Generator laddar för mycket. Stereo dör?

tsdi Egenföretagare
23 november 2010 · 2 496 Inlägg

Generator laddar för mycket. Stereo dör?

Det hela började för några månader sedan med att generator remmen tjöt som satan. Bilen hade varit inne på lackering av fronten och stog då utan front i ca 1 vecka då jag var på Malta. Bilen stog utomhus så jag tänkte att det skulle kunnat ha regnat in på något vänster då remmen slutade tjuta efter någon mil.

Sedan för ca 1 månad sedan så kom jag hem från 1 veckas semester på Rhodos och såg fram emot en liten tur i M5'n. Dock så la stereon av och "hakade upp sig" efter någon minut. Detta har nu stört mig i 1 månads tid till tills jag i helgen upptäckte att den spelar felfritt om man bara har tändningen på! Där av kom genast tanken upp att när bilen är på = generator laddar så skickar den på för mycket ström och stereon går i protect mode? Slår du på Elbakruta, värme stolar, Full fläkt osv då startar den oftast om den har hängt sig / slutat spela.

Dock hör man om man lyssnar noga att det låter som att det går lite tungt i remmen.

Kan detta vara felet? Någon annan som varit med om något liknande?

Bilen är en M5 2001 Med stora 16x9 navi'n dock inte DSP utan något budget skräpt som låter skit.

Mvh
Emil Edman

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
turboforssen Telge Drifting Team
23 november 2010 · 5 398 Inlägg

tsdi skrev:
Generator laddar för mycket. Stereo dör?

Det hela började för några månader sedan med att generator remmen tjöt som satan. Bilen hade varit inne på lackering av fronten och stog då utan front i ca 1 vecka då jag var på Malta. Bilen stog utomhus så jag tänkte att det skulle kunnat ha regnat in på något vänster då remmen slutade tjuta efter någon mil.

Sedan för ca 1 månad sedan så kom jag hem från 1 veckas semester på Rhodos och såg fram emot en liten tur i M5'n. Dock så la stereon av och "hakade upp sig" efter någon minut. Detta har nu stört mig i 1 månads tid till tills jag i helgen upptäckte att den spelar felfritt om man bara har tändningen på! Där av kom genast tanken upp att när bilen är på = generator laddar så skickar den på för mycket ström och stereon går i protect mode? Slår du på Elbakruta, värme stolar, Full fläkt osv då startar den oftast om den har hängt sig / slutat spela.

Dock hör man om man lyssnar noga att det låter som att det går lite tungt i remmen.

Kan detta vara felet? Någon annan som varit med om något liknande?

Bilen är en M5 2001 Med stora 16x9 navi'n dock inte DSP utan något budget skräpt som låter skit.

Mvh
Emil Edman

har du kollat hur mycket den laddar då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
tsdi Egenföretagare
23 november 2010 · 2 496 Inlägg

turboforssen skrev:

tsdi skrev:
Generator laddar för mycket. Stereo dör?

Det hela började för några månader sedan med att generator remmen tjöt som satan. Bilen hade varit inne på lackering av fronten och stog då utan front i ca 1 vecka då jag var på Malta. Bilen stog utomhus så jag tänkte att det skulle kunnat ha regnat in på något vänster då remmen slutade tjuta efter någon mil.

Sedan för ca 1 månad sedan så kom jag hem från 1 veckas semester på Rhodos och såg fram emot en liten tur i M5'n. Dock så la stereon av och "hakade upp sig" efter någon minut. Detta har nu stört mig i 1 månads tid till tills jag i helgen upptäckte att den spelar felfritt om man bara har tändningen på! Där av kom genast tanken upp att när bilen är på = generator laddar så skickar den på för mycket ström och stereon går i protect mode? Slår du på Elbakruta, värme stolar, Full fläkt osv då startar den oftast om den har hängt sig / slutat spela.

Dock hör man om man lyssnar noga att det låter som att det går lite tungt i remmen.

Kan detta vara felet? Någon annan som varit med om något liknande?

Bilen är en M5 2001 Med stora 16x9 navi'n dock inte DSP utan något budget skräpt som låter skit.

Mvh
Emil Edman

har du kollat hur mycket den laddar då???

Nej jag glömde såklart att skriva att jag inte haft möjlighet till det. Tänkte fixa ett riktigt mätinstrument och ev kika efter jobbet idag!

/ Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Drönirettab
23 november 2010 · 21 761 Inlägg

tsdi skrev:
Tänkte fixa ett riktigt mätinstrument och ev kika efter jobbet idag!

När du mäter så får du inte glömma bort att testa vid tex 2000 varv också, generatorn kan nämligen ge normal laddning på tomgång men skena iväg uppåt typ 17-18 V när motorvarven höjs. smile

En rimlig förklaring till att stereon funkar med flera strömförbrukare påslagna är att generatorn inte orkar ge ut så pass hög spänning, då kanske spänningen sjunker ner till "normalt". Den tjutande remmen kan bero på att generatorn får jobba väldigt hårt med den höga laddspänningen, batteriet gör så mycket motstånd att laddströmmen ökar rejält.

denton
23 november 2010 · 214 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Missade du lektionerna i skolan helt?

denton skrev:
Om den laddar fööör mycket kan remmen vara för spänd.  Tror dock inte att det är felet

jaha tongue bara antog att det blev så eftersom när jag spände min generatorrem började den ladda 14v innan 12 exakt tongue skulle uppskatta om du berättade för mig vad jag inte lärt mig i skolan är du snäll smile mvh adm

JonasK -.-
23 november 2010 · 383 Inlägg

denton skrev:

Swedenrockers skrev:
Missade du lektionerna i skolan helt?

denton skrev:
Om den laddar fööör mycket kan remmen vara för spänd.  Tror dock inte att det är felet

jaha tongue bara antog att det blev så eftersom när jag spände min generatorrem började den ladda 14v innan 12 exakt tongue skulle uppskatta om du berättade för mig vad jag inte lärt mig i skolan är du snäll smile mvh adm

Allvarligt så tror du väl inte att laddspänningen styrs av hur hårt remmen är spänd??

Det sitter en laddregulator som styr det där.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Expoze
23 november 2010 · 2 024 Inlägg

denton skrev:

Swedenrockers skrev:
Missade du lektionerna i skolan helt?

denton skrev:
Om den laddar fööör mycket kan remmen vara för spänd.  Tror dock inte att det är felet

jaha tongue bara antog att det blev så eftersom när jag spände min generatorrem började den ladda 14v innan 12 exakt tongue skulle uppskatta om du berättade för mig vad jag inte lärt mig i skolan är du snäll smile mvh adm

14V är ju normalt. Om den bara laddade 12V innan så orkade den antagligen inte hålla spänningen uppe för att remmen slirade.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
4x12Tum
24 november 2010 · 39 Inlägg

Spänn för fan inte remmen för hårt heller!!
stor risk för haveri i lagren!

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang