Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
  • 87 Följare
  • 322 181 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2013
_aero Burn rubber! not your soul..
19 juli 2013 · 538 Inlägg

Supra_robin skrev:
nyfiken vart har du köpt kolfibermattan o epoxyt?

_aero skrev:
släppmedlet köper jag från Granec men allt man behöver finns på carbix.se smile

Funkiee skrev:
Fan va coolt! big_smile du är grym på de där!

Tack! smile

stojf skrev:
jag har sett den dokumentären minst fyra gånger! Finns det något speciellt du har tänkt fara på med bilen i sommar så man kan se den? smile

Oj de va många gånger! Ja har bara sett den en gång men börjar bli sugen på att se den igen smile

Jag ska på bilutställning här i stan nu på lördag men annars har ja väl inget inplanerat. Hoppas iaf de blir nån vända ner till fällfors å lite konbanekörning smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
21 juli 2013 · 538 Inlägg

stojf skrev:
Okej inget till motorveckan i lycksele då?

Nä blir tyvär inge där, bilen är minst sagt lite jobbig å köra långt med tongue men kanske tar mig en till umeå nått år när de är wheels smile

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
21 juli 2013 · 538 Inlägg

Var som sagt iväg på bilutställning igår, alltid kul å komma ut med den lite å snacka med bilintresserat folk smile

Lite bilder också

https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-3176425.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-2805673a522d791876aa7daa28eb867e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-8c5286b5a258874449e65f2dda8657bf.jpg

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
25 juli 2013 · 538 Inlägg

Vi lyckades dra ihop en liten saabträff på onsdagsträffen som är här i luleå varje onsdag på sommaren. Var riktigt kul att träffa lite likasinnade människor å kolla in deras fina åk med smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-0380c8c6c646d7fffa7af1ba70c16bdf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-4bb3acffe7245292301777412570483a.jpg

Sjukt bra puts de var på 9-5an, såg ut som ny i lacken å gick bra gjorde den med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-8d4ae5135b0bce887cd1378c4ff03cdd.jpg

Vart lite rejs efteråt såklart, 800hk som står å väntar på att de ska slå om till grönt cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-4c74bae0654d733c33acadf4151f6ce9.jpg

På vägen hem senare på kvällen var de ganska dimmigt så stannade å fick en fin bild
https://www1.garaget.org/archive/14/13860/38527/38527-3181108.jpg

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
25 juli 2013 · 538 Inlägg

Juvakka skrev:
Men vem var snabbast från rödljuset?

Den svartasaaben lol Hehe nä men gissa wink

Iggge skrev:
Ja synd bara att man bil inte gick:( aja har ju reservsaaben:D

Jo de var synd men nästa gång så! smile då får du se till å ha den nypolerad med wink

Hur går de med filmen förresten? big_smile

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
26 juli 2013 · 538 Inlägg

Var du på träffen i onsdags? Att du kunde missa oss isåfall wink Gå med i våran grupp på fb smile sök på saab norrbotten

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
2 augusti 2013 · 538 Inlägg

Magnus gjutningsskola del 2

Nu kör vi del 2 då smile Jag har flyttat upp växelspaken några cm för att få spaken närmare ratten å då passade ju såklart inte org konsol runt spaken samt att den väger för mkt så bara å gjuta upp en ny i kolfiber då big_smile

Började med lite plåt som ja kapa till å svetsade ihop till en fin liten låda. La lite lera i alla kanterna för att få en liten radie å sen på med släppmedel

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-641c4d6dc3db3bae8c64f9875435acbb.jpg

Sen på med några lager kolfiberväv å epoxy samt släppfilm å uppsugningsduk å in med allt i vacuumpåsen, syns tydligt på den här bilden hur den överflödiga epoxyn hamnar i uppsugningsduken smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-76d750ba42271c0c35c09c44279b23ed.jpg

å de slutliga resultatet smile ska även lägga lite klarlack på den sen för att få riktigt fin yta

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-fc4a92212eb8eda0062506aa1cea64e7.jpg

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
14 augusti 2013 · 538 Inlägg

Magnus gjutarskola del 3

Nu är de dax för å visa hur ja gick till väga när ja gjöt upp glasfiberhuven.

Först vaxade jag huven 5-6ggr för att få en riktigt blank å fin yta som inget fastnar på

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-2b6a71967e8c8f38ed489cff6a1ab29f.jpg

Sen på med gelcoat å låta den härda tills den är halvhård

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-9e0fce85858601fc3c02e41102ffac99.jpg

När den gjort de så är de bara å lägga på glasfiberväven med förstärkningar så formen inte blir så sladdrig

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-6d2c497e7943110dfb2d9877053493d0.jpg

Å när de har härdat nån dag så är de bara å försöka få lös gjutformen från huven. Var lite spännande då de va första gången jag körde utan släppmedel men den släppte fint ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-e0f129e9140e9bc8abd4494af976548b.jpg

Sen får man fixa till alla småsaker i gjutformen, Slipa bort stenskott osv som kommer med när man gjuter av en huv å efter de vaxa formen massa gånger å sen gjuta upp den riktiga huven

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-222fdc5a611456d283c2818b8e1a054a.jpg

här är de färdiga resultatet, testade att blanda i gelcoaten i plasten istället för att först lägga ett lager gelcoat å sen plasta för blir lättare då men tyvär vart ytan ganska matt å tråkig så kommer få lacka huven

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-739c1478fd530300902d639cf5aa2a82.jpg

Men huven är ju inte spec stadig som den är nu så gjöt också av alla förstärkningarna på insidan å plastade ihop med resten

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-fd26659a5aee9461c3b01be33bfeddea.jpg

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
15 augusti 2013 · 538 Inlägg

zemet skrev:
Blev den stadig med förstärkningarna då?

Ett tips till andra som läser i tråden så kan man använda och bör kanske använda Divinycell till sina förstärkningar. Fungerar ungefär som armeringsjärn i betong. Det gör materialet mycket mer vridstyvt och hårt samtidigt om det knappast tillför någon extravikt.

Ungefär som att gjuta en en 2x2" regel fast med mindre vikt som inte ruttnar:) Divinycell finns att köpa på tex biltema:)

Jag tror de blir ungefär lika stadigt med mina förstärkningar som med divinycell å mkt snyggare med wink

Juvakka skrev:
Ser ordentlig bra ut, någon koll på hur stor viktbesparingen blev?

15kg lättare är den här huven än en plåthuv så lite skillnad är de ju smile tyvär finns de inte så jättemkt mer å lätta fram nu men skulle ändå vilja få bort mer vikt i fram.

stojf skrev:
grymt!!

Tack! smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
19 augusti 2013 · 538 Inlägg

Monterade styrningarna till bromskylningen i fredags, justerade lite hjulvinklar å sen skulle ja sticka ut å känna lite på bilen men hann inte så långt innan de va slut på de roliga. Höll fullt ur en kurva på 2an å så sluta de bara driva å lät rassel rassel rassel hmm

Såhär sitter bromskylningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-eaf5dd0de4175e059fd0096fbf1a9402.jpg

Å här står bilen å skämms efter att den gått sönder

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-b79f65e9029581c0c4fe7bec2ac581b9.jpg

Å här har vi problemet tongue skönt att de bara va de å inte nå värre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-fe42fdd1e50acae221a715b0485ed065.jpg

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
19 augusti 2013 · 538 Inlägg

_Fredrik skrev:
Härligt med raaaaas! big_smile Du är riktigt duktig med gjutningsarbetena, en fröjd att se smile

Inte härligt med ras wink fast skönt att de inte var lådan iaf smile

Kul å höra att du gillar de ja gjuter smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
19 augusti 2013 · 538 Inlägg

Juvakka skrev:
Gillar verkligen din lösning med bromskylningen, blir inte massa plottriga intag i fronten smile Surt på raset dock, men det kunde ju vart värre smile

Ja de kommer nog funka fint med bromskylningen där smile hade dom ju på sidorna i nedre hålet men var lite trångt där så vart dåligt flöde. Å som du säger med, bättre å använda hål som finns än å göra nya smile

Jo alltid tråkigt med ras men skönt iaf att de va nå som går fort att fixa å är billigt smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
19 augusti 2013 · 538 Inlägg

Juvakka skrev:

_aero skrev:

Juvakka skrev:
Gillar verkligen din lösning med bromskylningen, blir inte massa plottriga intag i fronten smile Surt på raset dock, men det kunde ju vart värre smile

Ja de kommer nog funka fint med bromskylningen där smile hade dom ju på sidorna i nedre hålet men var lite trångt där så vart dåligt flöde. Å som du säger med, bättre å använda hål som finns än å göra nya smile

Jo alltid tråkigt med ras men skönt iaf att de va nå som går fort att fixa å är billigt smile

Borde göra ganska gott med lite bromskylning vid inspirerad körning dessutom smile Blir det automatens mellanaxel nu?

Jag har ju ganska stora frambromsar men skadar nog inte med lite kylning med för att va på den säkra sidan smile Fast framfälgarna blir ganska mkt skitigare när man kör med bromskylning tongue

Jag får tag på en från en manuell i stan så ska montera den fort nu så ja får igång bilen men sen i vinter blir de å montera en från automat så de förhoppningsvis håller smile Ja är lite orolig bara på att ja kommer knäcka lådan då istället hmm

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
7 september 2013 · 538 Inlägg

Imorn är tanken att de ska bli lite konbanekörning med den svarte  :applause:  Så har lättat den max vad som går nu samt uppgraderat den lite med smile

Största uppgraderingen på länge! gula stråkastarlampor, Gör större nytta på bana än R-däck då de blir riktigt racestuk på bilen men dom på  lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-971a0cc7557d58c938aa9296c1a47d0f.jpg

Å sen nå konstiga rör? Va kan de vara?

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-9ebb67db830137dc8022e4b014abcde8.jpg

Här sitter dom iaf nerklämda under huven. Gjorde riktigt stor skillnad kan ja säga!

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-8b938256165f9b66742b5d8dfeb235df.jpg

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
8 september 2013 · 538 Inlägg

vet inte om de behöver stöttas upp så mkt den vägen på min bil men har funderat på att bygga ett kryss från fjäderbenstornen och in till buren i kupén när ja bygger bur i vinter smile

Var som sagt å körde konbana idag, oftast är de ju en lite tajtare bana dom ställt upp som man får köra ett varv på å sen igen å vänta på sin tur men idag hade dom gjort en mkt längre å mer öppen bana med några snabbare kurvor som man fick köra hur många varv man ville på. Sjukt kul var de å bilen gick riktigt bra fast är inte 100% nöjd med chassit, den är lite för hård i fram å vill på å studsa när de är lite ojämnt å sen saknar ja de där riktiga bettet i framvagnen men men då har ja ju nå å förbättra i vinter smile

Lite film också smile sjukt dålig kvalla från min skitkamera men man ser ju lite iaf smile

Kul å se hur pass mkt däcket rör sig i den här filmen, ser ju nästan ut som de ska krängas av i vissa kurvor
http://www.youtube.com/watch?v=7M0m5WQzYH0

http://www.youtube.com/watch?v=_YGU6lwBEXU

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
10 september 2013 · 538 Inlägg

jonTe skrev:
Gött stag där! Hur upplever du skillnaden?
Såg ut att vara en kul konbana oxo!

Bilen svarar mkt snabbare på styrning, innan har de varit lite tvekan från man vrider på ratten tills de händer nå samt att de känts lite svampigt, men nu är den alert å kvick i styrningen smile typ som om man jämnför med å utan fjäderbansstag ungefär smile

Konbanan var skitrolig! lite mer som riktigt bana men den var ju väldigt intensiv så ja kunde bara ligga på 3-4 varv innan motor, låda samt jag var överhettade å bromsskivorna runt om vart lite blåare i nyansen tongue gick ju ändå 180km/h som fortast så.

Du har inte fått din bil såld än va? Ändrat dig om å sälja den?

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
12 september 2013 · 538 Inlägg

jonTe skrev:

_aero skrev:

jonTe skrev:
Gött stag där! Hur upplever du skillnaden?
Såg ut att vara en kul konbana oxo!

Bilen svarar mkt snabbare på styrning, innan har de varit lite tvekan från man vrider på ratten tills de händer nå samt att de känts lite svampigt, men nu är den alert å kvick i styrningen smile typ som om man jämnför med å utan fjäderbansstag ungefär smile

Ahhh...det där är är en av sakerna jag stör mig på med min bil. Enormt seg styrrespons! Nedre fästet, sitter de i de långa skruven till styrväxeln?

_aero skrev:
Konbanan var skitrolig! lite mer som riktigt bana men den var ju väldigt intensiv så ja kunde bara ligga på 3-4 varv innan motor, låda samt jag var överhettade å bromsskivorna runt om vart lite blåare i nyansen tongue gick ju ändå 180km/h som fortast så.

Sådana är kul! Superstage är lite åt det hållet, går riktigt snabbt!

_aero skrev:
Du har inte fått din bil såld än va? Ändrat dig om å sälja den?

Hepp, inte såld men beslutet är inte ändrat heller.
Dock går det trögt....så vi får väl se hur det går.

Jo jag har också stört mig på de en längre tid, bytte bussningar i styrväxeln förra sommaren å hoppades de skulle bli bra men gjorde typ ingen skillnad men de här staget löste problemet helt å hållet! Då förstår man hur mjuk 9000 egentligen är i karossen. Jo stagen sitter fast i bultarna som håller styrväxeln å jag kan starkt rekommendera dig att bygga ett sånt här stag om du ska behålla bilen!

Superstage hade varit riktigt kul att testa nån gång! Också kul att få nån tid på en sån bana så man kan jämnföra sig lite mot andrabilar å se om man lyckats bra med bilen eller inte smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang