Volvo 940 GL, startar ej, tänder på startgas.

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Körde med bilen till biltema och när jag kom ut så startade inte bilen. Bilen var normal varm när jag parkerade. Av en ren slump köpte jag startgas, bara för det kan vara bra o ha ibland på vintern.
Sprutade in gas genom insuget och bilen går igång. Åker sedan till nästa ställe och parkerar. kommer ut och bilen startar inte igen.. arg som fan, ut med startgas och kärringen får börja vrida på nyckeln medans jag sprayar med startgas och bil fan startar inte. aja.. sätter mig i bilen och samlar ihop mig för ett vredes utbrått... testar vrida nyckeln en gång först bara.. och då startar bilen.  kör hem och bilen har nu inte startat på 3 dagar.

Sammanfattning:

Bilen startar inte, går igång på startgas (halvt). Slutar man spraya startgas så går den bara på startmotorn.

årsmodell 1991

har bytt: bränselpumpsrelä
luftmassemätare
knackat lite på styrboxen (vad det nu ska vara bra för)

VÄLDIGT tacksam för hjälpande svar och tips!

Senast redigerat av volvo_r-optik (17 november 2010)

loow Jävel
17 november 2010 · 2 018 Inlägg

Kolla om du har oxid på huvudsäkringen till soppapumpen. De hade ja på min 240 o hade samma symptom som du. Gick ibland, startade ibland. o sen inte alls.
På 240 satt den säkringen på Vänster fjäderbenstorn.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Plankpojk skrev:
Kolla om du har oxid på huvudsäkringen till soppapumpen. De hade ja på min 240 o hade samma symptom som du. Gick ibland, startade ibland. o sen inte alls.
På 240 satt den säkringen på Vänster fjäderbenstorn.

Ok, hm. vart fan kan den sitta på 940 då?
Någon som vet?

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Jag hör ju dock att bensinpumpen som sitter under golvet går i gång när jag drar på tändningen.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 november 2010 · 946 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
Körde med bilen till biltema och när jag kom ut så startade inte bilen.

Förstår din bils frustration... cool

Sorry för OT, kunde inte låta bli bara... smile Svårt att säga såhär på sne arm vad som kan vara fel, men har du kollat efter ev felkoder? Det kan ofta ge en ledtråd eller vara en hjälp att konstatera felet.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Dave_C70 skrev:

volvo_r-optik skrev:
Körde med bilen till biltema och när jag kom ut så startade inte bilen.

Förstår din bils frustration... cool

Sorry för OT, kunde inte låta bli bara... smile Svårt att säga såhär på sne arm vad som kan vara fel, men har du kollat efter ev felkoder? Det kan ofta ge en ledtråd eller vara en hjälp att konstatera felet.

MVH

haha ja va fan bra ställe som bilen dör på då.. går det läsa ut felkoder på 940? yikes

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 november 2010 · 946 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

Dave_C70 skrev:

volvo_r-optik skrev:
Körde med bilen till biltema och när jag kom ut så startade inte bilen.

Förstår din bils frustration... cool

Sorry för OT, kunde inte låta bli bara... smile Svårt att säga såhär på sne arm vad som kan vara fel, men har du kollat efter ev felkoder? Det kan ofta ge en ledtråd eller vara en hjälp att konstatera felet.

MVH

haha ja va fan bra ställe som bilen dör på då.. går det läsa ut felkoder på 940? yikes

Jag kör aldrog till Biltema så jag vet inte om det är ofta de havererar där utanför. smile Ja, är bilen upp till -95:a går det finfint, framgår dock inte vilken årsmodell detta rör sig om...

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Dave_C70 skrev:

volvo_r-optik skrev:

Dave_C70 skrev:

Förstår din bils frustration... cool

Sorry för OT, kunde inte låta bli bara... smile Svårt att säga såhär på sne arm vad som kan vara fel, men har du kollat efter ev felkoder? Det kan ofta ge en ledtråd eller vara en hjälp att konstatera felet.

MVH

haha ja va fan bra ställe som bilen dör på då.. går det läsa ut felkoder på 940? yikes

Jag kör aldrog till Biltema så jag vet inte om det är ofta de havererar där utanför. smile Ja, är bilen upp till -95:a går det finfint, framgår dock inte vilken årsmodell detta rör sig om...

ok ja det är en -91 årsm.

240bns
17 november 2010 · 1 008 Inlägg

Jag tycker du skall kolla hur spridarreläet mår, väldigt vanligt att lödningarna spricker eller ärgar sönder i detta.
Placeringen är på expansionskärlet.

Angående felkoderna: lyser "lamdasondlampan" när bilen väl går?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 november 2010 · 946 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

Dave_C70 skrev:

volvo_r-optik skrev:

haha ja va fan bra ställe som bilen dör på då.. går det läsa ut felkoder på 940? yikes

Jag kör aldrog till Biltema så jag vet inte om det är ofta de havererar där utanför. smile Ja, är bilen upp till -95:a går det finfint, framgår dock inte vilken årsmodell detta rör sig om...

ok ja det är en -91 årsm.

Då har du felkodavläsaren i motorrummets vänstra sida (inifrån bilen sett), exakta instruktoner för hur du sen läser av koderna finns nog beskrivet bra i forumet här. Lycka till!

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

namcon skrev:
Startar bilen lite smått när du sprayar in startgas nu eller är den stendöd?

den startar lite smått

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

240bns skrev:
Jag tycker du skall kolla hur spridarreläet mår, väldigt vanligt att lödningarna spricker eller ärgar sönder i detta.
Placeringen är på expansionskärlet.

Angående felkoderna: lyser "lamdasondlampan" när bilen väl går?

vilket expansionnskärl?

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

Dave_C70 skrev:

volvo_r-optik skrev:

Dave_C70 skrev:

Jag kör aldrog till Biltema så jag vet inte om det är ofta de havererar där utanför. smile Ja, är bilen upp till -95:a går det finfint, framgår dock inte vilken årsmodell detta rör sig om...

ok ja det är en -91 årsm.

Då har du felkodavläsaren i motorrummets vänstra sida (inifrån bilen sett), exakta instruktoner för hur du sen läser av koderna finns nog beskrivet bra i forumet här. Lycka till!

MVH

japp tack tack!

240bns
17 november 2010 · 1 008 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

240bns skrev:
Jag tycker du skall kolla hur spridarreläet mår, väldigt vanligt att lödningarna spricker eller ärgar sönder i detta.
Placeringen är på expansionskärlet.

Angående felkoderna: lyser "lamdasondlampan" när bilen väl går?

vilket expansionnskärl?

Du har väl bara ett på bilen?? yikes

Helvete_racing Arg Snickare
17 november 2010 · 875 Inlägg

240bns skrev:

volvo_r-optik skrev:

240bns skrev:
Jag tycker du skall kolla hur spridarreläet mår, väldigt vanligt att lödningarna spricker eller ärgar sönder i detta.
Placeringen är på expansionskärlet.

Angående felkoderna: lyser "lamdasondlampan" när bilen väl går?

vilket expansionnskärl?

Du har väl bara ett på bilen?? yikes

hmm  jo lol var lite tanksprid.

Jonext
17 november 2010 · 8 Inlägg

Har haft detta problem på min 940 2 ggr, ena gången bytte jag soppapumpen som sitter bak i tanken och då gick bilen ett par veckor helt utan problem, sedan började den krångla igen och då var det spridarrelät som sitter på expansionskärlet som krånglade, nästa gång du är ute och kör och stänger av bilen och den inte startar sedan, plocka av relät och öppna det (ta av den svarta kåpan på relät) och känn om det är verhettat. på min 940 så kunde man plocka av kåpan och kyla relät sen kunde man köra ca 15min innan det överhettades igen.

Mvh Jonas

Volvo 940 (1991)
UniCross
18 november 2010 · 488 Inlägg

Jonext skrev:
Har haft detta problem på min 940 2 ggr, ena gången bytte jag soppapumpen som sitter bak i tanken och då gick bilen ett par veckor helt utan problem, sedan började den krångla igen och då var det spridarrelät som sitter på expansionskärlet som krånglade, nästa gång du är ute och kör och stänger av bilen och den inte startar sedan, plocka av relät och öppna det (ta av den svarta kåpan på relät) och känn om det är verhettat. på min 940 så kunde man plocka av kåpan och kyla relät sen kunde man köra ca 15min innan det överhettades igen.

Mvh Jonas

Ursäkta att jag hoppar in i tråden såhär. men har en död 92a volvo 940. Kan man på något sätta kolla spridarreläets funktion när bilen inte gått varm alltså om bilen inte startar?

Vore ju bra att utesluta det nu när ja väntar på ny kamrem osv så jag är lite mer säker på att den kommer starta sen hehe

BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
Helvete_racing Arg Snickare
18 november 2010 · 875 Inlägg

ok, jag går det löda eller laga relät om det är slut? som sagt min bil är ju kall som fan just nu så jag kan inte känna om relät blir varmt när bilen dör eftersom den itne startar.

hur går det att fastställa om det är pumpen som är trasig i tanken? går det öppna upp någon lucka eller liknande för att se/höra om den inte går.

tacksam som fan för alla tips! ska lägga ner tid på att testa alla felsöknings tips i helgen. jobbar om dagarna så hinner inte hem innan det är kolsvart ute. + att jag är helt slut.

UniCross
18 november 2010 · 488 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
ok, jag går det löda eller laga relät om det är slut? som sagt min bil är ju kall som fan just nu så jag kan inte känna om relät blir varmt när bilen dör eftersom den itne startar.

hur går det att fastställa om det är pumpen som är trasig i tanken? går det öppna upp någon lucka eller liknande för att se/höra om den inte går.

tacksam som fan för alla tips! ska lägga ner tid på att testa alla felsöknings tips i helgen. jobbar om dagarna så hinner inte hem innan det är kolsvart ute. + att jag är helt slut.

Det du kan göra för att få reda på om pumpen i tanken fungerar är att du sätter ett rör ner i tanken som du lägger örat emot och ber någon köra på starten eller om de räcker att bara starta tändningen. Men ha örat emot röret som går ner till tanken samtidigt som någon startar tändningen så hör du om den drar ur bensin, de skvalpar lite i tanken och man hör ett surrande ljud smile Det prövade jag på min 940 som också är död.

Har du kollat så du har bra med tryck i Fuelrailen?

Det finns en ventil på den vid 1 spridaren framifrån som ser ut som en sån på ett cykeldäck. Skruva bort locket och tryck till med en liten mejsel på själva ventilen och se om det sprutar ut bensin. VARNING det är bra med tryck där så akta ögonen tongue

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
240bns
18 november 2010 · 1 008 Inlägg

bilen skall starta utan tankpumpen,iaf om man har några liter i tanken,  kolla hellre huvudpumpen under bilen om den surrar medan du försöker starta den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang