Bytta från 10 ventiler till 20 ventiler på volvo 855 se

Pridler
23 november 2010 · 65 Inlägg

Marlboroman skrev:

Pridler skrev:
okej ja då vet jag ju att det är utförbart. Nu ska jag bara fundera på om jag ska göra något mer med den när jag ändå ska bytta allt det.

Kanske göra separata throttel hus och bytta kammar och porta insuget, också montera en bättre tändbox plus nya bättre tändstift kanske även bytta ut bränsletrycksregulatorn plus nya spridare.

Jo, det är ju genomförbart, men inte speciellt försvarbart. Köp en 20V med rätt härva och boxar på en gång istället. Finns ju ingen anledning att lägga ut en massa pengar på att bygga nåt man kan köpa billigare än vad ombyggnaden kostar.

Separata spjäll och kammar som du lär få slipa nånstans lär kosta löjligt mycket för en i bästa fall löjligt effektvinst. Kammar till sugmotorerna är det ingen som har på hyllan direkt. Så antingen får man köpa ämnen och få slipa eller så lär man slipa om originalkammar och köra med lash-caps. Det första alternativet är dock att föredra även om det är avsevärt dyrare.

Om du med tändbox menar styrboxen till tändningen så är det ingen ide utan att byta även bränsleboxen. Om du menar spolen så är det ju aldrig fel eftersom det är en slitdel, men förväta dig inga större skillnader. Större spridare och en annan btr är bara bortkastade pengar om du inte tänkt gå över till etanol. Då är det bra att köpa större spridare, men btr'n ska inte bytas.

Ja då får den vara som den är. Får väll ta att renovera upp den då istället nya ringar, lager och sånt så kanske kan den få tebax dom fabriks hästarna som den än gång i tiden hade.

Så tack för ett myckert bra svar.

Senast redigerat av Pridler (23 november 2010)

oskar-j bilmekaniker
23 november 2010 · 25 Inlägg

vad är det för årsmodell på bilen? jag har precis bytt motor från 10 ventil till 20 ventil på min 850 -96. de man behöver byta förutom motor är kabelhärva till motor, styrbox, startspärrstyrdon, katalysator, luftburk, bränsleledningar från tank och fram, kolkanist samt att man kan behöva göra lite modifieringar på kabelhärvan i motorrummet. nu har jag inte besiktigat med 20ventilsmotorn men när jag snacka med den lokala bilprovningen så sa dom att dom inte brydde sig bara det va seriöst gjort

Pridler
23 november 2010 · 65 Inlägg

oskar-j skrev:
vad är det för årsmodell på bilen? jag har precis bytt motor från 10 ventil till 20 ventil på min 850 -96. de man behöver byta förutom motor är kabelhärva till motor, styrbox, startspärrstyrdon, katalysator, luftburk, bränsleledningar från tank och fram, kolkanist samt att man kan behöva göra lite modifieringar på kabelhärvan i motorrummet. nu har jag inte besiktigat med 20ventilsmotorn men när jag snacka med den lokala bilprovningen så sa dom att dom inte brydde sig bara det va seriöst gjort

det är en 94:ra 855:a se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang