Rätt lastbilsjobb för mig(Åsikter från erfaret folk)

Jonasblomstedt
18 november 2010 · 30 Inlägg

Hallå, det är så att jag börjar en lastbilsutbildning på två terminer för att ta CE körkort inkl. ADR kompetens. (Finns flera kurser som ingår också, t ex att köra frysbil, kranbil, får se vad jag hinner med) Jag planerar alltså att börja jobba om ca ett år.

Nu är det så att jag är väldigt inställd på att få reda på så mycket jag kan i god tid för att kunna pricka in rätt jobb så snabbt som möjligt, vill inte behöva flänga runt på 10 arbetsplatser:rolleyes:

Vet mycket väl att det finns trådar om det här arbetet men jag skapar en ny tråd då jag behöver diskussioner, tips och hjälp som passar in på min personliga profil plus att informationen bör vara så uppdaterad som möjligt då jag undrar om vilka bilar som man bör leta efter(finns det 4 jobb som passar in på mig och 4 olika sorters bilar så satsar jag ju på den folk rekommenderar;))

Okej, då kommer lite profilinfo här då

Jag är 19 år gammal(20 i mars) och ganska klen av mig, ingen stor typ dvs, undviker gärna jobben med tunga lyft! Jag sitter gärna i en bil i ca 4-5 timmar i taget(dvs, köra allt från korta sträckor till kanske 50-60 mil enkel resa som längst) Jag vill satsa på minst 18.000 efter skatt, det är mitt minimum, dock självklart om det är ont om jobb så kan jag ju släppa det kravet!

Jag vill INTE sova borta! Men har inga som helst problem med tider, att köra 04.00-14.00 eller 19.00-05.00 spelar liksom ingen roll, men natturer eller riktigt tidiga mornar är att föredra, dvs inte 06.00, utan snarare 02.00, 04.00

Jag vill gärna veta vilka yrken, om det inte är alla, som erbjuder t ex matkuponger, jobbmobil och andra liknande förmåner(oavsett om det yrkena passar in på mig eller inte)

Jag undrar även vilka typer av jobb det är som man kör en "egen" lastbil.

Vad är "svårighetsgraden" på dom olika bilarna? Jag menar t ex,

Vanlig bil med släp på, t ex Schnenker osv.
Vanlig bil, t ex matvarubilar.
Dragbilar(endast förarhytt som man kopplar på valfritt släp right?)
Slambilar, sopbilar, grusbilar, mm.

Med vanlig bil menar jag alltså där hytten sitter ihop med lastutrummet, vet ej vad detta kallas http://www.trailer.se/bildarkiv/67/4a325ae41abc3.jpg

Det är väl att som jag kan komma på nu, tacksam för alla svar som går att få! ^^ Skriv gärna så utförligt som möjligt, ju mer desto bättre!

Mvh Jonas!

Tega Yrkesförare
18 november 2010 · 1 073 Inlägg

Jag utgår ifrån att du ska ta yrkeskompetensbeviset som du måste ha för att överhuvudtaget kunna arbeta yrkesmässigt. Truckutbildning är stort sett ett måste, och ADR nämnde du. Detta är i stort sett basreceptet.

Lastbilsbranschen är fortfarande i en djup svacka med mycket arbetslöshet. Dom få jobb som finns fylls fort via kontakter i första hand. Det finns mycket kompetent och erfaret folk som går utan jobb just nu, känner till ett par själv. Detta innebär att för en nybörjare utan erfarenhet så kan man inte ha några direkta krav utan måste jaga och ta alla typer av jobb som man kommer över för att få in fötter och skapa kontakter.
Dvs att det blir mycket inhopp och extrajobb i början.

Jonasblomstedt
18 november 2010 · 30 Inlägg

Tega skrev:
Jag utgår ifrån att du ska ta yrkeskompetensbeviset som du måste ha för att överhuvudtaget kunna arbeta yrkesmässigt. Truckutbildning är stort sett ett måste, och ADR nämnde du. Detta är i stort sett basreceptet.

Lastbilsbranschen är fortfarande i en djup svacka med mycket arbetslöshet. Dom få jobb som finns fylls fort via kontakter i första hand. Det finns mycket kompetent och erfaret folk som går utan jobb just nu, känner till ett par själv. Detta innebär att för en nybörjare utan erfarenhet så kan man inte ha några direkta krav utan måste jaga och ta alla typer av jobb som man kommer över för att få in fötter och skapa kontakter.
Dvs att det blir mycket inhopp och extrajobb i början.

Stämmer bra det, och truckutbildning ingår i kursen förövrigt:) Men det lät mindre kul det du sa om svackan, trodde det såg mycket bättre ut i dessa tider:/

dundersmurfen smurfidunder
18 november 2010 · 327 Inlägg

Om du inte vill lyfta tungt undvik möbeltransporter!

Kan inte komma på något direkt där du får köra 60mil i sträck utan stopp som du dessutom kommer hem och slipper övernattning. Det är liksom inte rimligt. Men fjärrkörningar med övernattning är inte fel alls

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Tega Yrkesförare
18 november 2010 · 1 073 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

Tega skrev:
Jag utgår ifrån att du ska ta yrkeskompetensbeviset som du måste ha för att överhuvudtaget kunna arbeta yrkesmässigt. Truckutbildning är stort sett ett måste, och ADR nämnde du. Detta är i stort sett basreceptet.

Lastbilsbranschen är fortfarande i en djup svacka med mycket arbetslöshet. Dom få jobb som finns fylls fort via kontakter i första hand. Det finns mycket kompetent och erfaret folk som går utan jobb just nu, känner till ett par själv. Detta innebär att för en nybörjare utan erfarenhet så kan man inte ha några direkta krav utan måste jaga och ta alla typer av jobb som man kommer över för att få in fötter och skapa kontakter.
Dvs att det blir mycket inhopp och extrajobb i början.

Stämmer bra det, och truckutbildning ingår i kursen förövrigt:) Men det lät mindre kul det du sa om svackan, trodde det såg mycket bättre ut i dessa tider:/

Det är tyvärr mörkt på många ställen än, även om det sakta börjar vända, men det kommer nog ta tid innan vi är tillbaka där vi var för ca 2-3 år sen.

Men för att svara lite på jobbtypfrågan så låter det som att byteskörning skulle passa bra. Där tar du oftast ett färdiglastat ekipage på kvällen och kör mellan 15-25 mil (lite olika) enkel resa och möter upp en annan gubbe. Sen byter ni ekipage och du går tillbaka till utgångsorten igen där det kan bli lite terminalarbete. Dvs ett jäkligt slappt jobb som inte kräver många muskler i arbete. Kan dock bli väldigt enformigt.

Lots är lite mer omväxlande, då du lastar och lossar ekipaget hos kunder dagtid, mer stress och slit men enligt mig själv mer givande.

Senast redigerat av Tega (18 november 2010)

Janneutanb
19 november 2010 · 7 272 Inlägg

Betongbil är det roligaste jag har kört iaf!
Visst att man inte har ett släp, om man inte är en av få med dragbil och trailer då, men det är alltid något nytt som händer!

Trånga utrymmen och diverse utmaningar tycker jag är kul iaf.
Man kan hålla bilen i riktigt fint skick då man har tillgång till vatten varje dag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/95213/695340_4rxdr8.jpg
"Min" gamla pärla.

V745
21 november 2010 · 116 Inlägg

Första svängarna jag hade körde jag ca 20 mil för att byta med en gubbe för att sedan åka hem och nattlossa. Bekvämt jobb.
Sen fick jag körningar där jag körde de fulla 4,5 timmarna för att nå bytesplatsen där jag bytte skåp och släp innan hemresa. Kom hem på morgonen, ställde in ekipaget på en parkeringsficka och gick hem. Också det bekvämt.

Dock som många säger så är det svårt att komma in på åkerierna just nu. Jag har själv varit utan ett tag nu...

FireTraXX DFFL
22 november 2010 · 9 020 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att många chaufförsjobb fylls genom personliga kontakter även när det går bra i branschen.

Det är ju alltid lättare att anställa någon man åtminstone är bekant med och har lite förhandsinformation om innan man ger personen 1.5-3 000 000 att flänga runt i.
Plus att man slipper dryga människor som ljuger på sin CV. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
IceEyes Varningar: För många..
22 november 2010 · 2 552 Inlägg

Jag funderar lite över hur jobbmöjligheterna ser ut med enbart C-kort. Är det snudd på omöjligt att få jobb utan E-behörighet eller finns det hyfsade möjligheter utan? I så fall vad? smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang