Krockade min bil, behöver hjälp och tips

itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

Tjena gubbar.
Jag äger en S40, t4 -00, den rullade 14800 mil innan jag krockade den.
Jag har cirka 50000 kr i lån på den + halvförsäkring.
Jag krockade i kanske 50km/h rakt in i ett par buskar. Det som har hänt med bilen är att vänster framskärm är helt åt helvete, sedan är stötfångaren lite trasig, fast mest på vänster sidan.
Vänstra lyktan rök också som sagt.

Bilen står hos bilia som kontaktade mig idag och säger att vi får skrota bilen. Detta är ett besked som kanske får mig att vilja ta livet av mig då jag inte har råd. Dem vill ha cirka 50-70tusen kr för att laga den.

När jag frågade killen vad som va fel, så hade han bara kollat utvändigt på den. Det jag undrar är, vad ska jag göra?

Jag vet att man kan köpa motorhuv, vänsterskärm, stötfångare osv ganska billigt, sedan lacka det. Men jag vet inte om axeln eller någonting annat är åt skogen. Vad har jag för alternativ liksom? Vad är billigast? Vad sparar jag mest på? Går det att flytta motorn, turbon växellådan in i en annan bil? Behöver möjligtvis inte vara en s40 kanske.

Ska jag köpa reservdelarna och byta framvagnen? Hur mycket kan allting kosta?

Kom gärna med förslag.
Vorre väldigt väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig lite.

PS:
Bilen startar som den skall. Så rent mekaniskt ser det ut som att bilen fungerar.
Dock kunde jag inte svänga åt vänster då en bit at vänster skärmen sitter i vägen.
Jag hade gärna tagit en bild på bilen, men den är hos bilia.

MVH
deppig som fan

Senast redigerat av itia (15 november 2010)

jag hade en dröm
hardrox
15 november 2010 · 731 Inlägg

Hade jag vart dig hade jag först bett någon kunnig mek titta på det lite fort, då kanske du får ett pris som beskriver lite mer vad som är trasigt. Hela bilen kanske är sne.
Andra alternativ är att du tar hem bilen, och säljer allt i delar. Du kommer garanterat förlora pengar, du får något i alla fall.

Fattar inte hur fan man kan sätta halvförsäkring på en belånad bil om man inte har råd att skrota den, jag har fan helförsäkring på både bmwn och golfen när dom används och då har jag inga lån så jag överlever att köra in skiten i en vägg.

Kanske du lärt dig något..

Audi RS3 (2018)
Jiimpa
15 november 2010 · 767 Inlägg

Om det bara är utvändigt skadorna sitter så låter den summan väldigt hög.
Om jag vore dig hade jag tagit hem bilen, hört mig runt om någon skulle kunna hjälpa till att laga den och sen börja leta delar på skrotarna runt om kring.

Annars som föregående sa sälja den i delar.

itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

Vet inte vad du vill att jag ska svara på de där angående försäkringen, och om du inte ville ha ett svar, så va tyst.

Sedan förstår ja också att ja kan sälja bilen i delar. Jag undrade mer över:

- flytta motorn, turbon, växellådan till en annan bil (om det är möjligt, vilka modeller och bilar går det att göra det på utan att det skenar iväg för mycket i pris)
- eventuellt köpa nya reservdelar, stötfångare osv, lacka om det och montera det på den nuvarandra bilen.

OM, det är så att axeln inte är helt åt helvete och bilen är körbar vill säga.

PS:
Ursäkta om jag är lite kaxig, men jag har en egen pappa som kan sitta och säga att jag är idiot för att jag inte har helförsäkring.

jag hade en dröm
hardrox
15 november 2010 · 731 Inlägg

Aja det är ju som det är nu, flytta motor och låda mm är väl i sånna falll om du kan hitta en t4 med rasad motor och få den billigt. Sen säljer du dom delarna som blir över. Då har du fin motor.

Audi RS3 (2018)
Jiimpa
15 november 2010 · 767 Inlägg

itia skrev:
Vet inte vad du vill att jag ska svara på de där angående försäkringen, och om du inte ville ha ett svar, så va tyst.

Sedan förstår ja också att ja kan sälja bilen i delar. Jag undrade mer över:

- flytta motorn, turbon, växellådan till en annan bil (om det är möjligt, vilka modeller och bilar går det att göra det på utan att det skenar iväg för mycket i pris)
- eventuellt köpa nya reservdelar, stötfångare osv, lacka om det och montera det på den nuvarandra bilen.

OM, det är så att axeln inte är helt åt helvete och bilen är körbar vill säga.

PS:
Ursäkta om jag är lite kaxig, men jag har en egen pappa som kan sitta och säga att jag är idiot för att jag inte har helförsäkring.

Vet inte vilken axel du menar men antar att du menar drivaxeln. Det är väl inte direkt något stort problem ifall den har tagit stryk. Den går väl byta även på dom där bilarna?
Värre är om ramen har blivit sne.
Det går givetvis att flytta över motorn till en annan bil. Enklast är att flytta över det till en annan t4 med trasig motor så slipper du regga om.

Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Hejdu. Är det bara synliga fel som lyckta, kofångare fram och vänster framskärm går att få tag på skroten om bilen är bra i övrigt skick. Du får säkert lägga 5-6000kr i reservdelar! Hittade stötfångare på laga.se för 1750kr och framskärm för 500kr. Du kan komma undan relativt billigt på front detaljer!

Mvh

Saab 900 turbo "Retromod" (1992)
Saab 900 Aero "Made By TROLLs" (1985)
itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

Okey tusen tack för svaren.
Får hoppas på att ramen inte är sne, känns nästan som att snubben på bilia skulle ha kollat de innan han börjar slänga fram massa priser.

Detta har jag kommit fram till nu iaf, som låter mest prisvärt.
Förutsatt att bilen är i bra skick, då köper jag reservdelarna begagnat, lackar om dem bara.
Alternativ att jag köper en annan s40, väldigt billigt och sedan byter jag motor osv och säljer resten av delarna på blocket.

Föresten, kan man själv på nåt sätt se om ramen/drivaxeln är sne eller om bilen är i bra skick?

Senast redigerat av itia (15 november 2010)

jag hade en dröm
loow Jävel
15 november 2010 · 2 018 Inlägg

Jag hade köpt en utav de första modellerna, inte turbo, med nånting defekt. En sån lär kosta max 5 lappar på blocket, sen hade jag plockat bort alla trasiga delar från din krockade, o sen ersatt med dom från reservdelsbilen. Detta kommer nästan garanterat att bli ditt billigaste val.

You got to risk it, to get the biscuit :)
itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

Ja det är fan sant.
Detta förutsatt att bilen är i bra skick, men då sparar jag ännu mer pengar faktist.
Jag som trodde att livet var över. Tackar!

jag hade en dröm
Dahl_S4
15 november 2010 · 114 Inlägg

Men att köpa en till bil kostar det också, om inte allt annat mkt tid. För kan ju inte bara stoppa in din motor i vilken bil som helst, då styrboxen måste bytas ut. Sen är ju dom flästa delarna på din T4 förstärkt vilken inte en vanlig S40/V40 är. Man konstruerar bilen för den effekt den är gjord för.

Så om ramen inte är sne kan du komma undan väldigt billigt.

Sen om du flyttar över till en annan bil, vilket är att bilen kostar, du måste byta ut boxen och ge en massa tid för ur med motorn från andra karossen, ut med motorn från din och shifta vilket tar tid, men det är ju de alternativet du har om ramen är så pass sne att den inte är säker på vägen.

Mitt tips är att ta reda på om ramen är sne, sen kan du uggla på vad som blir billigaste / bästa alternativet. smile

Senast redigerat av Dahl_S4 (15 november 2010)

Saab 900 Aero "Made By TROLLs" (1985)
Saab 900 turbo "Retromod" (1992)
jimmzzan
15 november 2010 · 1 168 Inlägg

skulle inte tro att ramen är sne, dock kan lyktplåt och skärmplåt/hjulhusplåtarna kanske vara lite vinda. inget som går att lösa med lite slag från hammaren! dock kan du få jättesnea gånger mellan lyktor o huv osvosvosv testa dej fram låter inte allt för farligt detta

itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

Ja tänkte faktist skaffa mig en s40 t4 billigt. Men det är klart, det är ju massa jobb.
Synd bara att man inte vet vad det är som är galet.
Jag får ta hem bilen, kika på det, ladda upp lite bilder så blir det nog lättare.
Men reservdelarna är ju väldigt billiga som tur är. Bara lacken som kostar känns det som.

ps: du skriver lite om lyktplåt, hjulhusplåtarna och snea gånger. Hur mycket kan det kosta att laga? Vet att det beror på hur stor felet är, men rimlig prisklass

jag hade en dröm
jimmzzan
15 november 2010 · 1 168 Inlägg

dessa plåtar är ju ett i karossen oftast, och dom får du rikta. testa lampan och stäng huven och på med skärm och allt. se om något sitter snett och ta något och böjj till fästet till den del som är sne. detta kan gå men är man utan utbildning så kan de bli lika dåligt som det var innan!
går på utbildning själv och är långt ifrån klar. därav kan jag inte ge dej korrekta svar man svarar ändå när ingen annan gör det smile

itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

okey okey nu hänger ja med. tackar alla som har tagit sig tiden att svara.

jag hade en dröm
Brådhis * Voff voff *
15 november 2010 · 10 328 Inlägg

Dahl_S4 skrev:
Men att köpa en till bil kostar det också, om inte allt annat mkt tid. För kan ju inte bara stoppa in din motor i vilken bil som helst, då styrboxen måste bytas ut. Sen är ju dom flästa delarna på din T4 förstärkt vilken inte en vanlig S40/V40 är. Man konstruerar bilen för den effekt den är gjord för.

Så om ramen inte är sne kan du komma undan väldigt billigt.

Sen om du flyttar över till en annan bil, vilket är att bilen kostar, du måste byta ut boxen och ge en massa tid för ur med motorn från andra karossen, ut med motorn från din och shifta vilket tar tid, men det är ju de alternativet du har om ramen är så pass sne att den inte är säker på vägen.

Mitt tips är att ta reda på om ramen är sne, sen kan du uggla på vad som blir billigaste / bästa alternativet. smile

Fast nu var ju förslaget att köpa en komplett bil att plocka delar från och pussla ihop den krockade bilen... Inte att flytta över motorn! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
loow Jävel
15 november 2010 · 2 018 Inlägg

Jag menade inte att flytta över din motor i den okrockade bilen. Jag menade att du ska ta delar från den okrockade och kaga din krockade, Då slipper du problem med boxar o allt.

You got to risk it, to get the biscuit :)
itia T5
15 november 2010 · 141 Inlägg

jaja det är klart, om bilen är i bra skick vill säga.
Men jag förväntar mig alltid det värsta. Får hoppas att det är så enkelt, då köper ja en billig s40 och plockar delar från den smile

jag hade en dröm
KHRacing
16 november 2010 ·

Dahl_S4 skrev:
Men att köpa en till bil kostar det också, om inte allt annat mkt tid. För kan ju inte bara stoppa in din motor i vilken bil som helst, då styrboxen måste bytas ut. Sen är ju dom flästa delarna på din T4 förstärkt vilken inte en vanlig S40/V40 är. Man konstruerar bilen för den effekt den är gjord för.

Så om ramen inte är sne kan du komma undan väldigt billigt.

Sen om du flyttar över till en annan bil, vilket är att bilen kostar, du måste byta ut boxen och ge en massa tid för ur med motorn från andra karossen, ut med motorn från din och shifta vilket tar tid, men det är ju de alternativet du har om ramen är så pass sne att den inte är säker på vägen.

Mitt tips är att ta reda på om ramen är sne, sen kan du uggla på vad som blir billigaste / bästa alternativet. smile

Tror du på det själv... ? Skulle volvo sätta extra plåtar på en bil som har 50-60hk extra mot sugmodellen av samma ?

Dahl_S4
16 november 2010 · 114 Inlägg

Pratar du med mig eller killen som har bekymmret? för dina meningar hör inte ens i närheten av vad jag skrev om.

Saab 900 turbo "Retromod" (1992)
Saab 900 Aero "Made By TROLLs" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang