättre.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
mange_240
9 november 2010 · 1 562 Inlägg

du bör ha blinkoder på den blinka fram dom.

Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Ibanezman skrev:
Ryck ur sladden till luftmassemätaren, går motorn bättre då så
är luftmassemätaren kass.
Har varit med om samma problem och då kom det även ut
svartrök ur avgasröret, av med sladden och den direkt bättre.

Tomgången var värdelös , men som jag kände gick den något bättre , mer varv villig , Min rycker typ lite vit ist , topplockpackning är inget fel på

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:

Ibanezman skrev:
Ryck ur sladden till luftmassemätaren, går motorn bättre då så
är luftmassemätaren kass.
Har varit med om samma problem och då kom det även ut
svartrök ur avgasröret, av med sladden och den direkt bättre.

Tomgången var värdelös , men som jag kände gick den något bättre , mer varv villig , Min rycker typ lite vit ist , topplockpackning är inget fel på

Prova att byt luftmassemätaren då,
det låter nästan som att den kan vara kass.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:

Ibanezman skrev:
Ryck ur sladden till luftmassemätaren, går motorn bättre då så
är luftmassemätaren kass.
Har varit med om samma problem och då kom det även ut
svartrök ur avgasröret, av med sladden och den direkt bättre.

Tomgången var värdelös , men som jag kände gick den något bättre , mer varv villig , Min rycker typ lite vit ist , topplockpackning är inget fel på

Prova att byt luftmassemätaren då,
det låter nästan som att den kan vara kass.

Ska göra det , ska hitta en LMM jag kan prova med först

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:

Tomgången var värdelös , men som jag kände gick den något bättre , mer varv villig , Min rycker typ lite vit ist , topplockpackning är inget fel på

Prova att byt luftmassemätaren då,
det låter nästan som att den kan vara kass.

Ska göra det , ska hitta en LMM jag kan prova med först

Lycka till smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

körde nyss när dden var kall , drog fullt på 2;an nu slog den inte ifrån vid 3000 varv , ist tändes lamdasonden men den går bra och startar , känns allvarligt som den går något bättre ?

vad är felet igentligen ?

Senast redigerat av Bompeman (9 november 2010)

Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

var ute och provkörde nyss , motorn kall , lamdasond lyser , går bra på 1,an orkar varva som dne ska , slänger i 2;an och den går bara upp till 3000 varv , sen när den blivit varm går den upp över 3000 varv men ganska slö ,

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:
var ute och provkörde nyss , motorn kall , lamdasond lyser , går bra på 1,an orkar varva som dne ska , slänger i 2;an och den går bara upp till 3000 varv , sen när den blivit varm går den upp över 3000 varv men ganska slö ,

Gör den likadant med sladden urdragen till luftmassemätaren?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:
var ute och provkörde nyss , motorn kall , lamdasond lyser , går bra på 1,an orkar varva som dne ska , slänger i 2;an och den går bara upp till 3000 varv , sen när den blivit varm går den upp över 3000 varv men ganska slö ,

Gör den likadant med sladden urdragen till luftmassemätaren?

ska gå ut och prova det nu , återkommer snart

Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

den slog inte ifrån nu vid 3000 varv på 2;an , blev dock ingen skillnad annars tyckte förutom att den inte slog i från , lamdasonden lyser fortfarande med

Ibanezman Skåning
9 november 2010 · 739 Inlägg

Bompeman skrev:
den slog inte ifrån nu vid 3000 varv på 2;an , blev dock ingen skillnad annars tyckte förutom att den inte slog i från , lamdasonden lyser fortfarande med

Felet förkortas LMM.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Bompeman
9 november 2010 · 679 Inlägg

Ibanezman skrev:

Bompeman skrev:
den slog inte ifrån nu vid 3000 varv på 2;an , blev dock ingen skillnad annars tyckte förutom att den inte slog i från , lamdasonden lyser fortfarande med

Felet förkortas LMM.

Nu förstår jag inte vad du menar ? ;P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang