Volvo 745 -90 startar ej.

DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

motorn går runt men tänder liksom inte till. Bränslepumpen funkar.
jag har bytt: tändstift, rotor, fördelarlock.

någon som har nån annan aning?

Motor B230F

Senast redigerat av DanneKempa (30 november 2010)

twin_cam Smålänning
30 november 2010 · 7 877 Inlägg

Inga felkoder?

Är det inte ett liv skulle jag tippa på vevaxelgivaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2010 · 1 479 Inlägg

byte du inte kablar i samma veva?

om inget annat så tippar jag med på impulsgivaren/vevaxelgivaren

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

mk2_power skrev:
byte du inte kablar i samma veva?

om inget annat så tippar jag med på impulsgivaren/vevaxelgivaren

nej, tyckte kablarna såg okej ut.

vad är det för givare?

Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2010 · 1 479 Inlägg

DanneKempa skrev:

mk2_power skrev:
byte du inte kablar i samma veva?

om inget annat så tippar jag med på impulsgivaren/vevaxelgivaren

nej, tyckte kablarna såg okej ut.

vad är det för givare?

den sitter ovanpå växellådan och får signaler ifrån svänghjulet till tändningen

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

mk2_power skrev:

DanneKempa skrev:

mk2_power skrev:
byte du inte kablar i samma veva?

om inget annat så tippar jag med på impulsgivaren/vevaxelgivaren

nej, tyckte kablarna såg okej ut.

vad är det för givare?

den sitter ovanpå växellådan och får signaler ifrån svänghjulet till tändningen

okej, men vad styr den då? hur fungerar den, lätt att byta?

twin_cam Smålänning
30 november 2010 · 7 877 Inlägg

Sitter bakpå motorn på svänghjulet, under fördelaren. Sitter med en 10-skruv

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

twin_cam skrev:
Sitter bakpå motorn på svänghjulet, under fördelaren. Sitter med en 10-skruv

måste man riva ur motorn eller hur är det lättast att komma åt den?

twin_cam Smålänning
30 november 2010 · 7 877 Inlägg

DanneKempa skrev:

twin_cam skrev:
Sitter bakpå motorn på svänghjulet, under fördelaren. Sitter med en 10-skruv

måste man riva ur motorn eller hur är det lättast att komma åt den?

O herregud yikes

Är skitlätt att komma åt på 740, en blocknyckel 10 mm, förslagvis fabrikat Biltema eftersom det är en Volvo, sen lossar du skruven och sliter loss den bara, tar max 10 minuter att byta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Andersson_T5 Snickare
30 november 2010 · 407 Inlägg

har du kollat om bensinen pumpar fram när du sätter på tändningen?

DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

Andersson_T5 skrev:
har du kollat om bensinen pumpar fram när du sätter på tändningen?

Jag har varit under bilen och testat lite snabbt på starten när jag bara hade elkablarna kopplade till pumpen, och den pumpade då *luft*. Men den låter inget när man drar på tändningen bara (men det gör det på min s70) sådär som om pumpen levererar fram tillräckligt med bränsle inför starten.

Men har läst lite från gamla trådar att det kan vara: vakum slang som lossnat, eller om motorn tar in luft från nån sprucken slang från luftburken/insuget. Bilen var lika svår startad i söndags, gick knappt att dra igång den heller. Men igår så gick den som den brukar, och idag så startar den inte alls.
Den har alltid varit lite svårstartad, ibland tänder den till 1-2 sekunder på kanske 2-3 cylindrar sen dör den. Och sen ibland så vägrar den att tända till nånting helt.

Jag blir tokig på bilen.... alltid ska nånting krångla!

Andersson_T5 Snickare
30 november 2010 · 407 Inlägg

kollat bränsle reläet?  och det finns även 2 st pumpar på 740 en i tanken också, kan vara något litet problem någonstans, likadant med min, Ibland bara dör den, sen startar den efter några min, men har ja ganska mkt i tanken hela tiden, så dör han aldrig typ, bara lite svårstartat när den är varm och precis körd,  väldigt skumt det där..,

Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2010 · 1 479 Inlägg

ditt bekymmer om svårstartat kan vara bränslerelät. har bilen dött helt plötsligt också?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Andersson_T5 Snickare
30 november 2010 · 407 Inlägg

det e det ja sitter och diskuterar om nu:p  men ja har kollat mitt relä därför vet ja ett det inte e det på min:p  ja tror det är den bakre pumpen, är det för lite bensin i, därför han ska testa dessa grejer o kolla reläet:)

DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

mk2_power skrev:
ditt bekymmer om svårstartat kan vara bränslerelät. har bilen dött helt plötsligt också?

bilen går bra när den är igång, aldrig dött när jag kört. relät bytte jag med en polare och det var ingen skillnad, testade även att starta utan relä= samma resultat, låter likadant i motorn och motorn tänder inte.

Andersson_T5 Snickare
30 november 2010 · 407 Inlägg

Ok fan vad spännande, vad kan det då vara,  Men bara för skoj skull testa o dra ur insprutet, sen så klickar du på tändningen o så ser du hur det ser ut då?.
om det kommer bensin som det ska o så, annar får du börja kolla runt lite på slangar.

DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

Andersson_T5 skrev:
Ok fan vad spännande, vad kan det då vara,  Men bara för skoj skull testa o dra ur insprutet, sen så klickar du på tändningen o så ser du hur det ser ut då?.
om det kommer bensin som det ska o så, annar får du börja kolla runt lite på slangar.

har tänkt kollar imorn eller torsdag lite nogrannare på tändstift om dom ger nån gnista och insprutet funkar som det ska.
Bara det att det är inte så roligt att stå ute i denna kyla och meka, ingen tillgång till garage för tillfället och bilen står ute på gården smile

Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2010 · 1 479 Inlägg

men kolla felkoder nu innan du gör något annat

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
DanneKempa
30 november 2010 · 107 Inlägg

mk2_power skrev:
men kolla felkoder nu innan du gör något annat

kan då berätta att jag aldrig har kollat sånt förut, så du kan gärna få berätta hur man gör? smile

Alex-s Bakhjulskrafs
30 november 2010 · 1 479 Inlägg

DanneKempa skrev:

mk2_power skrev:
men kolla felkoder nu innan du gör något annat

kan då berätta att jag aldrig har kollat sånt förut, så du kan gärna få berätta hur man gör? smile

sök min vän wink finns MASSOR av trådar om just detta

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang