Växellåds byte volvo 940 -92

PetteRR
20 november 2010 · 151 Inlägg

Har nyss fått köpa en 940GL -92 billigt, men ettans växel skorrar en del och 2ans växel hoppar ur om man inte håller ner spaken. Tänkte därför slänga i en ny låda, vilken låda är det som ska i? Har läst runt och om jag förstår rätt så passar både M45, M46 och M47 eller är jag helt fel ute?

Lådan som sitter i nu är 4växlad med elektrisk överväxel. Så vilka låda ska man satsa på? Helst så billig som möjligt!

Bensinskallen P o r s c h e
20 november 2010 · 1 700 Inlägg

Du har alltså en m46 sitter i nu.

Enklast är att köpa en ny m46 då, annars är väl en m47 lika bra bara att du måste köpa en passande främre kardan eftersom de är olika långa mellan 46 och 47.

m47 är ju något klenare men OD:n har en tendens att jäklas lite ibland på m46.

m45 vill du inte ha, för då kommer sopparäkningen skjuta i höjden så mycket som det varvar med dessa wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PetteRR
21 november 2010 · 151 Inlägg

okej, då skulle de funka med både M46 och M47, eftersom jag inte direkt har så stark motor wink
Är det mkt mer jobb att byta främre kardan?

ola_volvo Biltokig
21 november 2010 · 310 Inlägg

jag hadde kört på od låda, minst krabb, bara att smäcka dit ju

Harè bra
wistfors Performance meck
21 november 2010 · 342 Inlägg

PetteRR skrev:
okej, då skulle de funka med både M46 och M47, eftersom jag inte direkt har så stark motor wink
Är det mkt mer jobb att byta främre kardan?

4a skruvar för att lossa främre kardan tar vell 5 min extra att montera en ny kardan

jag skulle sätta dit en m47 om du inte ska vålda med bilen då håller 46an lite bättre:cool:

lycka till med bytet

Mvh viktor

Bensinskallen P o r s c h e
21 november 2010 · 1 700 Inlägg

PetteRR skrev:
okej, då skulle de funka med både M46 och M47, eftersom jag inte direkt har så stark motor wink
Är det mkt mer jobb att byta främre kardan?

Nej det är busenkelt. Den kanske ändå måste tas bort när lådan ska ner förresten.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
PetteRR
21 november 2010 · 151 Inlägg

okej, då får jag se vilken låda jag får tag i till rätt pris, är de mycket jobb att byta en låda? Har aldrig gjort det själv faktiskt.

twin_cam Smålänning
21 november 2010 · 7 877 Inlägg

PetteRR skrev:
okej, då får jag se vilken låda jag får tag i till rätt pris, är de mycket jobb att byta en låda? Har aldrig gjort det själv faktiskt.

Det är ett jävla skruvande och lådan är rätt tung, men svårt kan man inte säga att det är...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vuoleva
21 november 2010 · 88 Inlägg

Det beror på lite hur du ska använda bilen. Ska du använda den till lite hårdare körning borde du ha kvar M46 lådan... M47 lådan är klenare och min fick missljud efter hård körning i skogarna.

Fast M47 är med bekvämt att ha och kör du "normalt" skulle ja peta i en sådan wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang