Bytta från 10 ventiler till 20 ventiler på volvo 855 se

Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

Har en volvo 855 se 10 ventiler

undrar är det möjligt att bytta från 10 ventiler toppen till 20 ventiler från senare modeller?

samt om det är värt det i effekt skillnad.

Sharky
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Det kanske går men du får inte (om du vill ha det lagligt).
Man får chansa på att besiktningspersonalen är blind/överseende.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

Hur ska han se det utan att öppna upp motorn?

Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

Hade ändå tänkt använda motorn till ett trike bygge och då spelar det ingen roll eftersom triken kommer att registreras med den motorn som den då har i sig. Men hur motorn kommer att vara har jag inte bestämt mig ännu om jag ska köra original eller med lite mer pulver i sig utan att sätta turbo eller kompressor på den funderar på att chipsa men vill nog ha lite mer än så men ingen turbo eller kompressor.

TurbOla Reservdansk
20 november 2010 · 6 271 Inlägg

Köp då hellre en 170hk motor med styrboxar och hela köret, så lirar allt rätt ihop från början.

Annars finns ju 3,2 liters sexan på 240hk - fast den är ett par årsmodeller nyare. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sharky
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Ser 10V och 20V toppen likadana ut?

OK, när det gäller trikebyggen har jag noll-koll. Men får man verkligen sätta modifierade motorer på fordon man skall nyregistrera.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

TurbOla skrev:
Köp då hellre en 170hk motor med styrboxar och hela köret, så lirar allt rätt ihop från början.

Annars finns ju 3,2 liters sexan på 240hk - fast den är ett par årsmodeller nyare. tongue

jo det är ju 1 sätt fast det låter inte lika kul jag undrade bara om det gick att göra.

TurbOla Reservdansk
20 november 2010 · 6 271 Inlägg

Det är ju inte bara dubbla antalet ventiler som ger effekten, utan det är ett helt annat styrsystem för tändning och insprutning också.

Senast redigerat av TurbOla (20 november 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
20 november 2010 · 6 271 Inlägg

Den nyare 140hk motorn från -00 och framåt går att chippa till 180-190hk, men inte den versionen du tänker på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

Sharky skrev:
Ser 10V och 20V toppen likadana ut?

OK, när det gäller trikebyggen har jag noll-koll. Men får man verkligen sätta modifierade motorer på fordon man skall nyregistrera.

/Göran

på första frågan svarar jag nog inte vad jag vet och då utgår jag bara från min motor och polans 20 ventilare ända skillnaden jag kunde se är att på plast locket ovanför tänd stiften står det 20 v och det göt det inte på min.

är inte hundra men har inte hittat i sfro boken att man inte får göra det triken registreras med den motorn som man har i den då alla andra papper kommer att justeras efter den motorn man har valt att sätta i.

försäkringen kan nog gå upp dock med en modifierad motor,

Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är ju inte bara dubbla antalet ventiler som ger effekten, utan det är ett helt annat styrsystem för tändning och insprutning också.

okej så då är det andra spridare och tändmodul då med men går det att anpassa original el härva till dom nya komponenterna?

Sharky
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Du får kolla med SFRO exakt vad som gäller så du inte plöjer ner pengar och tid i onödan på nåt som inte går.

/Göran


Pridler skrev:
på första frågan svarar jag nog inte vad jag vet och då utgår jag bara från min motor och polans 20 ventilare ända skillnaden jag kunde se är att på plast locket ovanför tänd stiften står det 20 v och det göt det inte på min.

är inte hundra men har inte hittat i sfro boken att man inte får göra det triken registreras med den motorn som man har i den då alla andra papper kommer att justeras efter den motorn man har valt att sätta i.

försäkringen kan nog gå upp dock med en modifierad motor,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
20 november 2010 · 6 271 Inlägg

Pridler skrev:
okej så då är det andra spridare och tändmodul då med men går det att anpassa original el härva till dom nya komponenterna?

Det vågar jag inte svara på, men det borde gå då de båda systemen liknar varandra - till skillnad från turbomodellen, som har t.ex bara en styrbox mot två som sitter på sugmotorerna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

TurbOla skrev:

Pridler skrev:
okej så då är det andra spridare och tändmodul då med men går det att anpassa original el härva till dom nya komponenterna?

Det vågar jag inte svara på, men det borde gå då de båda systemen liknar varandra - till skillnad från turbomodellen, som har t.ex bara en styrbox mot två som sitter på sugmotorerna.

två? vart sitter den andra? är det inte bara abs boxen och styrboxen sitter det någon mer någon annanstans än i motorutrymmet?

Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

Ja Sharky du har nog en poäng där får maila SFRO och fråga.

TurbOla Reservdansk
20 november 2010 · 6 271 Inlägg

Pridler skrev:
två? vart sitter den andra? är det inte bara abs boxen och styrboxen sitter det någon mer någon annanstans än i motorutrymmet?

Kolla den svarta lådan vid kamremmen, där sitter styrboxarna.
ABS-boxen sitter vid vänster fjäderbenstorn.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pridler
20 november 2010 · 65 Inlägg

okej ja det ska jag kolla. trodde det bara satt 1 i den men jag har nog fel har ju inte kollat smile

Marlboroman
21 november 2010 · 8 234 Inlägg

Klart det går. Du behöver "bara" byta: kolvar, vattenpump, kamrem, toppen såklart, grenrör och insug. Och helst en 20V kabelhärva inkl boxar om det ens ska vara någon som helst ide att lägga ner allt jobb.

Senast redigerat av Marlboroman (21 november 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pridler
21 november 2010 · 65 Inlägg

Marlboroman skrev:
Klart det går. Du behöver "bara" byta: kolvar, vattenpump, kamrem, toppen såklart, grenrör och insug. Och helst en 20V kabelhärva inkl boxar om det ens ska vara någon som helst ide att lägga ner allt jobb.

okej ja då vet jag ju att det är utförbart. Nu ska jag bara fundera på om jag ska göra något mer med den när jag ändå ska bytta allt det.

Kanske göra separata throttel hus och bytta kammar och porta insuget, också montera en bättre tändbox plus nya bättre tändstift kanske även bytta ut bränsletrycksregulatorn plus nya spridare.

några förslag på vilka företag som kan ha dessa komponenter?

tack för hjälpen.

Marlboroman
23 november 2010 · 8 234 Inlägg

Pridler skrev:
okej ja då vet jag ju att det är utförbart. Nu ska jag bara fundera på om jag ska göra något mer med den när jag ändå ska bytta allt det.

Kanske göra separata throttel hus och bytta kammar och porta insuget, också montera en bättre tändbox plus nya bättre tändstift kanske även bytta ut bränsletrycksregulatorn plus nya spridare.

Jo, det är ju genomförbart, men inte speciellt försvarbart. Köp en 20V med rätt härva och boxar på en gång istället. Finns ju ingen anledning att lägga ut en massa pengar på att bygga nåt man kan köpa billigare än vad ombyggnaden kostar.

Separata spjäll och kammar som du lär få slipa nånstans lär kosta löjligt mycket för en i bästa fall löjligt effektvinst. Kammar till sugmotorerna är det ingen som har på hyllan direkt. Så antingen får man köpa ämnen och få slipa eller så lär man slipa om originalkammar och köra med lash-caps. Det första alternativet är dock att föredra även om det är avsevärt dyrare.

Om du med tändbox menar styrboxen till tändningen så är det ingen ide utan att byta även bränsleboxen. Om du menar spolen så är det ju aldrig fel eftersom det är en slitdel, men förväta dig inga större skillnader. Större spridare och en annan btr är bara bortkastade pengar om du inte tänkt gå över till etanol. Då är det bra att köpa större spridare, men btr'n ska inte bytas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang