Intro:Det var nån gång i barnaåren som jag första gången såg en 5:e generationens Celica, det var TV sändningar från WRC och jag föll pladask för den rundade skönheten i Castrol dekor.
Har nu långt senare lyckats få tag i min alldeles egen Celica GT4 Carlos Sainz (min är nr
4633 av
5000 som tillverkades), trött exteriör och med helt rätt prislapp så köpte jag den 1:a november 2010 bilen som jag så länge drömt om!
Planen med bilen:Utöver att fräscha upp bilen efter bästa förmåga så ska jag utvändigt bygga en replika av TTE's rally Celica de körde i WRC under nittiotalet. Invändigt har jag inga planer på att bygga en rallybil än så länge utan behålla den ganska nära original med små mods.
Annonsbilden, som synes finns det en hel del att göra.
Så här är min vision av hur den ska se ut när jag är färdig med den.
Saker som ska göras:- WRC dekor.
- Införskaffa & montera dimljus.
- Införskaffa ännu bredare spacers till grusfälgarna.
- WRC speglar.
- Skaffa ett komplett "System 10" ljudsystem (original ljudsystem som var tillval på dessa bilar).
Saker gjorda under 2014:- Lackat bilen vit.
Saker gjorda under 2013:- Projektet har stått stilla p.g.a ekonomiska och personliga anledningar.
Saker gjorda under 2012:- Åtgärdat det knarrande ljudet från styrningen (löst styrväxel fäste).
- Bytt en skadad drivknutsdamask (höger bak, inre).
- Byggt om avgasupphängning till slutburken.
- 25mm Spacers till bakhjulen inhandlade.
- Fått den genom besiktningen.
- Svetsat igen hål för spolarmunstycke och torkare på bakluckan.
- Köpt och monterat tillbaka original luftburk.
Saker gjorda under 2011:- Skaffat 15" OZ Rally Racing Fälgar (de TTE använde på grussträckorna i WRC på den här bilen).
- Skaffat 17" OZ Crono Fälgar(de på bilden ovan).
- Bytt hjullager, spindelleder och naven på båda sidor fram.
- Införskaffat facelift baklysen.
- Ny baklucka, vinge, stötfångare och bakre plåtpanel (skadade delar utbytta).
Saker gjorda under 2010:- Ny grill.
- Nytt plasthölje till höger strålkastare.
Jag har ingen deadline då bilen ska vara färdig eftersom jag lever på existensminimum, men lägger i princip allt jag får över på projektet så sakta men säkert går det framåt.