Motorbygge Saab 9-5 kombi (Extreme)

Nitrometanskada Gött mos
9 december 2010 · 1 096 Inlägg

Ser ut o bli en riktigt mysig kärra smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
kalven_
9 december 2010 · 126 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Ser ut o bli en riktigt mysig kärra smile

Jag hoppas de! Men eftersom de är en saab så har jag inte alla på min sida:P men de blir nog bra:) ska nog slira ifrån några stycken iaf:P

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Nitrometanskada Gött mos
9 december 2010 · 1 096 Inlägg

kalven_ skrev:

Nitrometanskada skrev:
Ser ut o bli en riktigt mysig kärra smile

Jag hoppas de! Men eftersom de är en saab så har jag inte alla på min sida:P men de blir nog bra:) ska nog slira ifrån några stycken iaf:P

Haha, ja jag känner igen de där. Sånna märkes-fascister ska man inte bry sig om, man går miste om mycket om man ratar något så fullständigt som vissa människor ratar vissa bilmärken, man ska va snäll mot de som inte begripder bättre wink

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
kalven_
10 december 2010 · 126 Inlägg

Idag kom mina stakar så imorgon efter att jag har jobbat så ska jag till garaget och förhoppningsvis sätta ihop bottendelen! måste bara skaffa en våg så jag kan väga in kolvar och stakar! De är ju ganska viktigt sånt där när man vill åt dom där extra hk smile och de vill man ju:P Nu blir de lite sova så de blir imorgon snart! slänger upp bilder imorgon när jag har gjort lite med motorn! Hörs!!

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kalven_
11 december 2010 · 126 Inlägg

Nu äntligen har jag varit i garaget och fått i kolvar och stakar! blev jätte bra! passade på att skruva i mina topplocks bultar från EXD oxå! (Nästan som ARP fast till ett bättre pris)! Imorgon ska jag tvätta tråget och montera de så man kan gå vidare till toppen:) här är bilder på vad jag har gjort idag!

http://forumbilder.se/images/511120101051125558.jpg
http://forumbilder.se/images/bc1120101053041e3f.jpg
ringar på plats!
http://forumbilder.se/images/d1112010105504af21.jpg
Nya lager!
http://forumbilder.se/images/68112010105639713c.jpg
Monterat och klart! Botten blev toppen! tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Supra_robin
12 december 2010 · 4 663 Inlägg

fan va gött big_smile kommer bli brutal

kalven_
12 december 2010 · 126 Inlägg

Saab_Robin skrev:
fan va gött big_smile kommer bli brutal

De hoppas jag med! de är kul nu när de börjar likna något big_smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kalven_
12 december 2010 · 126 Inlägg

jonnielahti skrev:
satan vilken fin maskin det blir! big_smile

ja de börjar bli bra smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kwansa Hmm, vet inte?
12 december 2010 · 1 775 Inlägg

vad är det för stakar? ser ut att vara gammla versionen av t7 stakar med rak lillände? hmm

*edit* läste att du skulle köra med t5-stakar!

Senast redigerat av kwansa (12 december 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
ETTH
12 december 2010 · 397 Inlägg

Jisses! Precis såhär skulle jag vilja göra med min motor!

Men besitter inte kunskapen om vilka delar som passar och fungerar ihop! Hade varit skoj!

Kommer följas! Man kanske lär sig något, även om man har en 9-3a smile

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"
Saab 9-3 "Ägg-Gulan" (1999)
kalven_
12 december 2010 · 126 Inlägg

ETTH skrev:
Jisses! Precis såhär skulle jag vilja göra med min motor!

Men besitter inte kunskapen om vilka delar som passar och fungerar ihop! Hade varit skoj!

Kommer följas! Man kanske lär sig något, även om man har en 9-3a smile

De är väl bara att börja riva! finns alltid någon som man kan fråga när man inte vet hur de ska vara:) Kul med lite fler läsare smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kalven_
12 december 2010 · 126 Inlägg

kwansa skrev:
vad är det för stakar? ser ut att vara gammla versionen av t7 stakar med rak lillände? hmm

*edit* läste att du skulle köra med t5-stakar!

Jag vet faktiskt inte vad de är för stakar som jag har fått. har köpt dom av en kille i växjö som sa att dom skulle hålla. är ganska osäker på de själv faktiskt :S men jag har hört flera som sagt att stakarna ska hålla för 600hk så man får väl lita på de man hört.

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
kwansa Hmm, vet inte?
12 december 2010 · 1 775 Inlägg

kalven_ skrev:

kwansa skrev:
vad är det för stakar? ser ut att vara gammla versionen av t7 stakar med rak lillände? hmm

*edit* läste att du skulle köra med t5-stakar!

Jag vet faktiskt inte vad de är för stakar som jag har fått. har köpt dom av en kille i växjö som sa att dom skulle hålla. är ganska osäker på de själv faktiskt :S men jag har hört flera som sagt att stakarna ska hålla för 600hk så man får väl lita på de man hört.

jag menade först att dem gammla t7stakarna skulle inte jag vilja kärma ut över 300hk med, det ryktas om att lilländen är klenare. men nu kör du med t5 stakar? då är det lugnt!

har sett bromsningspapper på över 700hk med orginal stakar, men om man vill att stakarna ska leva säkert så ska det vara under 450.

Senast redigerat av kwansa (12 december 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
kalven_
12 december 2010 · 126 Inlägg

kwansa skrev:

kalven_ skrev:

kwansa skrev:
vad är det för stakar? ser ut att vara gammla versionen av t7 stakar med rak lillände? hmm

*edit* läste att du skulle köra med t5-stakar!

Jag vet faktiskt inte vad de är för stakar som jag har fått. har köpt dom av en kille i växjö som sa att dom skulle hålla. är ganska osäker på de själv faktiskt :S men jag har hört flera som sagt att stakarna ska hålla för 600hk så man får väl lita på de man hört.

jag menade först att dem gammla t7stakarna skulle inte jag vilja kärma ut över 300hk med, det ryktas om att lilländen är klenare. men nu kör du med t5 stakar? då är det lugnt!

har sett bromsningspapper på över 700hk med orginal stakar, men om man vill att stakarna ska leva säkert så ska det vara under 450.

Stakarna jag har köpt ska hålla verkar de som! De va en som hade kört sånna stakar på 1,5BAR i över ett år så de ska nog funka smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Ceihagen83
12 december 2010 ·

Det ska jag oxå följa, ska bli kul att se hur den kommer att gå.
Kul att du gör så mycket själv.

kwansa Hmm, vet inte?
13 december 2010 · 1 775 Inlägg

kalven_ skrev:

kwansa skrev:

kalven_ skrev:

Jag vet faktiskt inte vad de är för stakar som jag har fått. har köpt dom av en kille i växjö som sa att dom skulle hålla. är ganska osäker på de själv faktiskt :S men jag har hört flera som sagt att stakarna ska hålla för 600hk så man får väl lita på de man hört.

jag menade först att dem gammla t7stakarna skulle inte jag vilja kärma ut över 300hk med, det ryktas om att lilländen är klenare. men nu kör du med t5 stakar? då är det lugnt!

har sett bromsningspapper på över 700hk med orginal stakar, men om man vill att stakarna ska leva säkert så ska det vara under 450.

Stakarna jag har köpt ska hålla verkar de som! De va en som hade kört sånna stakar på 1,5BAR i över ett år så de ska nog funka smile

1,5 bar utan misständningar klarar dem flera år!  wink

vigge här på garaget bromsade ur 666bhp med standard botten del, så du ligger lugnt till tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Nocturnal
13 december 2010 · 500 Inlägg

kalven_ skrev:

kwansa skrev:

kalven_ skrev:

Jag vet faktiskt inte vad de är för stakar som jag har fått. har köpt dom av en kille i växjö som sa att dom skulle hålla. är ganska osäker på de själv faktiskt :S men jag har hört flera som sagt att stakarna ska hålla för 600hk så man får väl lita på de man hört.

jag menade först att dem gammla t7stakarna skulle inte jag vilja kärma ut över 300hk med, det ryktas om att lilländen är klenare. men nu kör du med t5 stakar? då är det lugnt!

har sett bromsningspapper på över 700hk med orginal stakar, men om man vill att stakarna ska leva säkert så ska det vara under 450.

Stakarna jag har köpt ska hålla verkar de som! De va en som hade kört sånna stakar på 1,5BAR i över ett år så de ska nog funka smile

Det är inte laddtrycket som är stakarnas största fiende utan förbränningstrycket smile

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
kalven_
13 december 2010 · 126 Inlägg

Nu är de dags för en uppdate igen! Tänk va flitig jag är tongue Nu har jag satt ihop toppen och monterat den på blocket. tråget är oxå på plats så äntligen ser de ut som en motor igen! här kommer lite bilder!
http://forumbilder.se/images/5113201093707a510.jpg
Nya ventiltätningar
http://forumbilder.se/images/3d132010944000bfd.jpg
Knaster som ska sitta runt ventilen
http://forumbilder.se/images/571320109465827c9.jpg
Ventiler och T5 kammar monterade(dreven oxå men har ingen bild på de)
http://forumbilder.se/images/4713201095026b358.jpg
allt monterat och klart. hade bara kort när den va upp och ner.. kommer fler nån annan dag smile
Nästa projekt är att snickra ihop ett extraktor rör. får se hur de blir tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Aerocombi Xenoholic
13 december 2010 · 2 559 Inlägg

Nice projekt, kommer att följas smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
kalven_
13 december 2010 · 126 Inlägg

Aerocombi skrev:
Nice projekt, kommer att följas smile

Tackar så mycke smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang