BMW 525 TDS-96. Hostar,knycker och ibland stannar.

Copyright
21 november 2010 · 18 Inlägg

Hej.
nyligen inhandlat en till familjemedlem :>

började gå dåligt idag. igår gick den riktigt bra. bara runt 2500rpm -> 3000 den kunde hosta ibland. som att någon skulle vrida av strömmen fram ock tillbaka. eller utan soppa så det hinner knycka till.
idag dock så var det värre. Spelar ingen roll om den idlar eller inte. sad
körde till stan 24km. knykte hela vägen mer och mindre. kom till "möte stället" och låt motorn gå på någåt förhöjd tomgång en stund. då började den gå bra på tomgång yikes men så fort som lite belastning så började det hosta igen. *grr*
Bytte bränsle filter nyligen, hjälpe inte.

ibland blinkar "spridarlampan"(?) men lämnar inte lysa mera en typ 2-3 sekunder ibland.
Försökte förklara så gått jag kunde, hoppas det är begripligt. smile

vill ha hjälp och råd och inga kommentarer om stavfel hit å dit wink

Senast redigerat av Copyright (21 november 2010)

Att betala underhåll till sin frånskilda hustru är som att amortera på en kvaddad bil.
Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.
Mitt sätt är också ett sätt! :)
Maeki
22 november 2010 · 19 Inlägg

Hejsan Niclas,

Det där felet kan förekomma av ganska många olika fel, men det vanligaste är nog bränsepumppen som börjar ge upp. Ifall du har möjlighet löns dett att kolla trycket.
Också bränslepumppens timing kan vara felaktig.

Felet kan också breo på att det är något läckage vid insuget så det drar in luft, eller även på andra sidan. Men oftast är det vid insuget då det gäller sånhär fel.

Även spridarna kan vara trasiga, men det är lite ovanligare. Löns att kolla dom två övre först. 

Men jag skulle börja med att ta och kolla upp ifall bränslepumppen är iskick.
Kan även bero på elfel / dålig kontakt. Eller ifall bilen är nyligen chippad så kan mappningen vara åt skogen.

Copyright
22 november 2010 · 18 Inlägg

Hej.
jaadu. idag har bilen gått utan någå som helst problem.  kört 38km. inte en hostning. hade den visserligen i garaget under natten. nu får den stå ute så får man se då om den fungerar. tongue
om nu spridare eller pump vore kass. skulle inte bilen gå skit hela tiden då? det är knappast nåt som kommer och går? heh.

Inte chippad i min ego iaf.

Att betala underhåll till sin frånskilda hustru är som att amortera på en kvaddad bil.
Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.
Mitt sätt är också ett sätt! :)
Maeki
23 november 2010 · 19 Inlägg

Copyright skrev:
Hej.
jaadu. idag har bilen gått utan någå som helst problem.  kört 38km. inte en hostning. hade den visserligen i garaget under natten. nu får den stå ute så får man se då om den fungerar. tongue
om nu spridare eller pump vore kass. skulle inte bilen gå skit hela tiden då? det är knappast nåt som kommer och går? heh.

Inte chippad i min ego iaf.

Lite skumt är det om den går utan några problem ibland, men det kan nog vara pumppen, ifall den har just på gränsen för svagt tryck så kan problemet endast framkomma ibland. Men det är nog svårt att säga.

Ifall spridarna skulle vara trasiga borde felet vara dock konstant.

Copyright
23 november 2010 · 18 Inlägg

bilen har gått bra också idag. lol
vattnet som kom ut såg inte så rent ut. :> lite rost också. hmm
det var inte lätt att lufta systemet på luft big_smile

kom fram till att det kan vara vattenpumpen som kan ha lite oljud från sig också. var köpa sådan förmånlig?

Att betala underhåll till sin frånskilda hustru är som att amortera på en kvaddad bil.
Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.
Mitt sätt är också ett sätt! :)
Torgilsman
24 november 2010 · 35 Inlägg

Hade exakt samma problem förut. Dock bara när det var lite bränsle i tanken. 10-30 liter ungefär. När jag tankade upp den avtog problemet.

Jag bytte både bränslepump och spridare och sedan dess har jag inte haft minsta lilla krångel smile

Hoppas det löser sig!

Copyright
24 november 2010 · 18 Inlägg

Torgilsman skrev:
Hade exakt samma problem förut. Dock bara när det var lite bränsle i tanken. 10-30 liter ungefär. När jag tankade upp den avtog problemet.

Jag bytte både bränslepump och spridare och sedan dess har jag inte haft minsta lilla krångel smile

Hoppas det löser sig!

WHAT?! hade lite under 20L när det bråkade. tankade den då, ungefär upp till 60L. bråkade för det. fungerade först som det skulle dagen efter :> nu är det ~30 liter kvar. får se om det dyker upp igen big_smile

Att betala underhåll till sin frånskilda hustru är som att amortera på en kvaddad bil.
Bilisterna är säkrast när vägarna är torra, och vägarna är säkrast när bilisterna är det.
Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan.
Mitt sätt är också ett sätt! :)
Torgilsman
25 november 2010 · 35 Inlägg

Ajfan, men testa att byta pumpen och spridarna. Det funkade för mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang