Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC
  • 87 Följare
  • 322 193 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2013
_aero Burn rubber! not your soul..
5 april 2011 · 538 Inlägg

FordRSC skrev:
Kostar säkert massor?! men funderat på Focus RS luftutsläpp? De är dirkreta och fräcka, hade nog passat Saaben? big_smile Hittade snabbt...  "Billigt" http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails. … ductID=271

Vad menar du att säkert kostar massor?

Jo har funderat på focus RS utsläppen å dom ser riktigt bra ut smile Men £245 känns ganska dyrt för lite plast hmm Dom ja visa bild på ovanför finns för 100kr på realcar smile Sen tror ja inte dom kommer se riktigt lika hemska ut på bilen som på bilden för om ja skulle ta dom så skulle ja göra hål i huven så bara "gälarna" syns å inte ramen runt å montera dom underifrån så tror nog dom skulle bli ganska diskreta då smile Men nu är ju de här bara lite funderingar ska inte fixa luftutsläpp i huven än på ett tag, har ju lite annat å göra innan tongue

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
5 april 2011 · 538 Inlägg

zemet skrev:

_aero skrev:

zemet skrev:
Skulle kanske kunna vara något, fast jag tycker dom var hemskt fula. Ser ut som att det är gjort i skumgummi och är knäskydd lr ngt.

Varför vill du ha luftutsläpp? borde du inte vilja ha luften innåt för kylning? eller har det ngt med aerodynamiken att göra?

Haha usch nu när du sa sådär å ja kolla lite mer noga på dom håller ja nog med dig tongue men är grymt svårt å hitta snygga luftutsläpp! Har letat som en tok men inte hittat nå sad

Jo man tar ju in luft i fronten som går genom kylaren å sen org så går ju den luften ut under bilen vilket inte är bra aerodynamiskt så därför vill ja ha så mkt utsläpp som möjligt på ovansidan, sen så bildas de ju övertryck i fronten som trycker in luft mot kylaren å i framkant av huven å framför framhjulen där ja ska ha luftutsläpp bildas de undertryck som suger ut luften från motorrummet å bidrar till bättre kylning smile

bäst hade ju varit å ha nå sånt här men är ju endel jobb.

http://image.motortrend.com/f/34864719+ … engine.jpg

Så om man har scoop istället så är det helt onödigt? Bara mera turbulens samt luftmotstånd då alltså? Om man inte har det som intag till en kompressor lr liknande.

Ska du göra luftutsläpp i hjulhusen också eller är det överkurs?

Nä ett scoop kan ju göra nytta men de blir ju inte helt optimalt, impreza tex har ju scoop för att få in luft till intercoolern å visst funkar väl de men samtidigt får man ju sämre kylning genom kylaren då för när du tar in massa luft uppe på huven får du ju större övertryck bakom kylaren å då blir inte tryckskillnaden framför å bakom vanliga kylaren lika stor å då flödar mindre luft genom den vanliga å sen måste ju all luft ta vägen nånstans, visst imprezan har ju också utsläpp på huven men de mesta antar ja släpps ut under bilen vilket leder till massa turbulens där. Evon däremot är mkt smartare uppbyggd då den har både vanlig kylare å ic i fronten å sen har ett stort luftutsläpp på huven smile

I hjulhusen ska ja inte ha nå luftutsläpp, visst hade ju varit smart å diskret lösnining å tror ja läst om nå bilar som haft de men tror inte man kan bygga luftutsläpp hur som helst där utan måste nog bygga på nå spec sätt för att inte göra så övertrycket i hjulhusen blir ännu större å ökar lyftkrafterna mer.

Men ska ja utsläpp just framför framhjulen i fronten, har ju redan gjutit upp dom å ska plasta in dom i fronten när den är klar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-6d26162ba95a1ca07fb152cf80156314.jpg

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
5 april 2011 · 538 Inlägg

FordRSC skrev:

_aero skrev:

FordRSC skrev:
Kostar säkert massor?! men funderat på Focus RS luftutsläpp? De är dirkreta och fräcka, hade nog passat Saaben? big_smile Hittade snabbt...  "Billigt" http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails. … ductID=271

Vad menar du att säkert kostar massor?

Jo har funderat på focus RS utsläppen å dom ser riktigt bra ut smile Men £245 känns ganska dyrt för lite plast hmm Dom ja visa bild på ovanför finns för 100kr på realcar smile Sen tror ja inte dom kommer se riktigt lika hemska ut på bilen som på bilden för om ja skulle ta dom så skulle ja göra hål i huven så bara "gälarna" syns å inte ramen runt å montera dom underifrån så tror nog dom skulle bli ganska diskreta då smile Men nu är ju de här bara lite funderingar ska inte fixa luftutsläpp i huven än på ett tag, har ju lite annat å göra innan tongue

Menade att RS luftutsläpp kostar massor, sökte sedan på nättet och ja de kostar massor för lite plast! Hmm tycker att realcars var lite fula för din fräcka bil wink

Aha ja jo tyvär så hade du ju rätt i att dom kostar massor tongue men borde ju gå att hitta billigare tycker jag smile Men tycker fan biltillverkarna borde skämmas att dom tar så mkt betalt för små plastdelar som inte kan kosta mkt att göra.

Ja du har nog rätt i de där me realcar luftutsläppen, får kolla vidare smile

Hittade faktist en annan ganska snygg lösning nyss när ja kolla runt lite, den här smile tjuvlånar bilden av en här på garaget big_smile

https://www1.garaget.org/archive/20/19275/51339/51339-2271495.jpg

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
5 april 2011 · 538 Inlägg

Jo å enklare å göra också smile lite små men går ju å göra ett mitt på med big_smile

Fick hem lite kolfiberväv idag iaf å pluggen till fronten är helt klar så ska bara lacka den å gjuta av den så kanske jag har en ny front till bilen snart big_smile Hade velat lacka den idag men tyvär så stängde lackfirmarn innan jag var klar med slipandet men men imorn så.

http://www.geting.se/image.php/297339-DSC00723_-_Kopia.JPG

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
6 april 2011 · 538 Inlägg

Jo kommer bli en porrig bil de här me allt kolfiber, blir nog svårt att köra den i fortsättningen utan att få ståfräs lol

Fronten vart tyvär inte lackad =/ Var lite kallare idag så ska ta de nån dag när de är varmare iställe. Men har inte bara latat mig idag iaf, har städat ur garaget lite då de varit mkt skräp i de å sen har ja lagt kolfiberfilm på de sista i kupen å testa å gjuta lite i kolfiber, kommer bild på de ja gjöt i kolfiber om de vart bra tongue

http://www.geting.se/image.php/297549-DSC00725.JPG

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
7 april 2011 · 538 Inlägg

Tack så mkt för att ni gillar bygget smile hjälper till lite å hitta mer motivation då de börjar kännas som ja är påväg ner i en motivationssvacka lite.

Nu till lite mer porr big_smile Hoppas bara inte garaget.org stänger av mig när ja lägger upp så mkt porrbilder lol

Här kommer en värdelös bild på de ja gjöt i kolfiber igår, måste verkligen fixa ny mobil me bättre kamera..

http://www.geting.se/image.php/297814-DSC00727.JPG

Å tro de eller ej men lackade också fronten idag smile

http://www.geting.se/image.php/297815-DSC00730.JPG

Ber ännu en gång om ursäkt för skitkvaliten på bilderna men får väl skylla de på att dom sköt upp datumet när dom skulle släppa mobilen ja har tänkt köpa tongue

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
7 april 2011 · 538 Inlägg

jonnielahti skrev:
Ta bort 'supertouring' och byt mot kolfiber! grymt snyggt!

Supertouring tar ja inte bort men kan lägga till kolfiber :P Tack iaf! =)

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
7 april 2011 · 538 Inlägg

Tack! Men är väl svårt å misslyckas me kolfiber? tongue

Lägger upp en lite motivationshöjande bild med smile Tagen för ungefär ett år sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13860/13860-31f2311c472d7db423d097df4f73d824.jpg

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
8 april 2011 · 538 Inlägg

Hamster skrev:
skulle va snyggt om du körde mer typ som m3 bak då det går inåt, sen köra med split smile

Förklara gärna lite mer hur du tänkte? hänger inte riktigt med smile

Ja har ju iaf en diffusor bak wink

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
8 april 2011 · 538 Inlägg

zemet skrev:

_aero skrev:

Hamster skrev:
skulle va snyggt om du körde mer typ som m3 bak då det går inåt, sen köra med split smile

Förklara gärna lite mer hur du tänkte? hänger inte riktigt med smile

Ja har ju iaf en diffusor bak wink

Det skulle varit grymt att testa din bil i en vindtunnel och jämföra med en standard 9000 och se skillnaden, fast vindtunnlar växer ju inte på träd direkt...

Jo hade ju varit kul å testa men är nog ganska omöjligt =/

Men tycker ju ändå att front/vinge å diffusor borde göra lite för att minska lyftkrafterna å luftmotståndet (förutom vingen som ökar luftmotstånd) men med tanke på hur de ser ut under baken org så gör nog diffusorn ganska mkt för att minska turbulensen där smile Drömmen är ju att bygga hela undersidan plan men får se om de blir av, är ju endel jobb men skulle nog göra stor skillnad, minskar ju luftmotståndet ganska mkt å bli av med nästan all turbulens under bilen å sen ger de ju lite downforce med så länge man ser till att den är lite högre bak å sen kanske ja skulle göra kjolar som går ner en bit på sidorna så inge mkt luft kan smita in från sidorna då blir de ännu mer undertryck under bilen å mer downforce! big_smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
8 april 2011 · 538 Inlägg

Hamster skrev:
http://www.google.se/imgres?q=saab+diffuser&um=1&hl=sv&sa=X&biw=1419&bih=715&tbm=isch&tbnid=KI1qYAQqR2sArM:&imgrefurl=http://www.elkparts.com/saab-93-ss-m03-on/accessories/exterior/hirsch-performance-rear-diffuser--saab-93-sports-models-my08.p3842.html&ei=0g6fTfHRFcfMsga3zN3qAQ&zoom=1&iact=rc&dur=350&oei=0g6fTfHRFcfMsga3zN3qAQ&page=1&tbnh=134&tbnw=134&start=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:7,s:0&tx=71&ty=83


om du fattar att diffen är inte under själva kjolen smile

Jag får inte länken att funka =/ lägg in bilden här iställe så man ser den på en gång? smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
12 april 2011 · 538 Inlägg

Har ju funderat ett tag på om bilen är helbilsgodkänd eller inte å idag bestämde ja mig för att ta reda på de så ringde till bilprovningen. Kom till sån där växel när man ska trycka lite siffror beroende på va man vill ha hjälp med å till slut så vart ja kopplad till nån men va tror ni han i växeln svara? Han sa typ achmeds pizzeria, vad vill du beställa, Å ja tänkte va fan är de här, nå jävla skämt? så ja sa vad sa du? å då sa han oj mendade bilprovningen, vad undrar du. så jag sa ju att ja ville ta reda på om min bil va helbilsgodkänd å gav mitt reggnummer men då fråga han igen va ja ville, å när ja sa de en till gång så visste han inte vad de var å frågade iställe om ja ville ha besiktningspapprena på bilen, sa när den sist va besiktad å fråga om han skulle koppla mig till kalix bilprovning. Snacka om noll koll tongue Men till slut fick jag han att koppla mig till teknisk support å den killen kunde berätta att min bil inte är helbilsgodkänd smile

Så de känns ju bra å veta de för om ja har förstått de rätt så får man byta turbo, grenrör tex mot andra sakert så länge man har orginaleffekten, å om de nu de stämmer så är de ju skitbra, borde ju inte va nå problem å få igenom bilen då så länge ja får till avgasvärdena osv smile

Har fixat lite med bilen också, kapade till ena tryckröret för de passade inte nå mer när ja har flyttat ic så ska provmontera imorn å sen få de svetsat, har också vaxat fronten så snart blir de å gjuta av. har även börjat gjuta av takluckan för ja tänket ja skulle testa å gjuta av den först så ja vet hur de funkar å gjuta av nå, känns dumt å börja testa på fronten om de skulle gå åt helvete.

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
13 april 2011 · 538 Inlägg

Jo snacka om att ja vart helt ställd när han svara så, va anställer egentligen bilprovningen för folk att sitta i växeln?

Har iaf hunnit göra endel idag. Skruvat lös fjäderbenet å justerat till fjädern lite, börjat bygga utfjädringsstopp så inte fjäder ramlar ur fjäderbenet, skruvat lös dp å ska kapa den å svetsa på v-band samt plastat in takluckan. hoppas plastningen blir bra så ja kan börja med fronten snart smile

Inga bilder tyvär men har inte gjort så mkt värt å ta bild på heller.

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
13 april 2011 · 538 Inlägg

Fick ena fjäderbenet helt klart idag. Kortare/hårdare fjäder som inte är progressiv som H&R. Utfjädringsstopp så inte fjädern ramlar lös när man lyfter bilen å ett nytt fjäderbenslager då de gamla va lite glappt.

http://www.geting.se/image.php/298558-DSC00713_(2).JPG

Har även kapat till tryckröret på varma sidan så ska lämna iväg de på svetsning imorn big_smile

Sen tänkte jag skruva lös dp imorn å kapa av den så ja kan svetsa fast v-band på den. Blir också att ta lös turbon å porta upp WG hålet lite så ja förhoppningsvis slipper skenande grundladd smile

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
15 april 2011 · 538 Inlägg

Jag har tagit å filat lite på mitt WG hål nu. Har filat upp de lite i diametern å sen optimerat in mot hålet också så hoppas ja slipper mitt problem med skenande grundladd nu.

Tog en liten bild på min GT2871R brevid org turbon också smile

http://www.geting.se/image.php/298689-DSC00710.JPG

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
15 april 2011 · 538 Inlägg

zemet skrev:
Originalturbon ser ganska mesig ut:P Men originalturbon klarar ändå ganska mkt effekt väll? 300 är väll inget problem för den?

Jo ja tror orginalturbon klarar runt 300hk så de är ju ändå gansk bra smile

Vet inte exakt va turbon ja kör med nu klarar men har läst allt från 400-470hk. Är ju några som tagit upp en bromsbänk så kanske skulle se hur mkt effekt jag har? Fast man blir väl bara besviken då lol

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
15 april 2011 · 538 Inlägg

Tack smile

Nu har jag svetsat v-band på ena sidan av dp med, börjar närma sig start nu sakta men säkert big_smile

http://www.geting.se/image.php/298765-DSC00711.JPG

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
18 april 2011 · 538 Inlägg

Nu har de hänt endel!

Igår var jag bakis å seg så då var de ju perfekt sysselsättning att polera upp kolfiberavskärmningen i motorrummet å idag så kapade ja till den till rätt höjd å borra hål för skruvarna så nu sitter den på plats big_smile

Sen tog jag å skruvade fast turbon som ja har gått igenom å kollat så allt står rätt till med den å de såg bra ut smile Å efter ja hade fått dit turbon så hängde jag upp downpipen för å måtta ut till v-bandet å kapade till den lite så imorn blir de troligast å svetsa fast v-band på dp. Börjar närma sig uppstart nu big_smile

Har också fått hem en packning till oljetråget så ska börja skruva lös de nu å få dit den med.

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
_aero Burn rubber! not your soul..
27 april 2011 · 538 Inlägg

Har fått ihop avgas nu smile kanske uppstart i slutet av veckan med mkt tur men nästa vecka ska den då va startad iaf smile

http://www.geting.se/image.php/300540-DSC00724.JPG

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
_aero Burn rubber! not your soul..
28 april 2011 · 538 Inlägg

Bilder är alltid trevligt smile därför bjuder ja på en till wink

Har skruvat endel nu, tänkte byta drivknutsdamask idag då dom gamla börjar se lite trötta ut men fick inte ut drivaxeln ur knuten så sket i de till slut å började skruva ihop bilen iställe. är inte mkt kvar nu innan uppstart big_smile Är väl kvar att få dit kylare, oljekylare (måste fixa nya slangar till oljekylaren med) fylla på olja å kylarvätska, montera lite tryckrör å andra småsaker men men de borde ju inte ta så länge smile

Fick även använda mekarens bästa verktyg lite idag, slangarna till ic tog i en balk lite så fick ta släggan å modifiera om balken lite försiktigt lol

Bild på tryckröret jag fick förlänga lite

http://www.geting.se/image.php/300731-DSC00726.JPG

Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang