Oljan försvinner under vinterförvaring

mats757
10 november 2010 · 915 Inlägg

Ta det lite lungt, du verkar ha gott om garantitid kvar på bilen.

ALL olja finns i tråget. Det kan inte läcka iväg någon annanstanns. Rinna ut i växellådan eller what so ever går inte.
Det viktigaste är att du alltid kollar oljan under samma förhållanden, på plan mark. Stabilast mätning får du om oljan är varm, OLJE-temp över 60 grader.

Vill du vara rädd om motorn ska du absolut inte små starta den över vintern. Det samlar bara en massa kondens i vevhuset och under ventilkåpan. Även om du tror att motorn har blivit varm så är inte oljan varm. Oljan måste vara över 60 grader för att göra sig av mid kondens.

Låt bara bilen stå du. Kör den 2 mil i vår, kolla oljan! Då kan du justera nivån om det behövs.

Nu är det bara en storm i ett vattenglas. Ta det lungt bara

Mats

twin_cam Smålänning
10 november 2010 · 7 877 Inlägg

Helt rätt att du inte ak småstarta i vinter.

Sitter det ingen jättelik plastbalja under bilen på seat? I så fall borde ju allt samlas i den om pluggen läcker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Cupra_
10 november 2010 ·

mats757 skrev:
Ta det lite lungt, du verkar ha gott om garantitid kvar på bilen.

ALL olja finns i tråget. Det kan inte läcka iväg någon annanstanns. Rinna ut i växellådan eller what so ever går inte.
Det viktigaste är att du alltid kollar oljan under samma förhållanden, på plan mark. Stabilast mätning får du om oljan är varm, OLJE-temp över 60 grader.

Vill du vara rädd om motorn ska du absolut inte små starta den över vintern. Det samlar bara en massa kondens i vevhuset och under ventilkåpan. Även om du tror att motorn har blivit varm så är inte oljan varm. Oljan måste vara över 60 grader för att göra sig av mid kondens.

Låt bara bilen stå du. Kör den 2 mil i vår, kolla oljan! Då kan du justera nivån om det behövs.

Nu är det bara en storm i ett vattenglas. Ta det lungt bara

Mats

Vad jag har hört så ska man varmköra den ca 30min/månad under vintern för att smörja packningarna i ac:n?


Som jag skrev tidigare så har jag lagt mig under bilen och tittat & känt utan att hitta nå läckage.

Nej jag håller helt klart med. den ska ju inte kunna ta vägen någonstans. Jag fyllde imorse när jag kom hem, då gick det i 4dl drygt. Ska kolla senare ikväll om det har hänt något på stickan.

Senast redigerat av Deception (10 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang