Hjälp med lite trimning 850 t5-r

Embelazt
21 november 2010 · 126 Inlägg

hejsan tänkte höra om någon vet vad jag ska ha för att få ut lite mer effekt av min volvo 850 t5-r.
har just nu steg 3 chip 3" rör och filter. men hade tänkt uppgradera lite hade tänkt lite större turbo större spridare andra stakar kanske andra kolvar och extraktor rör osv. men vad ska man köpa för turbo som e lagom stor och inta allt för dyr hade tänkt klämma ut en 400hk på ett ungefär. behöver jag då byta kolvar? vad för stakar ska jag ha och storlek på spridare?
/tobbe

/Tobb3
mr_green
22 november 2010 · 847 Inlägg

Kolla trimstegen på några kända trimförtag så ser du på ett ungefär vad du behöver för saker.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
so_loud_it_hz
22 november 2010 · 91 Inlägg

19T turbo räcker samt gröna R spridare extractor behöver du inte för 400hk! större IC lär behövas samt eventuellt annan kylare eftersom dom spricker ofta när man ökar laddet! att ta av toppen o klydda lite med insug o avgas sidan e nog inget fel heller

Volvo 945 classic "dagis räcern" (1993)
Honda civic VTI "C YA" (1992)
Volkswagen vr6 "dagis räcern 2" (1993)
Embelazt
22 november 2010 · 126 Inlägg

mr_green skrev:
Kolla trimstegen på några kända trimförtag så ser du på ett ungefär vad du behöver för saker.

jag fattar inte va du menar med de?

/Tobb3
Embelazt
22 november 2010 · 126 Inlägg

so_loud_it_hz skrev:
19T turbo räcker samt gröna R spridare extractor behöver du inte för 400hk! större IC lär behövas samt eventuellt annan kylare eftersom dom spricker ofta när man ökar laddet! att ta av toppen o klydda lite med insug o avgas sidan e nog inget fel heller

19t e för liten för 400hk+ och vet inte om gröna spridare räcker till. e sugen på en gt35 turbo. men vet inte om de e o stäva efter eller vad jag ska ha men 19t blir de inte för den e för lite och för dyr för att va så liten.

/Tobb3
Busgrabb Rejsa ?
23 november 2010 · 2 959 Inlägg

Du behöver stakar med !
Sen om motorn ska isär så är det ju vettigt med alla nya lager, packingar, packboxar osv.
Sen beroende på miltal på maskinen så kanske en borrning av blocket och ÖD kolvar kan bli aktuellet om du ska bygga en seriös motor.
Balansera grejerna och en ny koppling ska du nog räkna med också.
Någon form av T04 agg funkar ju till dom effekterna.

Det blir lite pengar ett 400Hkr+ bygge.....

Senast redigerat av Busgrabb (23 november 2010)

Autotech
BMW 335D (2008)
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

Busgrabb skrev:
Du behöver stakar med !
Sen om motorn ska isär så är det ju vettigt med alla nya lager, packingar, packboxar osv.
Sen beroende på miltal på maskinen så kanske en borrning av blocket och ÖD kolvar kan bli aktuellet om du ska bygga en seriös motor.
Balansera grejerna och en ny koppling ska du nog räkna med också.
Någon form av T04 agg funkar ju till dom effekterna.

Det blir lite pengar ett 400Hkr+ bygge.....

ja jag hade tänkt byta alla lager o packningar men hade tänkt ha kvar orginal kolvarna och byta ringarna på dom bara. har precis ny förstärkt koppling i den så den ska nog inte behöva bytas. men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå? hur stora spridare lär jag behöva till detta?

/Tobb3
jocke_gronberg
23 november 2010 · 4 586 Inlägg

Embelazt skrev:

Busgrabb skrev:
Du behöver stakar med !
Sen om motorn ska isär så är det ju vettigt med alla nya lager, packingar, packboxar osv.
Sen beroende på miltal på maskinen så kanske en borrning av blocket och ÖD kolvar kan bli aktuellet om du ska bygga en seriös motor.
Balansera grejerna och en ny koppling ska du nog räkna med också.
Någon form av T04 agg funkar ju till dom effekterna.

Det blir lite pengar ett 400Hkr+ bygge.....

ja jag hade tänkt byta alla lager o packningar men hade tänkt ha kvar orginal kolvarna och byta ringarna på dom bara. har precis ny förstärkt koppling i den så den ska nog inte behöva bytas. men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå? hur stora spridare lär jag behöva till detta?

du behöver säkert borra blocket så orginalkolvarna kan du nog glömma. Ett japangrenrör hjälper till rätt bra.

Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Embelazt skrev:

Busgrabb skrev:
Du behöver stakar med !
Sen om motorn ska isär så är det ju vettigt med alla nya lager, packingar, packboxar osv.
Sen beroende på miltal på maskinen så kanske en borrning av blocket och ÖD kolvar kan bli aktuellet om du ska bygga en seriös motor.
Balansera grejerna och en ny koppling ska du nog räkna med också.
Någon form av T04 agg funkar ju till dom effekterna.

Det blir lite pengar ett 400Hkr+ bygge.....

ja jag hade tänkt byta alla lager o packningar men hade tänkt ha kvar orginal kolvarna och byta ringarna på dom bara. har precis ny förstärkt koppling i den så den ska nog inte behöva bytas. men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå? hur stora spridare lär jag behöva till detta?

du behöver säkert borra blocket så orginalkolvarna kan du nog glömma. Ett japangrenrör hjälper till rätt bra.

okej. vad för kolvar ska man då ha?smile

/Tobb3
Sharky
23 november 2010 · 10 287 Inlägg

Turboaggregat bör dimensioneras efter den effekt man bygger. Sätta dit ett större aggregat för framtida planer är ingen hit. Med ett "600HKr aggregat" på ett 400Hkr bygge så får man det dåliga av alla världar. Dels har du ett aggregat som startar senare, dels hamnar man för långt ner i ballongen på kompressordiagrammet så att man får kortare bit med bra verkningsgrad.

/Göran

Embelazt skrev:
men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jocke_gronberg
23 november 2010 · 4 586 Inlägg

Embelazt skrev:

jocke_gronberg skrev:

Embelazt skrev:

ja jag hade tänkt byta alla lager o packningar men hade tänkt ha kvar orginal kolvarna och byta ringarna på dom bara. har precis ny förstärkt koppling i den så den ska nog inte behöva bytas. men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå? hur stora spridare lär jag behöva till detta?

du behöver säkert borra blocket så orginalkolvarna kan du nog glömma. Ett japangrenrör hjälper till rätt bra.

okej. vad för kolvar ska man då ha?smile

wiseco kolvar är det många som kör med verkar fungera bra.

Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

Sharky skrev:
Turboaggregat bör dimensioneras efter den effekt man bygger. Sätta dit ett större aggregat för framtida planer är ingen hit. Med ett "600HKr aggregat" på ett 400Hkr bygge så får man det dåliga av alla världar. Dels har du ett aggregat som startar senare, dels hamnar man för långt ner i ballongen på kompressordiagrammet så att man får kortare bit med bra verkningsgrad.

/Göran

Embelazt skrev:
men tycke de e bättre o köpa lite större turbo för vem vet kanske vill öka mer sen. men t04 räcker kanske ändå?

jaha okej då tår jag väl satsa på ett t04 agg=) men någon som vet hur stora spridare som behövs för detta?

/Tobb3
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Embelazt skrev:

jocke_gronberg skrev:

du behöver säkert borra blocket så orginalkolvarna kan du nog glömma. Ett japangrenrör hjälper till rätt bra.

okej. vad för kolvar ska man då ha?smile

wiseco kolvar är det många som kör med verkar fungera bra.

ja kolvar var ju inte det billigaste:P

/Tobb3
Sharky
23 november 2010 · 10 287 Inlägg

Tänk på "T04" är en hel familj av aggregat. Du måste välja/speca rätt sort.
Skall du ha en T3/04 Trim 60 hybrid med steg 3 axel och 0.82 avgashus eller, eller, eller...

Det kostar kanske några spänn extra att vända sig till en leverantör som vet vad dom
skruvar ihop men det brukar löna sig i längden.

/Göran


Embelazt skrev:
jaha okej då tår jag väl satsa på ett t04 agg=)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

Sharky skrev:
Tänk på "T04" är en hel familj av aggregat. Du måste välja/speca rätt sort.
Skall du ha en T3/04 Trim 60 hybrid med steg 3 axel och 0.82 avgashus eller, eller, eller...

Det kostar kanske några spänn extra att vända sig till en leverantör som vet vad dom
skruvar ihop men det brukar löna sig i längden.

/Göran


Embelazt skrev:
jaha okej då tår jag väl satsa på ett t04 agg=)

okej ja jag e inte så hema i detta:P någon bra leverantör?smile

/Tobb3
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

hur mycket kan man klämma ur med orginal kolvar och stakar? känner att detta börjar bli lite dyrt nu:P hade tänkt mig en budget på max 30k:)

Senast redigerat av Embelazt (23 november 2010)

/Tobb3
Sharky
23 november 2010 · 10 287 Inlägg

Torpis här på forumet har säkert koll på vad som lirar bra.
Leverantörer numera har jag inte koll på. När jag höll på så hade jag SL Turbo som
"hov-leverantör". (Det är bra att jobba upp kontakten med en bra leverantör eftersom man
garanterat behöver hjälp. Endera så måste man ha snäppet större avgashus än man trodde, eller
så lyckas man kvadda ett kompressor hjul eller nåt annat skit)

/Göran


P.S Lär dig det grundläggande i hur man tex räknar en turbo. Då slipper man vara så utlämnad åt andra och slippa blir toklurad av folk som tror en massa.

Embelazt skrev:
okej ja jag e inte så hema i detta:P någon bra leverantör?smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

Sharky skrev:
Torpis här på forumet har säkert koll på vad som lirar bra.
Leverantörer numera har jag inte koll på. När jag höll på så hade jag SL Turbo som
"hov-leverantör". (Det är bra att jobba upp kontakten med en bra leverantör eftersom man
garanterat behöver hjälp. Endera så måste man ha snäppet större avgashus än man trodde, eller
så lyckas man kvadda ett kompressor hjul eller nåt annat skit)

/Göran


P.S Lär dig det grundläggande i hur man tex räknar en turbo. Då slipper man vara så utlämnad åt andra och slippa blir toklurad av folk som tror en massa.

Embelazt skrev:
okej ja jag e inte så hema i detta:P någon bra leverantör?smile

jaha okej tack för alla svar:)

/Tobb3
mr_green
23 november 2010 · 847 Inlägg

Embelazt skrev:

mr_green skrev:
Kolla trimstegen på några kända trimförtag så ser du på ett ungefär vad du behöver för saker.

jag fattar inte va du menar med de?

Många firmor har specat vad dom använder för prylar i sina olika steg. Perfekt sätt för att se vad som behövs om man ska meka ihop delarna själv

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Embelazt
23 november 2010 · 126 Inlägg

mr_green skrev:

Embelazt skrev:

mr_green skrev:
Kolla trimstegen på några kända trimförtag så ser du på ett ungefär vad du behöver för saker.

jag fattar inte va du menar med de?

Många firmor har specat vad dom använder för prylar i sina olika steg. Perfekt sätt för att se vad som behövs om man ska meka ihop delarna själv

jaha:P

/Tobb3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang