Varför kallas fyrhjulsdrivna bilar 4x4?

Slash Saabifierad
2 december 2010 · 2 026 Inlägg

VXC70 skrev:
varför ska alla klaga och säga att viskokoppling är dålig? de som klagar kan inte ha testat det, vitsen med volvos awd är ju att drivning ska vara på framhjulen så länge det räcker för att sedan koppla in bakaxeln.

Vill inte ha nå onda ord om de jag skrivit men testa en bil med fungerande system, ja det kan va svårt att märka när den driver bak men man kan va säker på att de funkar när man ser de flesta andra fwd bilar inte kommer iväg från trafikljusen och man själv kommer iväg med fäste.

Med din bil var tanken att det skulle föreställa en Volvo V70 som hade möjlighet att ta sig fram i terrängen med hjälp av fyrhjulsdrift. Så tanken är god att när framhjulen tappar grepp går bakhjulen in och hjälper till. Problemet var dock att det gick så långsamt för bakhjulen att gå in samt när dom väl gick in så räckte inte kraften till samt att bilen hann gräva ner sig vilket betyder att man kunde komma lika långt om man enbart hade framhjulsdrift. Har för mig att det fanns en motorjournalist som sa: "Det finns ingen annan biltillverkare än Volvo som kan slänga på lite matta plastdetaljer, höja bilen med 1 cm och göra bilen fyrhjulsdriven på pappret för att sedan lyckas sälja detta för 200.000 kronor mer" tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 december 2010 · 2 973 Inlägg

@Slash:
Det har ju fler biltillverkare gjort. Rover t ex har Streetwise, som bara har plasten, den har inte ens 4hjulsdrift alls. Saab har 9-3X som har samma drivlina (nästan) som nyare Volvo crossarna. Fler kan nog nämnas, men jag lämnar det...
Sen kan vi ju nämna alla dom där "Jeeparna" som inte öht går att jämföra med riktiga offroad-bilar, t ex Porsche Cayenne, XC90, X5 m fl.

Men frågan är om 4hjulsdrift alltid MÅSTE betyda suverän framkomlighet i tuff terräng, eller om det också kan få betyda suveräna kurvtagningsmöjligheter, bättre grepp i halka, stabilare uppträdande när man korsar snömodd-strängar osv.
Själv ser jag långt fler fördelar med 4wd/4x4/AWD på gatorna än just utanför gatorna. Men jag kör iofs sällan i grustag/lerpölar och leker...

Att Volvo (m fl) lyckades dra in massa kosing med endast höjd fjädring och lite plast är väl kul för dom? Folk gillar ju attributet och fortsätter köpa dessa bilar trots att dom inte är suveräna utanför gatorna. Kanske för att folk sällan kör utanför gatorna? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Janneutanb
2 december 2010 · 7 272 Inlägg

JonasK skrev:
4 hjul
4 drivande hjul
4x4

4hjul
2 drivande
4x2

6hjul
4drivande
6x4

6hjul
6drivande
6x6

Precis, sen kan man ha ännu en tilläggssiffra om man har fler svängande hjul.
T ex 4x4x4 eller 6x4x4

RinorGDI
2 december 2010 · 338 Inlägg

4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
torpis Forummoderator
2 december 2010 · 10 576 Inlägg

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

nämn en bil där det alltid är 4wd fast

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
VXC70
2 december 2010 · 210 Inlägg

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

men anledningen att de kopplas ur är ju för att spara bränsle.
men Volvo Awd Visko driver ju alltid 5% bak.

Haldex awderna i V70n XC70n går de ju att koppla ur igenom att dra handbromsen ett hack upp då haldexenheten inte arbetar. enbart framhjulsdrift.

TireSlayer Tvivlare
2 december 2010 · 2 266 Inlägg

torpis skrev:

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

nämn en bil där det alltid är 4wd fast

Gamla Rav4?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
RinorGDI
2 december 2010 · 338 Inlägg

audis quattro?

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Wilsgaard
2 december 2010 · 560 Inlägg

BMW 330xd t.ex...

torpis Forummoderator
2 december 2010 · 10 576 Inlägg

RinorGDI skrev:
audis quattro?

http://www.youtube.com/watch?v=Huum61kusXk

varför snurrar inte alla hjul på en gång och lika fort?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
2 december 2010 · 10 576 Inlägg

Wilsgaard skrev:
BMW 330xd t.ex...

http://www.youtube.com/watch?v=vxaB8TRT … p;index=15

samma sak här, borde inte alla hjulen snurra lika fort om det är fast 4wd?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kolvas
2 december 2010 · 4 001 Inlägg

torpis skrev:

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

nämn en bil där det alltid är 4wd fast

Ford Sierra 4x4

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
5E
2 december 2010 · 92 Inlägg

torpis skrev:

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

nämn en bil där det alltid är 4wd fast

Jag vet inte om den bilen skulle vara speciellt trevlig att köra.. Kommer nog att gå en massa däck bland annat. Diffspärrar som man kan lägga i och ur som man vill kan dock vara bra att ha. smile ESP fungerar också som diffspärr som dock bör användas med försiktighet.

TireSlayer Tvivlare
2 december 2010 · 2 266 Inlägg

http://www.awdwiki.com/

verkar va en bra sida med vettig info om fyrhjulsdrift.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
torpis Forummoderator
2 december 2010 · 10 576 Inlägg

5E skrev:

torpis skrev:

RinorGDI skrev:
4wd ska vara 4wd alltid inte bara när det behövs vad är meningen me att bakhjulen senare hoppar in för att hjälpa bilen att ta sig fram dom behövs hela tiden inte när man sitter fast i skiten

nämn en bil där det alltid är 4wd fast

Jag vet inte om den bilen skulle vara speciellt trevlig att köra.. Kommer nog att gå en massa däck bland annat. Diffspärrar som man kan lägga i och ur som man vill kan dock vara bra att ha. smile ESP fungerar också som diffspärr som dock bör användas med försiktighet.

Det är ju dit jag med vill komma, bilen har oftast inte diffbromsar runt om utan kommer inte vara en sann 4x4 likförbannat.   Mitt Jeepaskrälle tex är inte diffad men har fast 4x4, kör man på plan mark eller har kontakt med marken så tar man sig fram sjukligt bra, men det går också att hänga bilen på pinsamt små diken om man inte tänker sig för, men är ju trots alls 1hjulsdriven när det kommer till kritan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sarge
2 december 2010 · 2 337 Inlägg

matteeee skrev:
[...]
Själv ser jag långt fler fördelar med 4wd/4x4/AWD på gatorna än just utanför gatorna. Men jag kör iofs sällan i grustag/lerpölar och leker...
[...]

Jag har klarat mig i sju år med framhjulsdrift på gator utan att krocka eller köra fast, men i terräng är fyr-/allhjulsdrift en förutsättning. Det går inte på långa vägar att ta sig fram lika bra utan fyrhjulsdrift och diffspärrar som med.

Lohman wtf.
2 december 2010 · 85 Inlägg

torpis skrev:

RinorGDI skrev:
audis quattro?

http://www.youtube.com/watch?v=Huum61kusXk

varför snurrar inte alla hjul på en gång och lika fort?

kan bero på att 4x4/fyrhjulsdrift inte måste betyda låsta diffar. när ett hjul stannar så kanske det på andra sidan snurrar. precis som när en 740 enhjular.

dvs höger fram / vänster bak snurrar samtidigt. på slutet av den filmen såg jag även att hjulen på samma sida snurrade. Men då kanske de andra hjulen på andra sidan står stilla.

"Måste vara garagets vanligaste fråga? Använd sökfunktionen och håll tummarna för att inte datan krashar pga alla träffar."
RinorGDI
2 december 2010 · 338 Inlägg

Audi RS4 B7 manual/Q7 2005-..., S4 B7 manual 2006-..., A5 2006-..., A6 2006-...(verify), all A4 B8 2007-... - quattro V. Full-time all wheel drive. Torsen type III planetary type differential with a 40/60 front/rear split for improved handling.

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Driftar_N
2 december 2010 · 227 Inlägg

RinorGDI skrev:
Audi RS4 B7 manual/Q7 2005-..., S4 B7 manual 2006-..., A5 2006-..., A6 2006-...(verify), all A4 B8 2007-... - quattro V. Full-time all wheel drive. Torsen type III planetary type differential with a 40/60 front/rear split for improved handling.

Går det dra i handbromsen under färd med en quattro?

RinorGDI
2 december 2010 · 338 Inlägg

jaa ?

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang