B20 Webermotor går inte som den ska!

Vilhelmsson_J
14 november 2010 · 154 Inlägg

Hej, jag har byggt ihop en B20 motor med nya grejer, uppsättningen kommer här.

Block: Original endast honat 2,0l

Vev: Orginal vev med nya vevlager och filtringar

Stakar: Orginal med nya ramlager

Kolvar: Orginal nya överdimension med nya ringar

Oljepump: Ny orginal

Tråg: orginal

Topp: steg 6
portad
planad
orginal ventiler
dubbla fjädrar
slipade ventiler
frästa säten
nya tätningar
täthetskontrollerad

Tändsystem: Luminition brytarlöst

Insug: Nya misab

Grenrör: Extraktor

Förgasare: Nya dcoe weber 45


När motorn blev ihopsatt första gången så gick den konstigt, typ bara på två/tre cylindrar. Vi såg då att vi hade ett litet läckage mellan grenrör/insug - topp. Så nu är den packningen bytt. Nu är det helt tätt. men motorn gör fortfarande samma sak. förbränningsrummen är täthetskontrollerade så sprickor där är uteslutet. För övrigt kan jag inte se några andra tendenser till sprickor. Tändningen justerar vi när motorn är igång men det vlir inte bättre hur vi än vrider på den.

Tackar för svar!

Trimma lungt!
rally-tobbe
14 november 2010 · 1 266 Inlägg

Hejsan, har du kollat hur tändkablar och stift ser ut? blir tändspolen varm?

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2010 · 13 764 Inlägg

hur pass bra koll har du på förgasarna
för det är knappast så att man kan prova att montera dom utan någon omtanke hur dom ska bestyckas

du kan söka på nätet efter någon med liknande koncept montera likdana munstycken och halsringar och utgå från detta när du fixar fin liret

eftersom ingen motor är den andra lik så måste dom alltid bestyckas ihop med motorn
även om motorn är identisk på den andra bilen

tycker dom brukar kunna gå riktigt illa om inte förgasarna är rätt inställda

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vilhelmsson_J
15 november 2010 · 154 Inlägg

rally-tobbe skrev:
Hejsan, har du kollat hur tändkablar och stift ser ut? blir tändspolen varm?

Allt det är nytt. Den gör så direkt från start

Trimma lungt!
Vilhelmsson_J
15 november 2010 · 154 Inlägg

Growe skrev:
hur pass bra koll har du på förgasarna
för det är knappast så att man kan prova att montera dom utan någon omtanke hur dom ska bestyckas

du kan söka på nätet efter någon med liknande koncept montera likdana munstycken och halsringar och utgå från detta när du fixar fin liret

eftersom ingen motor är den andra lik så måste dom alltid bestyckas ihop med motorn
även om motorn är identisk på den andra bilen

tycker dom brukar kunna gå riktigt illa om inte förgasarna är rätt inställda

Förgasarna är endast "grundbestyckade" till 180 hk enligt dalhems. Att den skulle gå dåligt förväntade jag mig. Men att den bara skulle gå på två cylindrar, känns som att den skulle gå på alla fyra även om dom inte är spec bestyckade. eller har jag fel ?

Trimma lungt!
Vilhelmsson_J
15 november 2010 · 154 Inlägg

Jag får låv att tillägga att Topplocket är en insprutar topp. Alltså en b20e med igensatta spridarhål.

Trimma lungt!
rally-tobbe
15 november 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo_Trimm skrev:
Jag får låv att tillägga att Topplocket är en insprutar topp. Alltså en b20e med igensatta spridarhål.

Är toppen inte portad eller planad? vad är storleken på ventilerna?

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Vilhelmsson_J
15 november 2010 · 154 Inlägg

rally-tobbe skrev:

Volvo_Trimm skrev:
Jag får låv att tillägga att Topplocket är en insprutar topp. Alltså en b20e med igensatta spridarhål.

Är toppen inte portad eller planad? vad är storleken på ventilerna?

jo toppen är portad och planad, det är större ventiler men hur stora vet jag inte,

Trimma lungt!
mats757
15 november 2010 · 915 Inlägg

1: Ventiljustering
2: Kompprov. Ska alltid vara kontrollerat först så att man vet!
3 Hur exakt är förgasarna synkade? Hur gjorde du?

När det är gjort kan du börja felsöka el och bränslefel

Mats

Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

mats757 skrev:
1: Ventiljustering
2: Kompprov. Ska alltid vara kontrollerat först så att man vet!
3 Hur exakt är förgasarna synkade? Hur gjorde du?

När det är gjort kan du börja felsöka el och bränslefel

Mats

Ventilerna är injusterade enligt emer kammens spec.
Kompprovet har jag inte gjort ännu.
Förgasarna är grundinställda för 170-180hk av dalhems

De sitter el bränslepump som är ny. Btr och tändsystemet är nytt och det har jag haft en en annan motor som gick som en dröm. Förutom att det var lite för få häst i den.


Imorgon kommer jag med ett komptest plus att på torsdag ska jag lämna iväg bilen till en kille som kan weber ut och in. Han ska få göra ett försök.

Trimma lungt!
kolvas
16 november 2010 · 4 001 Inlägg

Vad har du för bränsletryck?
har du satt tändkablarna rätt? en B20 snurrar rotorn moturs.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

kolvas skrev:
Vad har du för bränsletryck?
har du satt tändkablarna rätt? en B20 snurrar rotorn moturs.

exakt koll på bränsletrycket har jag inte, men tändkablarna sitter rätt.

Trimma lungt!
muffl0n Bajsapa
16 november 2010 · 316 Inlägg

detta är nog jävligt långsökt,  men min gjorde såhär med. mina förgasare var inte nya men i förgasarna satt något filter som hade typ vikt sig så ingen soppa gick igenom.
men dina är ju nya så det borde inte vara några problem.

är gasarna synkade?

Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

muffl0n skrev:
detta är nog jävligt långsökt,  men min gjorde såhär med. mina förgasare var inte nya men i förgasarna satt något filter som hade typ vikt sig så ingen soppa gick igenom.
men dina är ju nya så det borde inte vara några problem.

är gasarna synkade?

Nahedu jag vet inte ja ska lämna bilen till en snubbe som kan b20 me weber så de smäller om att. Soppa för den, han svartryker o luktar sura stift så de smäller om att. Så jag tror att killen me skillen kan fixa så han går redit.

Trimma lungt!
kolvas
16 november 2010 · 4 001 Inlägg

kolla bränsletrycket då, det är viktigt som fan.
Går den på alla om du ger gas? mer än halvgas ska det vara då.
Vad har du för tändning på den vid tomgång?
Vad är det för tändstift?
Vad har du för luftfilter?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

kolvas skrev:
kolla bränsletrycket då, det är viktigt som fan.
Går den på alla om du ger gas? mer än halvgas ska det vara då.
Vad har du för tändning på den vid tomgång?
Vad är det för tändstift?
Vad har du för luftfilter?

Allt de kan jag nog inte svara på men jag ska göra ett försök.

bränsletrycket kollar jag imorgon när jag åker till garaget.
Den går likadant på alla varv.
Men jag tror att trycket är för högt för han surar lätt och ryker svart när man kör.
Tändingen är olika, jag kör med brytarlöst och har försökt att justera det hela tiden när han är igång för att se om den går bättre. Men som bäst går han bara på två och misständer på trean. Jag har funderat på om kanske veven står ett halvt varv fel kanske ?

Tändstiften är nya ngk. Spec kommer jag inte ihåg. men de är nog br8hs eller nåt liknande, en 8 har jag för mig.

Luftfilter använder jag inte nu. Kör bara med trattar.

Trimma lungt!
Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

En fråga eftersom de verkar vara så viktigt. Vad ska man sikta på att ligga på bränsletrycket ?

Trimma lungt!
rally-tobbe
16 november 2010 · 1 266 Inlägg

en annan sak kan också vara att kolla märkningen på kamaxeln så den ligger på märkningen på vevaxlen tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Vilhelmsson_J
16 november 2010 · 154 Inlägg

rally-tobbe skrev:
en annan sak kan också vara att kolla märkningen på kamaxeln så den ligger på märkningen på vevaxlen tongue

ja märkningarna är rätt wink

Trimma lungt!
kolvas
16 november 2010 · 4 001 Inlägg

bränsletrycket ska vara 0,28kg och tändningen ska vara MINST 15 grader vid 1000rpm, tror att du kan gå upp ända till 22 grader men du får se till att det inte blir för mycket när du kommer upp på höga varv, svårt att svara på exakt eftersom det beror på kompförhållande men om det är som det brukar på trimmade b20 så bör du kunna ha 36 grader vid max utslag på fördelaren.

8:or är för hårda, sätt i NGK BP6HS tills du får den att gå riktigt, sen är det troligtvis 7:or som gäller

och som någon annan sa, kolla märkning på vev/kam/fördelare så du inte hamnat 180 grader fel, lätt hänt, dubbelkolla även tändkablarnas ordning och som jag skrev, B20 roterar motsols

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang