Skumt elfel 940 GL -92

PetteRR
4 december 2010 · 151 Inlägg

Det börjar med att radion/stereon hackar och börjar blinka och stänger sedan av sig medan man kör. Samtidigt blir belysningen på instrument panelen svag. Detta händer var 20 minut kanske.

Ibland när detta händer så börjar varvräknaren att visa fel och samtidigt lägger hastighetsmätaren av, efter ca 30 sekunder dör bilen. När man vrider på nyckeln så klickar det, och alla lampor slocknar på panelen när du vrider om, och börjar lysa igen när du släpper startläget på nyckeln.

Om man väntar en timme så startar bilen som vanligt. Bilen startar ej med startkablar direkt efter den har stannat

Någon tidigare ägare har dragit en elkabel från pluspolen från batteriet till generatorn, kanske är generatorn trasig?

Någon som har haft liknande symtom? Vars ska man börja felsöka?

PetteRR
4 december 2010 · 151 Inlägg

kan man kolla på något sätt om generatorn är trasig? Verkar ju som den laddar batteriet iaf, eftersom jag har ström i de. Jo remmarna är bra spända

Drönirettab
4 december 2010 · 21 761 Inlägg

När startmotorn bara klickar, prova att mäta spänningen direkt på batteripolerna (inte polskorna) när du samtidigt försöker starta motorn. Kika hur både pluskabel och jordkablarna ser ut på batteriet, kolla även nere på startmotorn hur pluskabeln ser ut där. Ta gärna loss kablarna och se så att de inte är trasiga vid infästningen till kabelskorna. smile

alexbenhard Hemlig Agent
4 december 2010 · 1 115 Inlägg

Man börjar inte med att byta generator.

Man börjar med att kolla så kablarna sitter ordentligt på batteriet.
Kan tyckas vara en självklar sak för de flesta men jag har köpt 3 bilar där det problemet har varit med olika symptom.

PetteRR
5 december 2010 · 151 Inlägg

kabelskorna sitter självklart fast, har tagit lös alla kablar som sitter på batteriet och borstat rent, vad ska man mer kolla?

twin_cam Smålänning
5 december 2010 · 7 877 Inlägg

Byt laddningsregulator. Min 740 betedde sig likadant när den gav upp smile

Dom där gamla boschgeneratorerna pajar sällan mekaniskt, utan det är regulatorn som ger upp när kolen tar slut.

Försök starta bilen och mät över batteriet som sagt, under 13,7 volt med avstängda lysen - byt regulator, kostar runt 200-ingen och går på 10 minuter max att byta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Drönirettab
5 december 2010 · 21 761 Inlägg

Gör den där mätningen som jag föreslog, då ser du hur batterispänningen blir vid startförsöket. Att förra ägaren har dragit pluskabel mellan batteri och generator kan vara för att få så litet spänningsfall som möjligt, det behöver inte vara något skumt egentligen. smile

Eftersom felet verkar hända ganska regelbundet så kan du ha med multimetern i bilen och bara köra omkring litegrann, sedan när bilen krånglar så slänger du upp huven och mäter laddspänningen på batteripolerna.

PetteRR
5 december 2010 · 151 Inlägg

twin_cam skrev:
Byt laddningsregulator. Min 740 betedde sig likadant när den gav upp smile

Dom där gamla boschgeneratorerna pajar sällan mekaniskt, utan det är regulatorn som ger upp när kolen tar slut.

Försök starta bilen och mät över batteriet som sagt, under 13,7 volt med avstängda lysen - byt regulator, kostar runt 200-ingen och går på 10 minuter max att byta smile

Vart får man tag i en laddningsregulator? Är de skroten som gäller då?

mange_240
5 december 2010 · 1 562 Inlägg

PetteRR skrev:

twin_cam skrev:
Byt laddningsregulator. Min 740 betedde sig likadant när den gav upp smile

Dom där gamla boschgeneratorerna pajar sällan mekaniskt, utan det är regulatorn som ger upp när kolen tar slut.

Försök starta bilen och mät över batteriet som sagt, under 13,7 volt med avstängda lysen - byt regulator, kostar runt 200-ingen och går på 10 minuter max att byta smile

Vart får man tag i en laddningsregulator? Är de skroten som gäller då?

ok mackar brukar ha dem, mekonomen, volvo. kostar ca 200 nya.

twin_cam Smålänning
5 december 2010 · 7 877 Inlägg
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PetteRR
5 december 2010 · 151 Inlägg

twin_cam skrev:
Sån här ska du ha:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/503-0514.jpg

ska nog testa och byta den, hur betedde sig sin 740 när den gav upp? Krångla både radion och hastighetsmätaren också?

PetteRR
5 december 2010 · 151 Inlägg

Var nyss ute och testade om de funkade, men efter en kvart börja det störa i radion, och har märkt att all belysning går ner i kraft, hade extralysena på för tillfället och dom började också lysa svagt, känns som att de är nåt konstigt med generatorn.

har inte hunnit fixa nåt instrument till att mäta batteriet men ska göra det.

twin_cam Smålänning
5 december 2010 · 7 877 Inlägg

PetteRR skrev:

twin_cam skrev:
Sån här ska du ha:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/503-0514.jpg

ska nog testa och byta den, hur betedde sig sin 740 när den gav upp? Krångla både radion och hastighetsmätaren också?

Japp. Iom att dom är elektriska så får dom fnatt när det blir för lite kräm.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PetteRR
6 december 2010 · 151 Inlägg

twin_cam skrev:

PetteRR skrev:

twin_cam skrev:
Sån här ska du ha:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

http://catalog.meca.se/Upload/images_web/503-0514.jpg

ska nog testa och byta den, hur betedde sig sin 740 när den gav upp? Krångla både radion och hastighetsmätaren också?

Japp. Iom att dom är elektriska så får dom fnatt när det blir för lite kräm.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31918058.html

Kolen ser inte sliten ut, men kan det vara trasigt ändå?

twin_cam Smålänning
6 december 2010 · 7 877 Inlägg

PetteRR skrev:

twin_cam skrev:

PetteRR skrev:

ska nog testa och byta den, hur betedde sig sin 740 när den gav upp? Krångla både radion och hastighetsmätaren också?

Japp. Iom att dom är elektriska så får dom fnatt när det blir för lite kräm.

http://www.pixbox.se/pic_show_id31918058.html

Kolen ser inte sliten ut, men kan det vara trasigt ändå?

Oja.

Men visst kan generatorn i sig vara paj också, men som sagt, dom gamla Boschgeneratorerna är hållbara som tusan.

Kolla om du har ström på den smala kabeln till generatorn när du vri på tändningen. Har du inte det är det därför den inte laddar, och i så fall är 1:a att kolla så laddningslampan är hel, 2:a är att kolla så det inte är glapp i instrumenthuset. Det har jag vart ute för på en 940 en gång.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PetteRR
10 december 2010 · 151 Inlägg

Har mätt upp generatorn, kollat att laddningsregulatorn är hel. När man har lysena av och överflödig el av så laddar den 14 volt om jag minns rätt, men när man slår på extraljus mm så går den ner till 11, är det normalt? Remmen gnisslar en del, ska köpa en ny idag och spänna upp och montera.

Edit: Har kommit fram till att de är glapp i mätarhuset, visst ska alla lampor lysa när man vrider på tändningen? Det gör dom bara ibland, Vad gör man åt ett glappande mätarhus? Har kollat att alla lampor är hela.

Senast redigerat av PetteRR (10 december 2010)

Drönirettab
10 december 2010 · 21 761 Inlägg

PetteRR skrev:
När man har lysena av och överflödig el av så laddar den 14 volt om jag minns rätt, men när man slår på extraljus mm så går den ner till 11, är det normalt?

Om du har motorn på tomgång och slår på en massa förbrukare så kommer inte generatorn att orka hålla rätt laddspänning, däremot tycker jag inte att spänningen borde sjunka ända ner till 11 V. Om batteriet är fräscht och alla kablar har bra kontakt så bör spänningen inte sjunka speciellt mycket under 12 V med de strömförbrukare som rimligtvis finns på en 940.

Fast om du tex har 5-6 st 100 W extraljus och en kraftig stereoanläggning så kan spänningen lätt gå ner till 11 V förstås. smile

Vilka saker slog du på vid testet?
Har du många extraljus och kraftig stereoanläggning?
Ungefär vilka motorvarv hade motorn?

PetteRR skrev:
visst ska alla lampor lysa när man vrider på tändningen?

Ja. Tex batteri, broms/handbroms, lampvarning osv.

Senast redigerat av Drönirettab (10 december 2010)

PetteRR
11 december 2010 · 151 Inlägg

Drönirettab skrev:

PetteRR skrev:
När man har lysena av och överflödig el av så laddar den 14 volt om jag minns rätt, men när man slår på extraljus mm så går den ner till 11, är det normalt?

Om du har motorn på tomgång och slår på en massa förbrukare så kommer inte generatorn att orka hålla rätt laddspänning, däremot tycker jag inte att spänningen borde sjunka ända ner till 11 V. Om batteriet är fräscht och alla kablar har bra kontakt så bör spänningen inte sjunka speciellt mycket under 12 V med de strömförbrukare som rimligtvis finns på en 940.

Fast om du tex har 5-6 st 100 W extraljus och en kraftig stereoanläggning så kan spänningen lätt gå ner till 11 V förstås. smile

Vilka saker slog du på vid testet?
Har du många extraljus och kraftig stereoanläggning?
Ungefär vilka motorvarv hade motorn?

PetteRR skrev:
visst ska alla lampor lysa när man vrider på tändningen?

Ja. Tex batteri, broms/handbroms, lampvarning osv.

Okej, inga lampor lyser när jag vrider på tändningen, har kommit fram till att det måste vara glapp i mätarhuset. Generatorn kan väl inte ladda om lampan inte funkar/lyser? Vad gör man åt ett glappande mätarhus?

twin_cam Smålänning
12 december 2010 · 7 877 Inlägg

PetteRR skrev:

Drönirettab skrev:

PetteRR skrev:
När man har lysena av och överflödig el av så laddar den 14 volt om jag minns rätt, men när man slår på extraljus mm så går den ner till 11, är det normalt?

Om du har motorn på tomgång och slår på en massa förbrukare så kommer inte generatorn att orka hålla rätt laddspänning, däremot tycker jag inte att spänningen borde sjunka ända ner till 11 V. Om batteriet är fräscht och alla kablar har bra kontakt så bör spänningen inte sjunka speciellt mycket under 12 V med de strömförbrukare som rimligtvis finns på en 940.

Fast om du tex har 5-6 st 100 W extraljus och en kraftig stereoanläggning så kan spänningen lätt gå ner till 11 V förstås. smile

Vilka saker slog du på vid testet?
Har du många extraljus och kraftig stereoanläggning?
Ungefär vilka motorvarv hade motorn?

PetteRR skrev:
visst ska alla lampor lysa när man vrider på tändningen?

Ja. Tex batteri, broms/handbroms, lampvarning osv.

Okej, inga lampor lyser när jag vrider på tändningen, har kommit fram till att det måste vara glapp i mätarhuset. Generatorn kan väl inte ladda om lampan inte funkar/lyser? Vad gör man åt ett glappande mätarhus?

Du får skaffa ett nytt mätarhus om det inte finns ny kontaktfolie på Volvo.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
PetteRR
12 december 2010 · 151 Inlägg

då blir det väl att leta ett nytt mätarhus, passar mätarhus från 740?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang