Bilen laddar som den vill ?!

MrJR
9 november 2010 · 62 Inlägg

tjena bilen har blivit konstig, står bilen normalt på toggång så laddar den ca 13,5 volt , då går bilen absolut som en skönhet inga problem alls men så fort ja lägger tex fläkten på steg 3-4 så sjunger strömmen till 8-11 volt och bilen dör om ja släpper gasen. men sen om ja sänker fläkten till steg 1 eller steg 0 så laddar den då hur bra som hällst ca 13,5 volt o rullar utan några konstigheter. tar fläkten som exempel då vad jag vet så slukar fläkten mer ström än de andra, hjälp uppskattas gärna någon bra förklaring med mvh !

Alex-s Bakhjulskrafs
9 november 2010 · 1 479 Inlägg

dålig generator.. samma problem om du slår på helljuset?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Drönirettab
10 november 2010 · 21 761 Inlägg

MrJR skrev:
så fort ja lägger tex fläkten på steg 3-4 så sjunger strömmen till 8-11 volt och bilen dör om ja släpper gasen.

En kupefläkt drar aldrig så mycket att spänningen sjunker ner till 11 V eller lägre (även med motorn avslagen) om batteriet är någorlunda friskt, i så fall är det gissningsvis dålig kontakt i tex batterikablarna. Kolla att generatorns laddkabel och eventuell jordkabel sitter fast ordentligt, kika även på batterijordkablarnas fastsättning i kaross/motor. smile

Drönirettab
11 november 2010 · 21 761 Inlägg

Det jag menade mest var batterijordkablarnas kontakt med kaross och motor, är det dålig kontakt där så kommer inte strömmen från generatorn fram till batteriet (eller från batteriet ner till karossen) och då sjunker spänningen rejält vid belastning från strömförbrukare.

För att ta reda på felet så får du mäta spänningen på några ställen med multimeter när du slår på fläkten. Börja på batteripolerna och se vad mätaren visar, flytta nu minusmätpinnen till själva minuspolskon och sedan ner till karossen. Till sist sätter du pinnen på motorblocket. Skriv vilka värden det blir.

Du får väl ha en som hjälper dig vid mätningen och gasar så att inte motorn stannar. smile

big-jepp
24 november 2010 · 3 187 Inlägg

MrJR skrev:
Tror ni att verkstad kan hitta felet eller att en data Felsökning visar felet

hade samma problem på min bil, byt kupefläckt!, lämnade in min på verkstad och dom konstaterade att kupefläckten var trasig/gick väldigt segt och drog därför mycket ström. byt fäckten så är problemet löst:)

Honda civic "civicen" (1993)
Janneutanb
25 november 2010 · 7 272 Inlägg

MrJR skrev:
En dum fråga men vilken är kupefläkten

Den som blåser luft i bilen.

big-jepp
25 november 2010 · 3 187 Inlägg

MrJR skrev:
En dum fråga men vilken är kupefläkten

precis som "brains" skriver, den som blåser luft ut i bilen, går att köpa på skroten men även ny, men gå kostar det en del så ett tips kolla på skroten;)

Honda civic "civicen" (1993)
Drönirettab
25 november 2010 · 21 761 Inlägg

Jag tror fortfarande att felet sitter någon annanstans än vid fläkten. Kupefläkten drar inte så mycket ström att spänningen sjunker till 8-11 V om allt i övrigt är fräscht, så enkelt är det. smile

big-jepp
25 november 2010 · 3 187 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag tror fortfarande att felet sitter någon annanstans än vid fläkten. Kupefläkten drar inte så mycket ström att spänningen sjunker till 8-11 V om allt i övrigt är fräscht, så enkelt är det. smile

jo du kan säkert ha rätt, men i mitt fall var det så som jag skrev.
men dock var inte bilen nere på 8 V det håller jag med om, när jag vred på fläckten så började bilen skaka och dog nästan (ska även tilläggas att min fläckt fungerade inte alls). men stog den på 0 eller 1 var det inga problem men maxade jag fläckten så dog nästan bilen.
bytte kupefläckt och problemet löst för min del:)

Honda civic "civicen" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang