Krockade min bil, behöver hjälp och tips

itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

åh tusen tack! vadis alltså, får leta lite på nätet och se om jag hittar programmet.

jag hade en dröm
DalleRacing
17 november 2010 · 1 738 Inlägg

Ska nu berätta för alla där ute hur ett sådant här ärende funkar när "ägaren" till bilen är utanför bilden!

1. försäkringsbolaget säger att bilen är bara skrot till ägaren. Ägaren går hem o gråter o tror på detta! Bilen skrivs sedan över till f-bolaget och den ägaren är ute ur bilden! Nu kommer det roliga:

2. F-bolaget har en försäljnings sida som tex. blocket fast för enbart företag/skolor som håller på med karosseri, riktning m.m. Ett sådant företag köper sedan bilen för halva inköpspriset o börjar fixa till bilen med just att rikta, fixa karosseri m.m

3. Bilen är nu lagad, reg besiktas o skrivs in i registret igen smile Och dom som köpte in bilen tjänar nu kanske 40 000 -100 000 på detta beroende på vad det är för ingrepp! De kan tjäna mindre eller mer det jag skrivit innan beroende på vad det är för bil, års modell m.m smile


Tro mig jag vet wink

Till TS säg vart du bor så kanske jag kan fixa en koll på detta företag om bilen behöver riktas, för då slänger dom upp bilen i en riktbänk o kollar det wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

ne men vad är det jag läser big_smile det är ju tragiskt men kan inte låta bli att skratta lite för att det är så sjukt.
jag bor i Göteborg/Partille.

Ja det hade ju varit kalas. Bugar!

jag hade en dröm
turbodeath
17 november 2010 · 2 452 Inlägg

om du vill ha hjälp med delar till din bil så kan jag ta med hem då jag är stamkund där...o har till o med bättre priser än vad som står på självplocklistan...o behöver du hjälp med att skruva på din bil så kan jag även där hjälpa till bor ju i göteborg...låt mig gissa bilen står i almedal eller?jag kan hjälpa till mot en liten kostnad o få ordning på din bil men jag tar inga 40000 kr som dessa gör...

döden kommer tillbaka
DalleRacing
17 november 2010 · 1 738 Inlägg

itia skrev:
ne men vad är det jag läser big_smile det är ju tragiskt men kan inte låta bli att skratta lite för att det är så sjukt.
jag bor i Göteborg/Partille.

Ja det hade ju varit kalas. Bugar!

Ja tyvärr så är ju sanningen så smile Att fixa en tid åt dig är inga problem, men just om du är så sugen att åka 3 tim bara för att lämna bilen? Ni måste ju något bättre val i göteborg tror ju jag! Sök på google efter karoseri riktning i gbg o se om du hittar nåt, prova annars att gå till typ gymnasie skola där de har bilmekaniker som inriktning o fråga dom om de vet något ställe som riktar. Du kanske inte behöver rikta men du måste ju ändo upp i en bänk för att kolla o de kostar nog inte mycket! Börja med det o köp sedan skärmar m.m så du inte köper massa delar i onödan!

Men säg till om du vill att jag ska kolla så gör jag det men som sagt 3 tim färd är det från dig till mig!

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

hej turbodeath. Bilen står i almedal, det stämmer.
Imorgon ska ja förbi bilia och hämta ut en lista med alla delar som behöver bytas, samtidigt ta lite bilder på bilen. Jag kan ju alltid kontakta dig och se om vi kan lösa problemet.
Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, och jag betalar gärna också. Min ekonomi är ju begränsad, så det blir ett projekt som får hålla på några månader framöver.

Som betalning, förutom bara pengar, kan jag även göra andra gentjänster. webbprofilering mm. till företag osv. Ja det löser sig!

jag hade en dröm
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

940RDALLE, tack så mycket. får googla lite och läsa, annars får jag kontakta dig.

jag hade en dröm
DalleRacing
17 november 2010 · 1 738 Inlägg

Som sagt börja med att kolla karossens skick om den är krokig, ta sedan hjälp av en vän eller som "turbodeath" att kolla på de resterande enklare delarna som drivlina plåt utsida m.m! Då blir det nog inte mycket pengar de handlar om, bara du har turen att inte karossen är skev!

Lycka till!!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
17 november 2010 · 1 738 Inlägg

itia skrev:
940RDALLE, tack så mycket. får googla lite och läsa, annars får jag kontakta dig.

Gör så wink

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turbodeath
17 november 2010 · 2 452 Inlägg

är det en silvrig tro....då jag såg en sådan där när jag handlade delar där igår...stog vid staketet....

döden kommer tillbaka
itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

det är en metallic grön, s40 t4 -00 med en fin taklucka.
Det är lite pågrund av den som jag inte vill göra mig av med bilen smile

jag hade en dröm
killercow
17 november 2010 ·

inte så konstigt de går på 50,000 i delar på volvo mot max några få 1000 om du gör de själv. dom har säkert räknat in lackjobb å de är inte billigt.

blev påkörd bak med saaben. inget som behövdes göra mer än byta draget som böjt sej lite. sästen balkar plåt mm behövdes inte göras nått med. men jobb plus drag skulle dra iväg upp till 14,000!

vissa kredit-bolag kräver oxå att bilen är helförsäkrad då den ligger som säkerhet. vet inte om de stämmer men har hört om folk som haft kredit på bilen och ej helförs. dom har blivit tvungna betala tillbaks direkt när bilen registrerats som skrotad. kolla upp detta ifall den ändå måste skrotas. skrota den isåfall INTE

itia T5
17 november 2010 · 141 Inlägg

Den måste skrotas enligt bilia. Men jag tänker ju inte skrota den. I absolut värsta fall, så köper jag en s40 t4 som motorn har rasat på, och flyttar över min låda och motor till den. autotech tar 8000kr för det.

jag hade en dröm
IROC
17 november 2010 · 88 Inlägg

Tråkigt att du krockat din bil.

Jag förstår inte riktigt varför man har lån på 50000kr på en bil som är värd runt 40000kr och därtill ingen helförsäkring.

Dom prisuppgifterna du fått är det på bara nya delar?
Man brukar räkna på nytt och ser vad skadan kommer kosta, är det inte mycket över vad bilen är värd skickas en förfrågan ut till en rad olika bilskrotar.

Läste att någon skrev att man "saltar" räkningen, detta är helt fel på större firmor. Bilskadeverkstaden får inget betalt för att räkna på bilarna utan enbart när man lagar dom. En bil som går till skroten ger inga pengar.

Sen har försäkringsbolagen statestik över hela landet vad en snittskada kostar, har du då en verkstad som ligger 1000lappar över så lär du inte ha många försäkringsjobb kvar.



Att räkna högt för att få bilen till skrot för att sedan köpa den av försäkringsbolaget existerar knappast mer. Försäkringsbolag som skrotat en bil vill ha den bilen att ta delar ifrån så dom kan lagga andra bilar billigt.
Sen funkar det inte rent skattemässigt heller. En firma som köper en krockad bil av försäkringsbolaget kan inte sälja den vidare till sina anställda då dom inte får sälja krockade bilar. säljer man då en bil som är värd 150000kr för 50000kr till en anställd åker den anställde på förmånsbeskattning och arbetsgivaren på arbetsgivar avgift.

turbodeath
18 november 2010 · 2 452 Inlägg

skicka lite bilder till min mejl...dom har en del gröna metalicbilar i jönköping så det löser vi galant...

turbodeath@passagen.se

döden kommer tillbaka
zemet
18 november 2010 · 4 069 Inlägg

En bekant till mig köpte en s70 som hade körts upp på en trottoarkant i 80 km/h. Slog sönder båda fälgarna på ena sidan mm. Han fick byta en del grejer men köpte allt begagnat och kom undan med typ 3000 i delar. Gjorde allt jobbet själv och det blev bättre än innan. Han gav 8000 för bilen och sålde för 45000 sedan.

Leta upp ngn kille som gör billiga svartjobb så ska det inte kosta så mkt.

Eller så säljer du din framhjulsdrivna skit och köper en riktig bakhjulsdriven volvo istället:) Dom går inte sönder av att man kör på en buske heller:)

Senast redigerat av zemet (18 november 2010)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
itia T5
18 november 2010 · 141 Inlägg

morron.
Jag ska förbi idag och ta lite bilder. Laddar upp dem ikväll.
Ser fram emot det här projektet, dags att lära sig någonting nytt.

jag hade en dröm
Jonbe
18 november 2010 · 315 Inlägg

Jag följer tråden och hoppas att det löser sig för dig!! Intressant att se vad F.bolag säger m.m.

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Allansson
18 november 2010 ·

itia skrev:
morron.
Jag ska förbi idag och ta lite bilder. Laddar upp dem ikväll.
Ser fram emot det här projektet, dags att lära sig någonting nytt.

Om du har sån tur så det går att laga så ska du självklart lägga upp en projekttråd här sen big_smile

Jo4an
18 november 2010 · 48 Inlägg

Så länge han inte ska laga bilen hos en firma så har inte försäkringsbolaget så mycket att säga. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang